در آرژانتین هزاران تن خواهان روشن شدن پرونده انفجار مرکز یهودیان شدند

در آرژانتین هزاران تن خواهان روشن شدن پرونده انفجار مرکز یهودیان شدند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در بوئنوس آیرس پایتخت آرژانتین، روز چهارشنبه هزاران تن با شرکت در یک تظاهرات خواهان رسیدگی به پرونده انفجار مرکز یهودیان آرژانتین (آمیا) در سال ۱۹۹۴

آگهی

در بوئنوس آیرس پایتخت آرژانتین، روز چهارشنبه هزاران تن با شرکت در یک تظاهرات خواهان رسیدگی به پرونده انفجار مرکز یهودیان آرژانتین (آمیا) در سال ۱۹۹۴ و مجازات عاملان این انفجار شدند. این تظاهرات به دنبال کشف اسناد تازه ای در ارتباط با مرگ مشکوک آلبرتو نیسمان دادستان این پرونده برپا شد.

آدولفو پرز اسکیول برنده جایزه نوبل صلح که در این تظاهرات شرکت داشت گفت: “تشکیلات اطلاعاتی آرژانتین همواره در حمایت از صاحبان قدرت و نه حمایت از مردم عمل کرده است. این دستگاه نیاز به اصلاحات عمیق تری دارد و نه فقط برخی جابجایی هایی که در حال انجام است.”

لاورا گینزبرگ، فعال حقوق مدنی نیز گفت: “دوازده سال است که الگوی کنونی معافیت از مجازات در قبال این پرونده اعمال می شود. ولی آنها نمی توانند تا روشن شدن کامل پرونده، آن را مختومه کنند. چیزی که امروز می بینیم، بحران سیاسی عمیق ناشی از مرگ آلبرتو نیسمان است، بحرانی که مسئله معافیت از مجازات عاملان بمبگذاری آمیا را برجسته می کند.”

در حالی که کنگره آرژانتین سرگرم انجام اصلاحاتی در نهادهای اطلاعاتی و امنیتی است، بازپرسان پرونده قتل آقای نیسمان، یک مامور اطلاعاتی عالیرتبه را برای شهادت در دادگاه در روز پنجشنبه فراخوانده اند.

جسد آلبرتو نیسمان روز ۱۸ ژانویه در حالی که یک گلوله به سرش خورده بود در حمام خانه اش پیدا شد. نهادهای اطلاعاتی ابتدا مرگ او را خودکشی اعلام کردند. او رئیس جمهور و وزیر خارجه آرژانتین را متهم کرده بود که تلاش کرده اند نقش حکومت ایران در انفجار مرکز یهودیان را پنهان سازند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رای دادگاه آرژانتین: ایران مسئول حملات ۳۰ سال پیش به سفارت اسرائیل و مرکز یهودیان «آمیا» است

طرح رئیس جمهوری آرژانتین برای مهار تورم ۲۰۰ درصدی؛ مخالفان با پلیس درگیر شدند

آرژانتین به بریکس نمی‌پیوندد؛ خاویر میلی: کمونیست‌ها به آزادی و دموکراسی اعتقاد ندارند