انتصاب کاردینال های جدید؛ تلاش پاپ برای پیشبرد اصلاحات در رهبری کلیسای کاتولیک

انتصاب کاردینال های جدید؛ تلاش پاپ برای پیشبرد اصلاحات در رهبری کلیسای کاتولیک
نگارش از Sharam Akhavan
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کلیسای کاتولیک بزودی شاهد چهره جدید شورای کاردینال ها خواهد بود. در روز چهاردهم فوریه، پاپ فرانچسکو، رهبر کاتولیک های جهان، در یک مراسم رسمی کاردینال

آگهی

کلیسای کاتولیک بزودی شاهد چهره جدید شورای کاردینال ها خواهد بود. در روز چهاردهم فوریه، پاپ فرانچسکو، رهبر کاتولیک های جهان، در یک مراسم رسمی کاردینال های جدید را معرفی خواهد کرد. نخستین پاپ آمریکای لاتین، سنتهای قدیمی کلیسای کاتولیک را نادیده می گیرد؛ در حالی که سنتها در این نهاد مذهبی جایگاه ویژه ای دارند.

سال گذشته نیز پاپ فرانچسکو کاردینال های جدیدی را از کشورهای مختلف انتخاب کرد.

ماموریت شورای کاردینال ها چیست؟

کاردینال ها مقام های ارشد کلیسا هستند و از نزدیک با پاپ همکاری می کنند. همه اعضای شورای کاردینال ها توسط پاپ منصوب می شوند. تعداد آنها در چند قرن اخیر بطور قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. در قرن دوازدهم تنها حدود ده نفر در این شورا بودند اما اکنون، بیش از ۲۰۰ کاردینال به این شورا راه می یابند. پس به این ترتیب، شورای کاردینال ها که قبلا کالج مقدس نامیده می شد را تشکیل می دهند. آنها به طور منظم و به درخواست پاپ، در مجمع مشورتی واتیکان شرکت می کنند و پس از مرگ پاپ یا پس از استعفای او، کاردینال ها هستند که جانشین وی را انتخاب می کنند.

کاردینال ها تا آخر عمر سمت خود را حفظ می کنند اما تنها آنهایی که کمتر از هشتاد سال سن دارند، حق شرکت و رای دادن در انتخابات پاپ جدید را دارند. آنها «انتخاب کنندگان اصلی» نامیده می شوند و تعدادشان ۱۲۰ نفر است. این رقم می تواند بر اساس نظر پاپ، افزایش یابد.

به سوی یک رهبری جدید در واتیکان؟

در ماه ژانویه، پانزده کاردینال جدید از چهارده کشور دنیا توسط پاپ فرانچسکو انتخاب شدند. تنها یکی از آنها، یعنی اسقف مامبرتی، وزیر خارجه سابق واتیکان، از میان اعضای مرکزی کلیسای کاتولیک انتخاب شده است. دیگران از کلیساهای سراسر جهان می آیند: پنج نفر از اروپا، سه نفر از آمریکای لاتین، سه نفر از آسیا، دو نفر از آفریقا و دو نفر از اقیانوسیه. کاردینال های جدید از کشورهایی مانند کیپ ورد، تونگا، میانمار، اتیوپی، ویتنام، مکزیک، اروگوئه و پاناما هستند. هیچ کاردینال جدیدی از ایالات متحده آمریکا و کانادا انتخاب نشده است.

این نشان دهنده اراده و انگیزه پاپ فرانچسکو به ارائه پست های کلیدی به نمایندگان کلیساهای «مناطق دور از مرکز» بویژه کشورهای جنوبی است که ساکنان آن اکثریت کاتولیک های جهان را تشکیل می دهند.
Pope Francis shakes up the College of Cardinals

اروپا جایگاه تاریخی خود را از دست می دهد

با انتخاب کاردینال های جدید، اروپا که تا کنون نقش رهبری کلیسا را تحت سلطه داشته است، اکثریت خود را در کالج کاردینال ها از دست می دهد. پاپ فرانچسکو در سال ۲۰۱۳ میلادی توسط شورایی از کاردینال ها انتخاب شد که ۵۲ درصد از اعضای آن اروپایی بودند. با این حال، تنها ۲۴ درصد از جمعیت کاتولیک جهان در اروپا زندگی می کند. سهم اروپا در شورای جدید کاردینال ها ۴۶ درصد خواهد بود. با این حال هنوز نیز نمایندگان زیر هشتاد سال اروپایی، یعنی همان «انتخاب کنندگان اصلی» در شورای کاردینال ها برای انتخاب پاپ آینده، دارای اکثریت هستند.

کالج مقدس یا شورای کاردینال ها در روز چهاردهم فوریه، در مجموع ۲۲۸ عضو خواهد داشت که ۱۲۵ از آنها در رای گیری برای انتخاب پاپ آینده شرکت خواهند کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واتیکان بر ممنوعیت فراماسون‌ شدن کاتولیک‌ها تاکید کرد

جنجال در اسرائیل بر سر لایحه پایان دادن به معافیت سربازی طلبه‌های افراطی ارتدوکس

این سه‌شنبه شب یا آن سه‌شنبه شب؟ چهارشنبه‌سوری امسال دقیقاً چه روزی است؟