اوکراین و یونان محور اصلی مذاکرات سران اروپایی در بروکسل

اوکراین و یونان محور اصلی مذاکرات سران اروپایی در بروکسل
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اجلاس سران کشورهای اروپایی در بروکسل با بحث پیرامون محورهای توافق جدید آتش بس در اوکراین و پایان درگیری ها در شرق این کشور و بدهی های یونان برگزار

آگهی

اجلاس سران کشورهای اروپایی در بروکسل با بحث پیرامون محورهای توافق جدید آتش بس در اوکراین و پایان درگیری ها در شرق این کشور و بدهی های یونان برگزار شد.

این توافق که پس از مذاکرات طولانی میان رهبران روسیه، اوکراین، آلمان، و فرانسه به دست آمد، واکنش مثبت رهبران دیگر کشورها و نیز ایالات متحده را در پی داشت.

این توافق از نخستین دقیقه بامداد روز یکشنبه ۱۵ فوریه، به اجرا در می آید و عملیات خروج تسلیحات سنگین از منطقه نیز باید طی دو هفته صورت گیرد.

جان کری وزیر خارجه آمریکا، ضمن استقبال از این توافق تصریح کرد در صورتی که روسیه به وعده هایش در قبال این آتش بس عمل کند، تحریم های جاری علیه این کشور برداشته می شوند.

بدهی های یونان از دیگر موضوع های محوری در این نشست بود.

با وجود اینکه نخست وزیر جدید این کشور در تلاش برای توافق با مقام های حوزه یورو در مورد چگونگی بازپرداخت بدهی های کشورش است، ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا بار دیگر درباره بحران اقتصادی یونان ابراز نگرانی کرد.

او گفت: «سیپراس و حزب چپگرای سیریزا ادعا می کنند که سیاستهای ریاضتی عامل بروز شوک به اقتصاد یونان بوده است.»

وی افزود: «همانطور که شما نیز شنیده اید، دولت یونان از موافقت خود با ۷۰ درصد از برنامه پیشنهادی خبر داده است اما باید دید منظور دولت کدام ۷۰ درصد است و برای ۳۰ درصد باقیمانده نیز چه باید کار باید کرد.»

با این وجود، الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان که برای نخستین بار در این نشست حضور یافت، اعلام کرده که برای اطمینان از دستیابی به توافق تا پیش از روز دوشنبه نیز مذاکراتی را در سطح کارشناسی با مقام های حوزه یورو انجام خواهد داد و ابراز امیدواری کرد که راه حل قابل قبولی برای بحران بدهی ها پیدا خواهد شد.

مذاکرات روز پنجشنبه مقام های دولت یونان و حوزه یورو برای حصول توافق در باره بازنگری شرایط بازپرداخت وام ۲۴۰ میلیارد یورویی این کشور به دلیل اختلاف نظرهای موجود بی نتیجه ماند. روز دوشنبه نیز نشستی دیگر در این زمینه برگزار شود.

مهلت برنامه حمایتی اتحادیه اروپا از اقتصاد یونان ۲۸ فوریه به سر می رسد. اتحادیه اروپا می گوید اگر این برنامه تمدید نشود، یونان در آستانه ورشکستگی قرار می گیرد. روسیه و چین به یونان پیشنهاد کمک مالی داده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حضور نمایندگان دولت یونان در نشست سران اروپا

انتخابات یونان؛ مردم برای دومین بار در دوماه گذشته پای صندوق‌های رای رفتند

انتخابات پارلمانی یونان؛ نخست‌وزیر راست‌گرا: ثبات اقتصادی آتن را بر باد ندهیم