شرایط یونان، رشد اقتصادی و سرمایه گذاری در گفتگو با معاون رئیس کمیسیون اروپا

شرایط یونان، رشد اقتصادی و سرمایه گذاری در گفتگو با معاون رئیس کمیسیون اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وقتی درباره اقتصاد اروپا صحبت می کنیم، شرایط یونان، سرفصل اصلی خبرها را به خود اختصاص می دهد. اما مشکلات بزرگتر از اینهاست. مشکل بزرگتر مسئله رشد

آگهی

وقتی درباره اقتصاد اروپا صحبت می کنیم، شرایط یونان، سرفصل اصلی خبرها را به خود اختصاص می دهد. اما مشکلات بزرگتر از اینهاست. مشکل بزرگتر مسئله رشد اقتصادی و ایجاد شغل برای مردم است. برای بحث درباره موضوعات گوناگون اقتصادی از جمله رشد اقتصادی، اشتغال، رقابت و سرمایه گذاری با یورکی کاتاینن، معاون رئیس کمیسیون اروپا گفتگو کرده ایم.

یورونیوز: سیاست های اروپا در ارتباط با یونان تا چه میزان انعطاف پذیر است؟

یورکی کاتاینن: «تنها چند کشور هستند که قادرند اقتصادشان را به حرکت درآورند. اما بهترین محرکی که همه دولت های عضو اتحادیه اروپا می تواند به اجرا بگذارند انجام اصلاحات بشیوه ای است که واقعا به تغییر و اصلاح کشور بیانجامد و آنها را انعطاف پذیرتر کند، بویژه وقتی موضوع درباره بازار کار یا صحبت درباره آسانتر کردن فضای کسب و کار باشد. بنابراین انعطاف پذیری و بحرکت درآورن اقتصاد بمعنای آنست که آنها باید آماده اصلاحات در جوامعشان باشند و دولت های بسیاری در حال انجام آن هستند.»

یورونیوز: منظورتان این است که یونان اینطور نیست؟ یا می خواهید بگویید که شاید اروپا خیلی کند واکنش نشان می دهد یا گروه یورو و یا اجلاس تروئیکا کاری نمی کند؟

یورکی کاتاینن: «یونان موفقیت های خوبی بدست آورده است. اگر به مازاد اولیه یونان نگاه کنیم، یکی از بالاترین ها در اروپاست، همچنین رشد اقتصادی خوبی دارد، اما اکنون بعد از انتخابات، بنیادهای اقتصادی تغییر نکرده اند و باید سعی کرد تا راه حلی پیدا شود که برای همه ۱۹ عضو گروه یورو پذیرفتنی باشد. بنابراین ما باید حقیقت را بپذیریم که باوجود تغییر دولت در یونان، اقتصاد این کشور تغییری نکرده است.»

یورونیوز:در ارتباط با موضوع یونان، آیا این شرایط وقت تلف کردن است و شرایط طوریست که اهداف مورد نظرمان را به شدت تغییر می دهد؟

یورکی کاتاینن: «تا آنجایی که به تصمیمات اروپا مربوط باشد، ما کاملا سریع کار کرده ایم. چند ماه پیش گفتیم که قصد داریم مثلت سرمایه گذاری جدیدی را با در نظر گرفتن ریسک آن و پروژه های شفاف اجرا کنیم و این تصمیم در حال انجام است. در طول بهار آینده، بسیاری از قطعات این پازل اجرایی می شود. اما وقتی به مسئله اصلاحات ملی نگاه کنیم، این موضوع زمانبر است زیرا وقتی می خواهید اصلاحات عمیقی در جامعه تان انجام دهید از نظر سیاسی کار آسانی نیست و این اقدامات زمانبر هستند.»

یورونیوز: از نظر شما یک سازش خوب در ارتباط با یونان چگونه سازشی است؟ بخاطر اینکه دیگر کشورها به سیریزا نگاه می کنند و درباره شرایط سیاسی داخلی شان نگران هستند.

یورکی کاتاینن: «تاکنون مالیات دهندگان دیگر کشورهای اروپایی به یونان کمک کرده اند. واضح است که آنها باید به اصلاحاتی که به رشد بیانجامد ادامه دهند. الان خیلی زود است که درباره نتیجه نهایی این فرایند صحبت کنیم اما کمیسیون اروپا درباره کمک به یونان متعهد است. ما باید مطئمن شویم که مردم دارو و درمان و مراقبت های بهداشتی مورد نیازشان را دریافت می کنند. بنابراین ما حامی مردم یونان هستیم. از طرف دیگر ۱۹ کشور عضو وجود دارد با ۱۹ دولت و پارلمان که باید بپذیرند که به این برنامه کمک کنند و البته مهمترین نکته این است که دولت یونان مایل به همکاری است.»

یورونیوز: اگر طرح سرمایه گذاری شما مبتنی بر اوراق قرضه رشد محور است چرا یونان نباید همزمان مسئله اوراق قرضه رشد محور را مطرح کند؟

یورکی کاتاینن: «مقامات یونان باید اطمینان یابند که اعتماد اجتماعی در سراسر کشور افزایش خواهد یافت. یعنی آنها باید برای اجرای اصلاحات رشد محور شجاعت بخرج دهند. همچنین آنها باید مراقب سیاست های مالیاتی شان باشد زیرا در غیر این صورت و اگر رشد ناپایدار همچنان که در هفته های اخیر شاهدش بودیم، ادامه یابد، هیچ کس در یونان سرمایه گذاری نخواهد کرد. اما بعنوان مثال اوراق قرضه جدید می تواند پروژه های بخش خصوصی در یونان را تامین مالی کند. این برنامه به شیوه ای بنا شده که می توان با ریسک بیشتری حرکت کند. اما فضای مناسب و مساله اعتماد باید به سطح خوبی برسد وگرنه هیچ کس در یونان سرمایه گذاری نمی کند.»

یورونیوز: طرح سرمایه گذاری در راه است، چه واکنشی از جامعه سرمایه گذاران شاهد بوده اید و تا چه اندازه این واکنش ها واقع بینانه است؟

یورکی کاتاینن: «بازخوردها بسیار دلگرم کننده بوده است. اول اینکه ما خیلی سریع کارها را پیش برده ایم و طرح ها تا پایان ماه ژوئن اجرایی خواهد شد و ما می توانیم پس از آن، وام های مربوط به شرکت های کوچک و متوسط را افزایش دهیم. ما الان نمی دانیم چه پروژه هایی خواهیم داشت چرا که این موضوع وابسته به بخش خصوص است زیرا وام های جدید تنها به سرمایه گذاری های بخش خصوصی و همکاری های بین بخش خصوصی و عمومی داده خواهد شد. سوالهایی مطرح بود که چرا ما از تعداد زیادی از اهرم ها استفاده می کنیم اما این مسئله مبتنی بر وام های بانک سرمایه گذاری اروپاست و این اهرم ها ۱۵ برابر کمتر از اهرم های بانک سرمایه گذاری اروپاست. البته ما علاقمند به دریافت منابع مالی خارج از اروپا هم هستیم و همین که همه چیز آماده باشد من بسیار خوشحال می شوم که از بخش های دیگر جهان در ارتباط با این موضوع دیدن کنم.»

یورونیوز: از نظر شما سیاست تسهیل کمی بانک مرکزی اروپا اجرای طرح سرمایه گذاری شما را آسانتر می کند؟

یورکی کاتاینن: «سیاست خیلی مفیدی است و باعث تثبیت شرایط می شود. اگر به سیاست های پولی نگاه کنیم و اگر ارزانتر شدن یورو و کاهش قیمت نفت را در نظر بگیرید، همه اینها با هم محرک های فوق العاده ای برای اقتصاد منطقه یورو ایجاد می کنند.»

یورونیوز: و آخرین سوال من اینکه چه موضوعی شما را نگران می کند: تورم، یونان، فقدان رشد اقتصادی یا طرح سرمایه گذاری؟**

یورکی کاتاینن: «طرح سرمایه گذاری بخاطر اینکه کارهای زیادی برای انجام دادن داریم. من در حال حاضر نگران تورم نیستم. من بشدت روی طرح سرمایه گذاری کار می کنم زیرا این طرح می تواند تغییر ایجاد کند. این طرح کل جهان را تغییر نخواهد داد اما به سرمایه گذاران بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در اروپا و سرمایه گذاری برای ایجاد شغل های واقعی در سراسر اروپا کمک می کند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتحادیه اروپا در اندیشه تاسیس پست کمیسر صنایع دفاع؛ در تصمیمات نظامی سخن آخر با ناتو است یا بروکسل؟

رهبران اروپایی در قاهره؛ توافق‌نامه جامع ۸ میلیارد دلاری در بحبوحه نگرانی‌ها درباره مهاجرت امضا شد

رئیس امور بشردوستانه اتحادیه اروپا: اسرائیل مدرکی برای حمایت از ادعاهایش علیه اونروا ارائه نکرده است