تروریست های منفرد، تهدید جدید برای کشورهای غربی

تروریست های منفرد، تهدید جدید برای کشورهای غربی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اروپا به تازگی شاهد یک سلسله حملات مسلحانه و تروریستی بوده است. عاملان این حملات همگی به صورت منفرد اقدام کرده و بدون اینکه تشکیلات منسجمی پشت سر

آگهی

اروپا به تازگی شاهد یک سلسله حملات مسلحانه و تروریستی بوده است. عاملان این حملات همگی به صورت منفرد اقدام کرده و بدون اینکه تشکیلات منسجمی پشت سر آنها بوده باشد، وارد عمل شده اند. هرچند تمامی این افراد برای سرویس های امنیتی و پلیس شناخته شده بودند اما در تمام موارد، از برنامه ریزی تا انجام این حملات، همگی توسط خود آنها صورت گرفته است.

نخستین نمونه از این حملات، در تولوز صورت گرفت که طی آن محمد مراح ۳ سرباز ارتش فرانسه و ۴ یهودی از جمله سه کودک را در یک مدرسه به قتل رساند. محمد نموش، عامل حمله به موزۀ یهودیان بروکسل نیز به همین گونه اقدام کرده بود. در پاریس نیز عاملان حمله به هفته نامۀ شارلی ابدو به تنهایی این حملات تروریستی را صورت دادند. هر چند در تحقیقات بعدی مشخص شد که تمامی این افراد با گروههای تروریست از جمله القاعدۀ یمن و دیگر گروههای اسلامگرا ارتباط داشته اند. سرویس های اطلاعاتی و امنیتی به این افراد لقب “گرگ تنها” داده اند.

به گفتۀ رسانه های نوشتاری و تصویری دانمارک، عمر حسین، عامل حملات مسلحانه در کپنهاگ نیز به همین شکل عمل کرده است. وی که در دانمارک به دنیا آمده، چندین بار به خاطر ارتکاب جرایمی مانند سرقت به زندان محکوم شده و روند تندرو شدن وی نیز در زندان آغاز شده است.

دوستان او از عمر بعنوان یک فرد بسیار باهوش نام می برند که تلاش می کرده دوستانش را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

میشل میلو می گوید: “من با عمر در مدرسه آشنا شدم، او باهوش بود. فکر می کنم او افکار و ایده های زیادی در سر داشت و شاید دست آخر تحت تاثیر آن ایده ها دست به عمل زده است. او سعی می کرد که من هم از ایدئولوژی او پیروی کنم. یکبار گلچینی از قرآن به من داد تا بتوانم آن را در خانه ام مطالعه کنم.”

در گروگان گیری فروشگاه مواد غذایی یهودی در پاریس نیز، آمدی کولیبالی، عامل این اقدام تروریستی همین ویژگی ها را داشت. او نیز که چندین بار به خاطر جرایمی از جمله سرقت و فروش مواد مخدر به زندان افتاده بود، در زندان با یکی از برادران کواشی آشنا شده و به تدریج رو به اسلام افراطی آورده بود.

زندان، نقطۀ مشترک اکثر این افراد است که یا در داخل کشورها به اقدام تروریستی دست می زنند، یا بعد از آزادی از زندان و دریافت تعلمیات رادیکال، به گروههای تندرو مانند داعش می پیوندند. شبکه های اجتماعی را نیز باید به عنوان یکی دیگر از راههای آَشنایی این تندروها با گرایش های افراطی به حساب آورد.

برادران کوآشی خود نیز از همین طریق یعنی در تماس قرار گرفتن با افراد مرتبط با شبکه های تروریستی از جمله فرید بنیتو که به دلیل ارتباط با یک سازمان تروریستی به ۶ سال زندان محکوم شده بود، در مسیر تندرو شدن گام گذاشتند. این دو برادر ۳۲ و ۳۴ ساله برای سرویس های اطلاعاتی فرانسه و آمریکا نیز شناخته شده بوده و تحت نظر قرار داشتند. تکرار این حملات طی چندماه اخیر نشان می دهد که اقدامات منفردانۀ تندروهای اسلامگرا رو به افزایش گذاشته و خطر آن نیز جدی است.

کارشناسان در این زمینه می گویند جوانان بیشتری به اسلام رادیکال می پیوندند و این خطر جدیدی است که اروپا را تهدید می کند.

کلود مونیکه، مدیر مرکز استراتژیک امنیت و اطلاعات در اروپا می گوید: “در گذشته صدها نفر از این افراد خطرناک در تمامی اروپا زندگی می کردند اما امروز، در هر کشور اروپایی با صدها نفر از این افراد که خطرناک هم هستند، مواجه ایم. این یعنی اینکه هزاران فرد خطرناک در کل اروپا حضور دارند.”

این تهدید یعنی اقدام مسلحانه یا تروریستی توسط یک فرد بدون وابستگی مستقیم به یک سازمان و تشکیلات منسجم در تمامی کشورهای غیر اسلامی یا غربی دیده می شود. گروگان گیری در سیدنی توسط یک فرد ایرانی الاصل که از قضا به قتل و چندین فقره تجاوز نیز متهم بوده، یکی از این نمونه هاست. وی به دلیل ارسال نامه های تهدید آمیز برای خانواده های سربازانی که در افغانستان کشته شده اند توسط سرویس های اطلاعاتی استرالیا تحت نظر بوده است. یکی از خواسته های وی از پلیس، پرچم گروه دولت اسلامی موسوم به داعش بود.

در اکثر این موارد، این افراد خود ابتدا اعلام می کنند که تحت تاثیر آموزش های ایدئولوژیکی و نظامی توسط گروههای تروریستی از جمله داعش یا القاعده قرار داشته اند و سپس از سوی گروه مورد نظر مسوولیت این حملات پذیرفته می شود. در مورد اقدامات تروریستی برادران کوآشی بعد از اعلام رابطۀ آنها با القاعدۀ یمن بود که این گروه تروریستی از پشتیبانی از این حملات خبر داد.

به گفتۀ سرویس های اطلاعاتی، مراکز فرهنگی و دینی اقلیت ها و بویژه یهودیان، مراکز پلیس و نیروهای تامین امنیت و رسانه ها بعنوان مظهر آزدی بیان، به اهداف جدید این تندروهای افراطی تبدیل شده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دادگاه تجدیدنظر دانمارک حکم ۳ ایرانی محکوم به اتهامات تروریستی را تایید کرد

چرا فضا به محیط ایده‌آل برای تحقیق در مورد بیماری سرطان تبدیل شده است؟

قدرت درک زبان؛ ️سگ‌ها از کلمات ما چه می‌فهمند؟