ادامۀ درگیری در شرق اوکراین علیرغم آتش بس؛ از نگاه رسانه های اروپا

ادامۀ درگیری در شرق اوکراین علیرغم آتش بس؛ از نگاه رسانه های اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شبکۀ سوم تلویزیون آر.آ.آی ایتالیا علیرغم توافق مینسک میان رهبران اوکراین و روسیه برای آتش بس در شرق اوکراین، شهر دبالتسوه همچنان صحنۀ جنگ و درگیری

آگهی

شبکۀ سوم تلویزیون آر.آ.آی ایتالیا

علیرغم توافق مینسک میان رهبران اوکراین و روسیه برای آتش بس در شرق اوکراین، شهر دبالتسوه همچنان صحنۀ جنگ و درگیری است. ارتش اوکراین بعد از این توافق آتش بس شروع به خارج شدن از این شهر کرد اما جدایی طلبان اوکراینی طرفدار روسیه هنوز دبالتسوه را در اختیار دارند. رسانه های اروپا به این موضوع پرداخته اند.

شبکۀ سوم تلویزیون ایتالیا به خروج سربازان ارتش اوکراین از این شهر در روزهای هفدهم و هجدهم فوریه پرداخته است. به گزارش این شبکه، حالا دیگر شهر دبالتسوه کاملا در اختیار جدایی طلبان قرار دارد و سربازان ارتش اوکراین در مقابل تجهیزات نظامی شورشیان طرفدار روسیه، با خشم آمیخته با رضایت، مواضع خود را ترک کردند. حتی اتوبوس های مدارس هم برای خروج از این شهر بکار گرفته شده بود. سربازان می گویند بیشتر از خشم فرماندهان، نگران زندگی خود هستند.

بر اساس اطلاعات تایید نشده، دو هزار سرباز ارتش اوکراین از زمان شدیدتر شدن این درگیری ها در این منطقه جان باخته اند. زخمی ها بدون وقفه به بیمارستان انتقال داده می شوند و خیلی از سربازان از اینکه، حتی با جراحت زیاد، زنده مانده اند ابراز خوشحالی می کنند.

یکی از این سربازان می گوید حتی هنگام عقب نشینی و خروج از این شهر، هدف گلوله های جدایی طلبان قرار گرفته اند اما سرانجام توانسته اند از این شهر زنده بیرون بیایند.

به گفتۀ پزشک این بیمارستان، به همین دلیل است که آمبولانس های زیادی بدون وقفه زخمی ها را به این بیمارستان می آورند و شمار آنها هم زیاد است.

شبکۀ تلویزیونی آر.تی.پی پرتغال

شبکۀ آر تی پی پرتغال نیز به بهانۀ همین موضوع به واکنش کشورها پرداخته است. آنچه که در دبالتسوه آنهم بعد از امضای توافق آتش بس مینسک اتفاق افتاد، از نظر کشورهای غربی نقض صریح این آتش بس خوانده می شود.

شهر دبالتسوه بمدت چندین هفته توسط جدایی طلبان در محاصره قرار داشت و سرانجام به فاصلۀ دو روز بعد از آغاز آتش بس، جدایی طلبان پیروز شدند و این شهر را در اختیار گرفتند. سربازان اوکراینی چاره ای جز ترک مواضع خود نداشتند.

شمار تلفات در جبهۀ جدایی طلبان اعلام نشده اما ارتش اوکراین ۲۲ نفر را از دست داده است. دست کم ۱۵۰ نفر از سربازان اوکراینی نیز مجروح شده اما سربازانی که اسیر جدایی طلبان بوده اند، آزاد شده اند.

رییس جمهوری اوکراین جدایی طلبان طرفدار روسیه را به زیر پاگذاشتن توافق آتش بس متهم می کند.

روسیه در پاسخ اعلام کرده که آنچه در دبالتسوه اتفاق افتاده، به معنای شکستن توافق آتش بس نیست چرا که این منطقه پیش از امضای توافق مینسک در اختیار جدایی طلبان قرار داشته است.

مقامات اروپا می گویند در صورت ادامۀ این وضعیت، به تحریم های جدید علیه روسیه فکر خواهند کرد.

شبکۀ تلویزیونی تی.وی.ای اسپانیا

خبرنگار شبکۀ تلویزیونی تی وی ای اسپانیا نیز به موضوع تاثیر تحریم ها در شهرهای تحت کنترل جدایی طلبان پرداخته و به بیمارستان شهر دونتسک که توسط طرفداران روسیه اداره می شود، رفته است.

در بیمارستان روان درمانی شهر دونتسک، بیماران از تاثیرات جنگ در امان نیستند. از ماهها پیش، صدای انفجارهای پی در پی بخشی از زندگی روزانۀ آنها شده است. این بیمارستان در محلۀ پترووکای این شهر و در مرکز تبادل آتش میان دو طرف قرار دارد.

۱۷۰ بیمار در این بیمارستان روان درمانی با کمترین امکانات به سر می برند. حقوق کارکنان هم از ماه ژوییه پرداخت نشده و داروهای مورد نیاز برای بیماران به سختی تامین می شود. به گزارش تلویزیون اسپانیا، وسایل گرم کننده مکان هایی نظیر این بیمارستان از کار افتاده و حتی آب گرم نیز وجود ندارد. وقتی صلح در این منطقه حاکم شود مشکلات بیشتر خود را نشان خواهند داد. پزشکان پیش بینی می کنند که بر شمار بیماران با مشکلات روانی و افسردگی افزوده و همۀ این بیمارستان ها مملو از بیمار خواهند شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یک سال جنگ داخلی در اوکراین؛ آنچه گذشت

گروهی از نیروهای روس هوادار اوکراین به مناطق مرزی در روسیه حمله کردند

ماکرون خطاب به متحدان اوکراین: بزدلی را کنار بگذارید؛ باید با درک شرایط شجاعت داشته باشیم