پایان ابولا با بازگشایی مرزهای لیبریا اعلام شد

پایان ابولا با بازگشایی مرزهای لیبریا اعلام شد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شیوع بیماری ابولا در برخی از کشورهای غرب آفریقا موجب شده بود که تدابیر خاصی در این منطقه ایجاد شود. یکی از این تدابیر، بستن مرزهای مشترک میان کشورهای

آگهی

شیوع بیماری ابولا در برخی از کشورهای غرب آفریقا موجب شده بود که تدابیر خاصی در این منطقه ایجاد شود. یکی از این تدابیر، بستن مرزهای مشترک میان کشورهای مبتلا از حمله لیبریا، سیرالئون و گینه بود که از روز دوشنبه، بیست و سوم فوریه مجددا بازگشایی شد. علاوه بر گشودن دوبارۀ مرزها، مقررات منع آمد و شد در این کشور نیز که از ابتدای شیوع این بیماری در لیبریا به اجرا گذاشته شده بود، لغو شد. مرزهای این کشور از تابستان سال گذشته بسته بودند.

شیوع بیماری ابولا، علاوه بر گرفتن جان هزاران نفر، موجب افزایش بیکاری و کمبود مواد غذایی نیز شده بود. صاحبان مشاغل خرد در این میان آسیب بیشتری از شرایط ناشی از وضعیت اضطراری این کشورها دیده اند. مردم این کشورها تا پیش از این به راحتی برای تجارت به نواحی و بازارهای مرزی همسایگان خود وارد می شدند و مسدود شدن مرزها موجب متوقف شدن این فعالیت های تجاری شده بود.

یک فروشندۀ محلی می گوید: “تجارت ما به لطف معامله با مردم آنسوی مرزها زنده است. آنها اقتصاد خود را از طریق معامله با ما سرپا نگاه می دارند. ما اینگونه تجارت می کنیم؛ آنها می توانند به اینسوی مرزها بیایند و آنچه را که ما می فروشیم، بخرند. از وقتی که مرزها بسته شده اند، تردد میان مردم دو طرف متوقف شده و در نتیجه اقتصاد ما نیز با مشکلات زیادی روبرو شده است.”

ابولا در میان سه کشور گینه، لیبریا و سیرالئون بیشترین قربانی را به جای گذاشته است. سهم لیبریا با نزدیک به ۴۰۰۰ نفر بیشتر از دیگر کشورها بوده و بگفتۀ مقامات این کشور، تقریبا بعد از گذشت یکسال از شیوع آن، اکنون شمار مبتلایان به این بیماری به کمتر از ۱۰ بیمار در لیبریا رسیده است. هر چند که چند نمونۀ مشکوک به این بیماری طی روزهای اخیر دیده شده اما ابتلای آنها به ابولا تایید نشده و تنها برای رعایت جوانب احتیاط، این افراد در قرنطینه نگهداری می شوند.

ابولا مدارس را نیز به تعطیلی کشانده بود و حالا بعد از تقریبا ۶ ماه، مدارس درهای خود را به روی دانش آموزان باز کرده اند. این مدارس همگی توسط یونیسف به تجهیزات اولیۀ پزشکی از جمله جعبه های بهداشتی برای دانش آموزان مجهز شده است. هدف از اینکار، تشویق آنها به رعایت اصول بهداشتی و بویژه نظافت فردی بمنظور پیشگیری از انتقال این بیماری عنوان می شود.

شیوع این بیماری موجب مهاجرت هزاران نفر از این کشور پیش از مسدود شدن مرزها شده بود. ژنرال گماکون مونگر از ادارۀ مهاجرت و تابعیت لیبریا می گوید: “این بیماری تاثیر زیادی بر روی اقتصاد ما گذاشت. فکر می کنم بازگشایی مرزها به معنای پایان ابولاست اما واقعیت این است که هنوز به طور صد در صد از این بیماری رها نشده ایم.”

در مجموع بیست و سه هزار نفر در کشورهای غرب آفریقا به این بیماری مبتلا بودند که از این میان، دست کم ۹.۲۰۰ نفر جان باخته اند. علیرغم تحقیقات در آزمایشگاههای معتبر داروسازی، هنوز هیچ دارویی برای درمان ابولا کشف نشده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جوانی که ۵۰ هزار دلار پول را به صاحبش بازگرداند «سفیر درستکاری» شد

ماربورگ؛ ویروس بی‌درمان و خواهرخوانده ابولا چیست؟

ابولا، مرگبارترین بیماری همه‌گیر کنگو مهار شد