ویکتور اوربان برتری مطلق خود را در پارلمان مجارستان از دست داد

ویکتور اوربان برتری مطلق خود را در پارلمان مجارستان از دست داد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حزب حاکم فیدز در مجارستان، با شکست در انتخابات میان دوره ای در حوزه «وسپریم» در غرب این کشور، اکثریت دو سوم پارلمان را از دست داد. زولتان کز، نامزد

آگهی

حزب حاکم فیدز در مجارستان، با شکست در انتخابات میان دوره ای در حوزه «وسپریم» در غرب این کشور، اکثریت دو سوم پارلمان را از دست داد.

زولتان کز، نامزد مستقل، با حمایت احزاب چپ، ۴۲.۶۶ درصد از آرا را به خود اختصاص داد در حالی که بزرگترین حریف او، نماینده حزب فیدز ۳۳.۶ درصد آرا را به دست آورد.

نماینده جدید وسپریم هدف اصلی خود را مبارزه علیه فساد و دولت ویکتور اوربان عنوان کرده است.

آقای کز به یورونیوز گفت: «مردم از فساد، فسادی که به وسپریم هم رسیده، به ستوه آمده اند. آنها به دولت می گویند دیگر سرقت نکنید. به نظر من این باید یک اصل در سیاست باشد. آنها یک پیام به رژیم اوربان فرستاده اند و می گویند که دیگر دست از سرقت بردارید.»

محبوبیت ویکتور اوربان در ماههای اخیر باتوجه به عملکرد دولت مجارستان و رسوایی های مالی، کاهش پیدا کرده است.

یک زن ساکن شهر وسپریم در مورد اهمیت این انتخابات گفت: «همه از چند ماه پیش این احساس را داشتند که این انتخابات برای تمام کشور مهم خواهد بود.»

و مرد دیگری افزود: «صادقانه بگوییم، کسی انتظار این نتیجه را نداشت. من هم فکر کردم که نامزد فیدز برنده خواهد شد. این نتیجه شگفت آوری بود.»

با واگذار کردن این کرسی، دولت ویکتور اوربان برتری مطلق خود را در پارلمان از دست داد. این برتری به او امکان می داد تا اصلاحات چالش برانگیز در قانون اساسی و در زمینه های مختلف از جمله رسانه ها را براحتی به اجرا بگذارد.

آتیلا ماگیار، خبرنگار یورونیوز در مجارستان گزارش می دهد: «این نتیجه می تواند برای جناح چپ امیدوارکننده باشد. احزاب مخالف اطمینان دارند که این آغاز یک روندی جدید است. سیاستمداران فیدز با نگرانی این رویداد را دنبال می کنند. ویکتور اوربان، نخست وزیر در صفحه فیسبوک خود نوشت که نمی توان تنها به افتخارات گذشته تکیه کرد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعتراضات جدید در مجارستان؛ مقام سابق با انتشار صدای ضبط شده دولت اوربان را به فساد متهم کرد

ده‌ها هزار نفر در حمایت از رهبر نوظهور اپوزیسیون مجارستان به خیابان رفتند؛ پیتر مجار کیست؟

ویکتور اوربان: برای ایجاد تغییرات در اتحادیه اروپا چاره‌ای جز اشغال بروکسل نداریم