ائتلاف بین المللی علیه داعش و خطر این گروه از نگاه رسانه های اروپا

ائتلاف بین المللی علیه داعش و خطر این گروه از نگاه رسانه های اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

گسترش تروریسم، پیوستن جوانان غربی به داعش و ائتلاف بین المللی حمله به مواضع این گروه اسلامگرای تندرو در عراق و سوریه موضوع این هفتۀ برنامۀ چشم انداز است.

شبکۀ تلویزیونی ایتالیا به سراغ ناو هواپیمابر “شارل دوگل” رفته است. عملیات بمباران مواضع داعش در عراق توسط جنگنده های فرانسوی حاضر در این ائتلاف، از روی این ناو فرماندهی می شود. این ناو هواپیمابر از روز بیست و پنجم فوریه در خلیج فارس مستقر شده و حامل ۹ جنگندۀ رافال است که همگی در عملیات بمباران هوایی در عراق مشارکت دارند.

یکی از خلبانها به خبرنگار تلویزیون ایتالیا می گوید: “حتی اگر اسارت و زنده سوزانده شدن خلبان اردنی توسط داعش برای همۀ ما موضوع نگران کننده ای باشد، باز هم به بودن در اینجا افتخار می کنیم.”

این حملات به بمباران مواضع داعش در شمال عراق و شمال شرقی سوریه یعنی در اطراف شهر کوبانی متمرکز شده است. در اثر این بمباران ها، نیروهای داعش به مناطق شرقی سوریه که مسیحی نشین است، عقب نشینی کرده اند. مسیحی های عراق و سوریه از قربانیان خشونت های داعش هستند. این گرو بر سر راه خود، روستاهای زیادی را تخریب کرده و ۱۵۰ نفر را نیز به گروگان گرفته اند.

ضمن آنکه، بناهای تاریخی، موزه ها و کتابخانه ها از سوی داعش به عنوان مظاهر غیراسلامی شناخته و تخریب می شوند. کتابخانۀ موصول یکی از این مکان هاست که توسط داعش به آتش کشیده شد. در این آتش سوزی، بیش از ۸ هزار جلد کتابهای نفیس، نسخ قدیمی و دست نویس نابود شدند. به گفتۀ خبرنگار این شبکۀ تلویزیونی، آمریکا در این ائتلاف بروی موصول که مقر خلیفه گری دولت اسلامی است، متمرکز شده و برای آماده سازی نیروهای عراقی، کارشناسان نظامی خود را به این منطقه می فرستد. قرار است نبردی به منظور پایان دادن به سلطۀ داعش در این مناطق در بهار آینده صورت بگیرد.

شبکۀ دوم تلویزیون فرانسه

از زمان گسترش حملات داعش در عراق و سوریه، کشورهای غربی با این سوال روبرو هستند که چطور به سرکوب داعش در سوریه بپردازند بدون آنکه به همکاری با دولت بشار اسد متهم بشوند. هیئتی از فرانسه برای دیدار با مقامات سوریه به این کشور رفته اند.

چهار تن از نمایندگان و سناتورهای فرانسه برای دیدار با همتایان سوری خود و همچنین ملاقات با بشار اسد، رییس جمهوری سوریه روز سه شنبه برای یک دیدار دو روزه به دمشق سفر کردند. شبکۀ دوم فرانسه به این موضوع پرداخته است. ژرارد بپت، نماینده سوسیالیست در دمشق به خبرنگاران گفت:“برای ما مهم است که از نزدیک اتفاقاتی را که اینجا می افتد ببینیم و امکان تحولات در این رابطه را بررسی کنیم.”

از زمان بستن سفارت فرانسه در دمشق که به سه سال پیش بازمی گردد تاکنون هیچ هیئت سیاسی به سوریه سفر نکرده بود. علیرغم تاکید نمایندگان مجلس فرانسه بر غیررسمی بودن این سفر، پروتکل دیدارها و استقبال از این چهار نماینده نشان از امر دیگری دارد.

علاوه بر دیدار با مقامات مجلس سوریه و رییس جمهوری این کشور، بازدید از بیمارستان ها و ملاقات با مردم نیز در برنامۀ نمایندگان فرانسه در دمشق گنجانده شده بود. بجز نمایندۀ سوسیالیست فرانسه، سه نمایندۀ دیگر از احزاب اتحاد حرکت مردمی، و اتحاد دموکرات ها و مستقل ها با بشار اسد، رییس جمهوری سوریه دیدار کردند. تنها تصاویر از این دیدار متعلق به تلویزیون سوریه است و هیچ خبری نیز از گفتگوهای صورت گرفته در اختیار رسانه ها قرار داده نشده است.

در این گزارش، این سوال مطرح شده است که قرار گرفتن نمایندگان فرانسه در کنار فردی که بخشی از جامعۀ بین المللی از وی بعنوان دیکتاتور یاد می کنند، چه مفهومی دارد.

یکی از سناتورها در پاسخ به این سوال که آیا دیدار با کسی که مسوول مرگ هزاران نفر در سوریه است، می گوید: “من برای حل این بحران به اینجا نیامده ام ضمن انکه گذشته هم فراموش نمی شود. می خواهم چیزی را به شما بگویم که شاید شما را به خنده بیاندازد اما واقعیت دارد، من دوست دارم با شیطان گفتگو کنم چرا که شیطان بسیار باهوش است.”

به گفتۀ نمایندگان و سناتورهای فرانسه که به دمشق رفته اند، حملات تروریستی در پاریس و قدرت گرفتن گروه دولت اسلامی، اتفاقهای جدیدی است که موقعیت را تغییر داده است. این سیاستمداران فرانسوی می گویند این کشور باید از این اتفاق ها و نتایج آن، در مبارزه با تروریسم استفاده کند.

یکی دیگر از این نمایندگان می گوید: “غیرممکن است که مسالۀ تروریسم در فرانسه را بدون در نظر گرفتن وضعیت تروریسم در خاورمیانه و بویژه در سوریه بررسی کنیم. ما در جهت منافع فرانسه به اینجا آمده ایم.”

خبرنگاران تلویزیون فرانسه همزمان با حضور هیئت فرانسوی در دمشق، به طور تصادفی، با هیئت دیگری از آمریکا که تاکید داشتند، دیدارشان از سوریه رسمی نیست، روبرو شده اند. وزیر سابق دادگستری آمریکا ریاست این هیات آمریکایی را بعهده داشت.

وی در پاسخ به سوالی در مورد هدف از حضور در سوریه می گوید: “زمان آن رسیده که در اینجا باشیم، چرا که انچه در اینجا دارد اتفاق می افتد می تواند امنیت جهانی را به مدت طولانی به خطر بیاندازد.”

به نظر می رسد خطر داعش موجب شده که علاوه بر نمایندگان و سناتورهای فرانسوی، کشورهای دیگری نیز به فکر نزدیک شدن به مقامات دمشق بیافتند.

شبکۀ آر تی پی، تلویزیون پرتغال

آگهی

تلویزیون پرتغال نیز به سراغ موضوع پیوستن جوانان غربی به داعش در سوریه و عراق پرداخته است. در گزارش این شبکه، تلویزیونی به یک جوان ۲۶ سالۀ پرتغالی پرداخته شده که بعد از مسلمان شدن، به سوریه رفته و به داعش پیوسته است. این جوان پرتغالی که بعد از گرویدن به اسلام نام مهاجر اندولسی را برای خود برگزیده، پیش از مسلمان شدن، خواننده آماتور رپ در یک بار در شهر محل زندگی اش بوده است. او در اواخر سال گذشته برای پیوستن به گروه دولت اسلامی به سوریه رفته است.

مهاجر در مصاحبه غیرحضوری با این شبکۀ تلویزیونی می گوید:“من مهم نیستم و اصلا هم مصاحبه با رسانه ها برایم جذابیتی ندارد. من به اینجا نیامده ام تا از خودم دفاع کنم بلکه هدف من تغییر زندگی برای آینده است.” او از پاسخ دادن به سوالی در مورد خانوادۀ خود طفره می رود. خانواده وی مدتی در لوکزامبورگ مهاجر بوده و اکنون دوباره به پرتغال بازگشته اند.

مهاجر اندولسی می گوید: “شما هنوز نفهمیده اید تنها چیزی که برای ما مهم است حیات در بهشت است و اینکه قوانین الهی زمین را به سلطۀ خود در آورند. مسلمانان دولت اسلامی قصد بازی ندارند و با مصاحبه های این چنینی دلخوش نمی شوند. شما فقط به فکر به دست آوردن یک خبر خوب و کسب پول بیشتر هستید.”

این جوان پرتغالی پیش از پیوستن به داعش در زمینۀ انفورماتیک کار می کرده و هم اکنون نیز در سوریه در بخش تهیۀ تصاویر و ویدئوهای تبلیغاتی داعش فعالیت می کند.

او می گوید: “ما به رسانه های شما نیازی نداریم. دولت اسلامی رسانه های خودش را دارد. اگر دلم میخواست حرف بزنم از رسانه های دولت اسلامی استفاده می کردم. ما کاملا مستقل هستیم و رسانه های شما به درد ما نمی خورد. بر همه چیز سلطه خواهیم داشت. ما یک گروه نیستیم ما یک دولت هستیم.”

آگهی

استیو یا مهاجر اندولسی با قاطعیت می گوید که در سوریه خواهد ماند و یکی از ۶ جوانی است که از لوکزامبورگ به داعش پیوسته است. علاوه بر وی، ۲۰ جوان پرتعالی دیگر نیز بعد از مسلمان شدن، به اسلامگرایان پیوسته اند.

شبکۀ تی وی ای آی، تلویزیون اسپانیا

تلویزیون اسپانیا نیز به موضوع ادامۀ فعالیت هفته نامۀ شارلی ابدو بعد از حملات تروریستی به دفتر این هفته نامه که به قتل ۱۲ نفر انجامید پرداخته و به سراغ کسی رفته که شعار “من شارلی هستم” را ساخته است. این جملۀ سه کلمه ای در طی چند ساعت، دور دنیا را گشت و به سمبلی برای اعتراض به این حملات تروریستی تبدیل شد.

یواخیم رانسین، این شعار را برای اولین بار در توییتر خود نوشت و همان هنگام هم، آن را به نام خود در ادارۀ حمایت از حقوق معنوی به ثبت رساند. حال، این جوان بلژیکی تلاش می کند از سواستفاده شرکت های تجاری از این شعار بعنوان یک مارک جلوگیری کند. بر اساس قوانین کپی رایت، حقوق معنوی این جمله به سازندۀ آن تعلق دارد و تاکنون ۱۲۰ درخواست ثبت در این زمینه به دلیل همین کپی رایت باطل اعلام شده است. او می گوید: “وقتی این شعار را نوشتم فقط برای بیان احساساتم بود و ترسی هم نداشتم. نباید از آنجه که می گوییم بترسیم.”

شعار من شارلی هستم بیش از ۵ میلیون بار توییت شده و به اشتراک گذاشته شده است. این جوان تاکید می کند که این شعار همچنین از عدم توافق بر سر یک مساله دفاع می کند چرا که همه آزادند متفاوت فکر کنند.

آگهی

خبرنگار تلویزیون اسپانیا می گوید: “امروز و بعد از دوماه از حملات تروریستی پاریس، شمارۀ جدیدی از شارلی ابدو منتشر شده است. در شمارۀ جدید هم طبق خط مشی این هفته نامه، کاریکاتورهای در بارۀ شخصیت های مختلف سیاسی، مذهبی و تعصب اسلامگرایان دیده می شود. این شماره در دو و نیم میلیون نسخه عرضه شده و با تیراژ هشت میلیونی شمارۀ قبلی که بعد از قتل ۱۲ کاریکاتوریست و پلیس در محل این هفته نامه منتشر شد، فاصله دارد.

مدیریت این هفته نامه می گوید برای این شماره و بعد از ان خشونت ها، تصمیم گرفته اند آرام تر و واقع بین تر و البته وفادار به سیاست این هفته نامه طنز عمل کنند. وی تاکید کرده است که این هفته نامه دیگر نمی خواهد تحریک کننده باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دست‌کم ۷ عراقی در حمله 'اشتباهی' بالگرد آمریکایی کشته شدند

حمله هوایی شبانه به شرق سوریه؛ بهروز واحدی از اعضای سپاه پاسداران ایران کشته شد

سفیر آمریکا در عراق: داعش همچنان یک تهدید محسوب می‌شود