موزه ملی به غارت رفته عراق بازگشایی شد

موزه ملی به غارت رفته عراق بازگشایی شد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

موزه ملی عراق ۱۲ سال پس از حمله آمریکا و متحدانش به این کشور در بغداد بازگشایی شد. با سقوط صدام حسین و هرج و مرج روزهای اولیۀ جنگ، حدود ۱۵ هزار قطعه

آگهی

موزه ملی عراق ۱۲ سال پس از حمله آمریکا و متحدانش به این کشور در بغداد بازگشایی شد. با سقوط صدام حسین و هرج و مرج روزهای اولیۀ جنگ، حدود ۱۵ هزار قطعه اثر باستانی در بغداد و عراق به تاراج رفته بود که امروزه فقط یک سوم آنها پیدا و بازگردانده شده است.

یکی از انگیزه های مقامات عراقی در بازگشایی موزه ملی عراق در این برهه پاسخ به نیروهای داعش عنوان می شود که آثار باستانی این کشور در موزه موصل را نابود کردند.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در مراسم افتتاح موزه ملی گفت:«وحشیان، جنایتکاران و تروریست ها در پی نابودی میراث بشر و تمدن عراق هستند، تعقیب شان و مجبورشان خواهیم کرد تا تاوان هر قطره قطرۀ خونی را که در عراق ریخته اند بازپس دهند.»

نیروهای داعش پیکره های چندین هزار ساله را بت و نابودی آنها را عین ثواب می دانند. در عین حال آنان بخشی از آثار باستانی را که غارت می کنند به فروش می رسانند.

ایران در نامه ای به یونسکو و بغداد برای نگهداری آثار باستانی عراق تا برقراری مجدد ثبات در این کشور اعلام آمادگی کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بغداد در رقابت با اقلیم کردستان، خط لوله نفت کروک-جیهان را بازگشایی می‌کند

سفیر آمریکا در عراق: داعش همچنان یک تهدید محسوب می‌شود

حذف سهمیه اقلیت‌ها در انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق؛ ترکمان‌ها با فهرست مشترک شرکت می‌کنند