بوریس نمتسوف از ۱۹۵۹ تا ۲۰۱۵

بوریس نمتسوف از ۱۹۵۹ تا ۲۰۱۵
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بوریس نمتسوف، معاون سابق نخست وزیر روسیه و از منتقدان سرسخت ولادیمیر پویتن، رئیس جمهوری روسیه ۲ روز پیش از برپایی تظاهرات گسترده مخالفان کرملین به

آگهی

بوریس نمتسوف، معاون سابق نخست وزیر روسیه و از منتقدان سرسخت ولادیمیر پویتن، رئیس جمهوری روسیه ۲ روز پیش از برپایی تظاهرات گسترده مخالفان کرملین به ضرب گلوله کشته شد.

مرگ او همزمان با زندانی شدن الکسی ناوالنی از دیگر منتقدان جدی و از عاملان اصلی برگزاری تظاهرات بزرگ علیه کرملین در از روز اول ماه مارس همراه بود.

نمتسوف در سال ۱۹۵۹ میلادی در شهر سوچی در جنوب روسیه متولد شد و در زمان مرگ ۵۵ سال داشت.

او بنیانگذار حزب جمهوریخواه روسیه بود و برخی از او به عنوان جانشین احتمالی بوریس یلتسین، رئیس جمهوری سابق روسیه که نخستین رئیس جمهوری منتخب این کشور به شیوه انتخاب دموکراتیک بود، یاد می کنند.

از فرمانداری استان تا معاونت نخست وزیر

نمتسوف در فاصله سالهای ۱۹۹۱ تا ۹۷ میلادی فرماندار استان منطقه “نیژنی نوگورود” در فاصله ۴۰۰ کیلومتری از شرق مسکو بود.

در سال ۱۹۹۷ میلادی تا ۱۹۹۸ میلادی نیز به سمتهای وزیر انرژی، عضو شورای امنیت و نیز معاون نخست وزیر روسیه برگزیده شد که در هر یک از این سمتها بیش از چند ماه فعالیت نداشت.

نمتسوف در سال ۱۹۹۷ میلادی و زمانی که به سمت معاون نخست وزیر روسیه منصوب شد خطاب به دولت حاکم گفته بود، «کاملا واضح است که من دشمنان بسیاری در الیگارشی صنعتی و مالی روسیه که در حال حاضر کنترل کشور در اختیار آنهاست، دارم.»

او در دوران فعالیت سیاسی اش بارها نیز به عنوان عضو پارلمان روسیه برگزیده شد . در سال ۱۹۹۰ میلادی عضو مجلس نمایندگان مردم شد و در فاصله سالهای ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷ میلادی نیز عضو فدراسیون روسیه بود. از سال ۱۹۹۹ تا سال ۲۰۰۳ میلادی نیز در مجلس دومای روسیه حضور داشت و مدتی نیز سخنگوی مجلس بود.

در نقش مخالف

نمتسوف به عنوان یکی از مخالفان جدی دولت، هدایت احزاب و گروههای سیاسی مختلفی را برعهده داشت.
او در سال ۱۹۹۸ میلادی جنبش “روسیه جوان” را پایه گذاری کرد.

نمتسوف در سال ۲۰۰۵ میلادی در نشستی با خبرنگاران گفت: «با اطمینان می توانم بگویم که از اکنون تا ۵ سال دیگر مردم اوکراین بدون گار و نفت خیلی بهتر از مردم روسیه زندگی خواهند کرد. همچنین می توان پیش بینی کرد که تا سال ۲۰۱۲ اوکراین به اتحادیه اروپا خواهد پیوست این درحالیست که ما در روسیه در همان جای خود می مانیم.»

پس از انشعاب در اتحاد نیروهای راست در سال ۲۰۰۸ او جنبش “سولیدارنوست” را که جنبش سیاسی و آزادیخواه مخالف حزب حاکم روسیه بود، پایه گذاری کرد.

او در سال ۲۰۱۰ میلادی نیز ائتلافی با عنوان “برای روسیه بدون بی قانونی و فساد” را پایه گذاری کرد که ثبت آن به عنوان یک حزب از سوی دولت حاکم رد شد.
وی در نهایت در سال ۲۰۱۲ میلادی حزب جمهوری خواه روسیه را پایه گذاری کرد.

مخالف پوتین

نمتسوف در سال ۲۰۱۱ و پس از گذراندن ۱۵ روز زندان به دلیل شرکت در تظاهراتی در دسامبر سال پیش از آن در گفت و گویی گفته بود،«چرا من باید کشورم را ترک کنم؟ من عاشق روسیه هستم. دزدها و جنایتکاران باید از کشور بروند.»

پویتن علیه اوکراین

آگهی

بحران اوکراین و نقش روسیه در این بحران نیز از دیگر مواردی بود که بوریس نمتسوف همواره شخص ولادیمیر پوتین و قدرت طلبی او را عامل آن می دانست.

وی همچنین درگیری ها در شرق اوکراین را به جنگ پوتین علیه اوکراین تشبیه کرده بود.

او گفته بود: «به اعتقاد من این جنگ یک جنایت واقعی است. این جنگ روسیه علیه اوکراین نیست بلکه این جنگ پوتین است، کاملا بدخواهانه، خونین و نادرست.»
وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش که روز ۲۸ فوریه یک روز پیش از مرگش با رادیو آزادی در مسکو انجام داد، تاکید کرده بود که «دلیل جنگ علیه اوکراین کاملا واضح است. زیرا پوتین می خواهد به هر شکل ممکن و برای همیشه در قدرت بماند.»

مبارزه تا آخرین لحظه

وی حدود ۴ ساعت پیش از مرگش در گفت و گویی مردم روسیه را برای شرکت در تظاهرات ضد دولتی در اعتراض به تجاوز روسیه در اوکراین دعوت کرده بود. وی همچنین تنها راه حل بحران های موجود در روسیه را انجام اصلاحات سیاسی می دانست .

آگهی

او معتقد بود: «به باور ما برای برقراری نظم در کشور و غلبه بر بحران ها باید اصلاحات مهم سیاسی در کشور برگزار شود و به طور مشخص لازم است انتخابات سالم و آزادی با حضور مخالفان دولت برگزار شود. به سانسور پایان داده شود و این تبلیغات کذب و تاسف آور هم متوقف شود، چیزی که اذهان مردم روسیه را تحریف و نابود کرده است. البته که به اصلاحات سیاسی در کشور نیاز داریم . وقتی که قدرت در دستان یک نفر متمرکز شده و او تا ابد کنترل امور را در دست دارد، همه چیز به یک فاجعه کامل منتهی خواهد شد.»

حدود دو هفته پیش از مرگش، آقای نمتسوف در گفت و گو با یک هفته نامه روس که با تیراژی نه چندان زیاد منتشر می شود، در پاسخ به سوالی درباره نگرانی نسبت به امنیت خود و خانواده اش و اقدامات احتمالی پوتین علیه او گفته بود: «بله، کمی نگرانم اما با این وجود خیلی هم از او نمی ترسم. اگر در این حد می ترسیدم هیچگاه از مخالفان دولت نمی شدم وکارهایی را که تاکنون انجام دادم را نمی کردم.»

آقای نمتسوف اغلب در رابطه با مسایل سیاسی روز و به خصوص بحران اوکراین با مادرش دینا ایدمن، ۸۷ ساله بحث می کرد. او گفته بود که «هر بار که او به تلفن می زدم، می گفت، روزی به خاطر سرزنش هایت علیه پوتین بازداشت می شوی، او تورا می کشد.» بوریس نمتسوف بارها تهدید شده بود اما هیچ گاه ساکت نماند و همواره بر مخالفت خود با دولت پوتین تاکید کرد.
او در سال ۲۰۱۴ میلادی در سخنانی در کنگره گفت و گوهای میان روسیه- اوکراین گفته بود : «این کاملا واضح است که آنها می خواهند سانسور را حتی روی وبلاگ ها افزایش دهند اما با این اقدامات نمی توانند ما را ساکت کنند. آنها حرامزاده های خودفروش اند و برای همین از ما متنفرند. خودفروش ها همیشه از انسانهای معقول و عادی نفرت دارند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رهبران غربی پیروزی پوتین در «شبه انتخابات» روسیه را «غیرقانونی» خواندند؛‌ واکنش متحدان چه بود؟

روز آخر رای‌گیری در روسیه زیر سایه حملات پهپادی اوکراین و حرکت اعتراضی مخالفان پوتین

ارزیابی‌های اطلاعاتی آلمان؛ «روسیه برای حمله به بخشی از قلمرو ناتو در سال ۲۰۲۶ آماده می‌شود»