اسطوره ای آسیایی دستمایه ساخت فیلمی در مجارستان

اسطوره ای آسیایی دستمایه ساخت فیلمی در مجارستان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در فرهنگ شرق آسیا اعتقاد بر این است که ارواح روباه های اجنه ها (شیاطین) مردی را که آرزوی «هولی جینگ» یا «روباه نه دُم» کند نفرین می کنند و او باید

آگهی

در فرهنگ شرق آسیا اعتقاد بر این است که ارواح روباه های اجنه ها (شیاطین) مردی را که آرزوی «هولی جینگ» یا «روباه نه دُم» کند نفرین می کنند و او باید بمیرد.

«لیزا، روباه نه دم» (Liza,Fox-Fairy) روایت دختری است که از دوازده سال پیش در بوداپست از بیوه سفیر ژاپن مراقبت می کند. او تنها یک دوست دارد: «تامی تانی»، او روح یک خواننده ژاپنی است که فقط لیزا می تواند آن را ببیند.

این فیلم، یک کمدی سیاه و در عین حال رمانتیک است که کاروی اوئی مِسارُش مجارستانی آن را کارگردانی کرده است. او می گوید: «برای من خیلی مهم بود که اولین فیلمم درباره شخصیت یک زن باشد. برای اینکه از نظر فکری آدم خاصی هستم. بنظرم مونی بالشائی یک بازیگر با استعداد فوق العاده است و من می خواستم این را ثابت کنم.»

جشن تولد سی سالگی لیزا مصادف می شود با تلاش او در پیدا کردن شریک زندگی اش، اما بطرزی کاملا عجیب و تصادفی همه دلداده های او در نخستین ملاقات جانشان را از دست می دهند. اما چرا؟ نقش لیزا در این میان چیست؟ او فکر می کند ارواح روباههای خبیث به سراغش آمده اند.

فکر تولید این فیلم هشت سال پیش به ذهن مایورایشتوان خطور کرد. او در این باره می گوید: «خیلی دوست داشتم با کارگردانی همکاری کنم که فارغ از اینکه نخستین تجربه اش باشد، برای همه مراحل از قبل برنامه داشته باشد. به دلیل تجربه او در صنعت تبلیغات از اول تا آخر طبق نقشه پیش رفت. فیلمبرداری دقیقا همانی که باید می بود از آب در آمد و همه در مورد همه صحنه ها اتفاق نظر داشتند. حتی فیلمبرداری یک روز قبل از موعد مقرر تمام شد و این، برای کسی که اولین کارش را تجربه می کند باورنکردنی است.»

این فیلم از نوزدهم فوریه در سینماهای مجارستان به روی پرده رفته و در هفته اول بیش از هفده هزار نفر را به سالنها جذب کرده و قرار است بزودی در سینماهای سایر کشورها هم اکران شود.

کارگردان در ادامه می گوید : «فکر می کنم تماشاچیان با این فیلم، فضایی احساسی و بامزه را که از نظر تصویری هم کیفیت بالایی دارد، تجربه می کنند و می توانند از روابط انسانی درس بیاموزند.»

این فیلم با بودجه یک میلیون و چهارصد هزار یورویی ساخته شده و قرار است بزودی در جشنواره فیلم «فانتاسپورتو» در پرتغال نیز به نمایش درآید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فیلم چی ببینیم؟ با آثار محبوب کارگردان‌های سرشناس آشنا شوید

جوایز فیلم اروپا؛ با ۵ فیلم برتر اروپایی سال ۲۰۲۳ آشنا شوید

شمارش معکوس برای اعلام برنده جایزه «لوکس» پارلمان اروپا به فیلم برتر ۲۰۲۳ آغاز شد