کمکهای جهانی برای جبران خسارات ناشی از ابولا ضروری است

کمکهای جهانی برای جبران خسارات ناشی از ابولا ضروری است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شیوع ابولا در برخی از کشورهای غرب آفریقا تلفات زیادی به جای گذاشت. مرزهای برخی از این کشورها به مدت طولانی مسدود بود و مدارس نیز بعد از ۷ ماه، به

آگهی

شیوع ابولا در برخی از کشورهای غرب آفریقا تلفات زیادی به جای گذاشت. مرزهای برخی از این کشورها به مدت طولانی مسدود بود و مدارس نیز بعد از ۷ ماه، به تازگی دوباره بازگشایی شدند. این بیماری که از دسامبر ۲۰۱۳ میلادی آغاز شد، در سه کشور گینه، لیبریا و سیرالئون بیشترین قربانی را گرفته است.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، ۲۳۵۰۰ نفر در این کشورها به این بیماری مبتلا بودند که از میان آنها، دست کم ۹۳۸۰ نفر جان خود را از دست داده اند. این آمارها به دلیل عدم سرشماری تمامی قربانیان و به گفتۀ سازمان های مختلف، متغیر است.

برخی از بیماران مبتلا، پس از بهبود به خانه های خود بازمی گردند. موسی یکی از این افراد خوش شانس است که از این بیماری مهلک جان سالم به در برده است. وی در ماه نوامبر گذشته از بیمارستان مرخص شده اما به دلایل پزشکی و برای اجتناب از انتقال احتمالی ویروس این بیماری به همسرش به خانه نیامده است و اکنون بعد از سه ماه به میان خانوادۀ خود بازمی گردد.

لین ورهن، هماهنگ کننده پزشکی مرکز درمانی ابولا در توضیح این دلایل پزشکی می گوید: “اسپرم مردان حتی بعد از خلاص شدن از این بیماری بمدت ۹۰ روز حامل این ویروس می ماند. هر بیمار مذکری که بعد از خلاص شدن از بیماری ابولا از مراکز درمانی مرخص می شود، مقادیری کاندوم در اختیار آنها قرار می دهیم چرا که مهم است روابط جنسی آنها محافظت شده باشد.”

به عقیدۀ متخصصان علم امراض، کاهش خطر ابولا با بهتر شدن سیستم نظافتی و بهداشتی در این مناطق ارتباط مستقیم دارد. شستشوی مداوم دستها، یافتن و بستری کردن کسانی که مشکوک به ابتلا هستند و تغییر شیوه های دفن اجساد از جمله عوامل کاهش شیوع ابولا در این کشورهاست. هدف سازمان جهانی بهداشت آن است که شمار مبتلایان به ابولا را تا ماه آوریل به صفر برساند و امیدوار است که به این هدف دست یابد.

شیوع ابولا در این کشورها که عمدتا فقیر هستند، علاوه بر تلفات جانی، آسیب های اقتصادی زیادی نیز برجای گذاشته است. بیشتر این کشورها از طریق بازارهای مرزی با دیگر کشورها تجارت می کنند و مسدود بودن مرزها بمدت بیش از ۷ ماه، بر کاهش درآمد آنها افزوده است. تولید ناخالص داخلی کشورهای غرب آفریقا بویژه سه کشور سیرالئون، گینه و لیبریا بیش از ۱۲ درصد کاهش داشته و مقامات این کشورها از جامعۀ جهانی خواستار کمکهای بیشتری شده اند.

مقامات این کشورها، وضعیت خود را با زمان بعد از جنگ جهانی دوم شبیه می دانند و می گویند برای بازسازی سیستم بهداشتی و درمانی به کمکهای بین المللی نیاز دارند. روسای سه کشور گینه، سیرالئون و لیبریا از آماده سازی یک برنامۀ بازسازی برای ارائه به بانک جهانی بمنظور دریافت کمکهای مالی خبر می دهند و از سرمایه گذاران می خواهند دوباره به این کشورها بازگردند. سازمان ملل می گوید برای ریشه کن کردن ابولا تنها در سال جاری، به یک بودجه ۱.۵ میلیارد دلاری نیاز هست و از این رقم تاکنون تنها ۶۰۰ میلیون دلار تامین شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کنفرانس جهانی مبارزه با ابولا در بروکسل

سیرالئون مجازات اعدام را از قانون خود حذف کرد

پس‌لرزه جهانی کودتا در گینه؛ قیمت آلومینیوم به بالاترین سطح در ۱۳ سال گذشته رسید