شگفتی های هنر عثمانی در بروکسل

شگفتی های هنر عثمانی در بروکسل
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در بروکسل نمایشگاهی از هنرهای امپراطوری عثمانی و تاثیر آن بر روند رنسانس اروپا افتتاح شده است.

آگهی

موزه هنرهای زیبای بروکسل مجموعه ای از پرتره و آثار هنری دوره سلطانهای امپراطوری عثمانی را به نمایش گذاشته است که پیام آن، نه جنگها و سیطره طلبی های عثمانیان، بلکه رشته های فرهنگی غنی میان امپراطوری عثمانی و اروپاست.

این، نمایشی از دنیای فرهنگ و هنر عثمانی و تاثیر آن بروی سبکهای هنری رنسانس بویژه پس از سقوط قسطنطنیه در سال هزار و چهارصد و پنجاه و سه و بدست سلطان محمد دوم است. بلینی، هنرمند ایتالیایی، معروفترین کلکسیون سلاطین عثمانی قرن هفتم را خلق کرده است.

برگزارکننده این نمایشگاه می گوید: “آنچه در این نمایشگاه تازه است، آثار مربوط به امپراطوری عثمانی از مجموعه های کشورهای اروپای شرقی است. در گذشته، نمایشگاهها تنها کلکسیونهای عثمانی از ایتالیا، آلمان و هلند را شامل می شدند، اما این بار ما مجموعه های لهستان و مجارستان را هم به نمایش گذاشته ایم.”

در این نمایشگاه، آثار هنری عثمانی از پرتره گرفته تا قالی و سلاح طی دویست سال بین 1420 تا 1620 میلادی عرضه شده است.

یکی دیگر از برگزارکنندگان این نمایشگاه گفت: “اروپای شرقی بویژه مرکز نفوذ امپراطوری عثمانی بود. نمونه آنرا در کفتانی می بینید که بر تن شاه بوهمیاست.”

در آن زمان، بسیاری از هنرمندان اروپا برای فراگرفتن هنر و فرهنگ عثمانی به این کشور سفر کردند. دیدار کنندگان از نمایشگاه هرچند درک آنرا قدری دشوار یافته و می گویند این آثار هنوز در اوراق تاریخ نهفته است، اما در عین حال آنرا گذاری زیبا در گذشته اروپا تلقی می کنند.

این نمایشگاه در پایان ماه مه به لهستان منتقل می شود که ششصد سال روابطش را با امپراطوری عثمانی بیاد می آورد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«تجربه مُد ووگ» در دوبی؛ معرفی طراحان نوظهور

هجوم هواداران به بریتنی اسپیرز در جریان سفر او به اسرائیل

آیا ارزش زنان در هند از گاو کمتر است؟