دولت چین برنامه های جدید خود را در کنگرۀ سالانه تشریح کرد

دولت چین برنامه های جدید خود را در کنگرۀ سالانه تشریح کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کنگرۀ سالانۀ خلق چین روز پنجشنبه، پنجم مارس برگزار شد. در این کنگره، که با سخنرانی لی کی چیانگ، نخست وزیر این کشور آغاز شد، رشد اقتصادی ۷ درصدی برای

آگهی

کنگرۀ سالانۀ خلق چین روز پنجشنبه، پنجم مارس برگزار شد. در این کنگره، که با سخنرانی لی کی چیانگ، نخست وزیر این کشور آغاز شد، رشد اقتصادی ۷ درصدی برای سال جاری پیش بینی شده است. این رقم اعلام شده نسبت به سالهای گذشته کاهش نشان می دهد. چین در سال گذشته، رشد اقتصادی خود را ۷.۵ درصد پیش بینی کرده بود اما به یک رشد ۷.۴ دهم درصدی دست یافت.

نخست وزیر چین در جریان این کنگرۀ سالانه که با حضور نزدیک به ۳ هزار نفر از اعضای حزب کمونیست این کشور برگزار شد، با اشاره به مشکلات اقتصادی این کشور گفت: “مشکلات عمیقی که در راه توسعۀ اقتصادی کشور وجود دارند، آشکارتر از گذشته است. این مشکلات می توانند از سال گذشته هم بیشتر و بزرگتر باشد. سال جدید یک سال مهم برای عمیق تر کردن همه جانبۀ اصلاحات است.”

چین در حال حاضر با یک کسری بودجۀ ۲۵۸ میلیارد دلاری برای سال جاری روبروست که معادل ۲.۳ دهم درصد تولید ناخالص داخلی این کشور محسوب می شود. این میزان کسری بودجه نسبت به سال گذشته دو دهم درصد افزایش نشان می دهد. صنایع اصلی در چین در اختیار دولت است و به دلیل عدم خصوصی سازی در بسیاری از بخش ها از جمله بانکداری یا ارتباطات، سرمایه گذارهای خارجی کمتر جذب این کشور می شوند.

مبارزه با آلودگی هوا از دیگر اهدافی است که در دستور کار دولت چین برای سال جاری قرار گرفته است. این کشور یکی از آلوده کننده ترین کشورهای دنیاست و آلودگی هوا در ۹۰ درصد از شهرهای چین بالاتر از استانداردهای جهانی است. نخست وزیر چین همچنین در کنگرۀ سالانۀ خلق چین اعلام کرد دولت مبارزه خود را با فساد مالی و اختلاس ادامه خواهد داد و با متخلفان بدون بخشش برخورد خواهد کرد. مقامات چین می گویند قانون نظارت بر بودجۀ نهادها و سازمان های دولتی بمنظور کنترل بیشتر بودجۀ دولتی به تازگی در این کشور اصلاح شده و قانون مجازات اختلاس کنندگان نیز قرار است به زودی اصلاح شود. این قانون بمنظور جلوگیری از پولشویی و دریافت رشوه است که در چین متداول است.

چین در حال حاضر در دو بخش تولیدات داخلی و ساخت و ساز با رکود مواجه است و صادرات این کشور نیز نسبت به سال گذشته کاهش نشان می دهد. به دلیل کمبود بودجه و عدم سرمایه گذاری، بسیاری از پروژه های ساختمان سازی در این کشور به حال تعطیل یا نیمه تعطیل درآمده است.

هو سینگدو، تحلیلگر و استاد دانشگاه می گوید: “فکر نمی کنم که رشد پایین اقتصاد چین ترسناک باشد. نکته مهم این است که آیا این کشور قادر خواهد بود موقعیت صنعتی خود را ارتقا ببخشد و از این مرحلۀ انتقالی اقتصاد عبور کند؟ و آیا این کشور در مسیر تکنولوژی و فن آوری می تواند پیشرفت کند؟ من خیلی در این مورد خوشبین نیستم.”

دولت چین در این کنگره اعلام کرد که برای مقابله با کاهش ساخت و ساز و صادرات، به سمت لوکس سازی و افزایش کیفیت تولیدات خود روی می آورد تا به سوددهی در این زمینه دست یابد. از دیگر برنامه های دولت چین، اصلاحات در انحصار طلبی دولتی در بخش های صنعتی و مالی بمنظور خصوصی سازی است. دولت چین امیدوار است با این اصلاحات، راه برای ورود سرمایه های خارجی هموارتر شود.

برغم تاکید دولت بر اینکه مشکلات اقتصادی در این کشور بیشتر شده، بودجۀ بخش نظامی این کشور افزایش یافته است و نسبت به سال گذشته، ۱۰ درصد رشد را نشان می دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چین و فروش تجهیزاتی با کاربرد نظامی به روسیه؛ هدف واشنگتن از انتشار عمومی اطلاعات محرمانه چیست؟

طوفان در چین آدم‌ها را در خواب از آپارتمان‌های بلندمرتبه بیرون کشید

رسیدن به کلاس یک جهانی تا ۲۰۲۷؛ مقام نظامی آمریکا: ارتش چین در حال چینش لازم برای حمله به تایوان است