ریيس جمهوری آمریکا پنجاهمین سالروز راهپیمایی سِلما را گرامی داشت

ریيس جمهوری آمریکا پنجاهمین سالروز راهپیمایی سِلما را گرامی داشت
Copyright 
نگارش از Sharam Akhavan
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

باراک اوباما رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا در مراسم گرامیداشت پنجاهمین سالگرد سرکوب راهپیمایی شهر سِلما شرکت کرد و خواستار ادامه مبارزه با تبعیض

آگهی

باراک اوباما رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا در مراسم گرامیداشت پنجاهمین سالگرد سرکوب راهپیمایی شهر سِلما شرکت کرد و خواستار ادامه مبارزه با تبعیض نژادی در آمریکا شد.

راهپیمایی صلح آمیز سال ۱۹۶۵ میلادی در سِلما، گام بزرگی برای تصویب قوانین لازم برای اعاده حقوق مدنی شهروندان سیاه پوست بود.

آقای اوباما، نخستین رییس جمهوری سیاه پوست آمریکا در بخشی از سخنرانی خود در مقابل پل ادموند پتوس که صحنه درگیری های خونین سال ۱۹۶۵ بود گفت: «اگر فکر می کنید که در پنجاه سال گذشته چیزی تغییر نکرده، از افرادی که در سالهای دهه پنجاه میلادی در سلما یا شیکاگو و یا لس آنجلس زندگی می کردند بپرسید. از یک زن مدیر عامل بپرسید که اگر چیزی تغییر نکرده بود، باید مانند گذشته فقط منشیگری می کرد… پنجاه سال از آن یکشنبه خونین گذشت و راهپیمایی ما هنوز تمام نشده است، اما به هدف نزدیک تر شده ایم. دویست و سی و نه سال از ایجاد کشومان گذشته است، اتحاد ما هنوز کامل نیست، اما به آن نزدیک تر شده ایم.»

هفتم مارس ۱۹۶۵ در سلما، سرکوب خشونت آمیز معترضان توسط پلیس، بسیاری از شهروندان آمریکایی را شوکه کرد و آن روز «یکشنبه خونین» لقب گرفت.

دو هفته بعد، مارتین لوتر کینگ، رهبر جنبش حقوق مدنی، همراه با دو هزار نفر دیگر، مسیر ۹۰ کیلومتری سلما تا مونتگمری را راهپیمایی کرد.

پس از آن، لیندن جانسون، رییس جمهوری وقت آمریکا، قانون موسوم به «حق رای برای همه» را امضا کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعضای کنگره آمریکا به طور فراجناحی به دنبال واکنش سریع به حملات ایران به اسرائیل هستند

مجلس نمایندگان آمریکا «از نهر تا بحر» را به عنوان شعار «یهودستیزانه» محکوم کرد

آزمون بر سر راه بایدن در خطرناک‌ترین لحظه؛ آیا خاورمیانه درگیر جنگی تمام‌عیار می‌شود؟