رضا علیجانی: انتخاب رئیس جدید مجلس خبرگان هشداری برای میانه روهاست

رضا علیجانی: انتخاب رئیس جدید مجلس خبرگان هشداری برای میانه روهاست
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

انتخاب محمد یزدی به عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری، با توجه به تعلق او به گرایش محافظه کاران تندرو و شکست هاشمی رفسنجانی با فاصله آرای زیاد، رویدادی غیر منتظره در صحنه سیاسی ایران تلقی شده و بحث های تازه ای را دامن زده است.

رضا علیجانی تحلیلگر سیاسی مقیم پاریس، در گفتگو با بخش فارسی شبکه یورونیوز، درباره اینکه شکست رفسنجانی تا چه حد قابل پیش بینی بود می گوید:

“این کاملا غیر منتظره بود. با توجه به آخرین رقابتی هم که آقای رفسنجانی داشت با آقای یزدی درسال ۸۷، ایشان از ۷۹ رای ۵۱ رای آورده بود و آقای یزدی ۲۶رای و حالا در سال ۹۳ یعنی شش سال بعد آقای رفسنجانی ۲۴ رای آورده و آقای یزدی ۴۷ رای. یعنی جابجا شده و این نشان می دهد که اعضای خبرگان که عمدتا منصوبین رهبرند، هم مصلحت سنج هستند و هم هشدار پذیر از بیرون. چون فکر می کنم هر دو موئلفه عمل کرده، یعنی جریان بیت رهبری از بیرون همانگونه که آقای خاتمی را می خواهد در حصر رسانه ای قرار دهد و ارتباطش را با جامعه مدنی محدود کند، تلاش می کند زمین بازی آقای هاشمی را هم در جایی که مزیت آقای هاشمی است تنگ بکند. بنابراین هم از بیرون هشدارهایی رفته و هم بادسنج این نمایندگان کار کرده و به سمتی که بیت رهبری اراده کرده باد وزیده است. اما درعین حال یک سوم نمایندگان خبرگان در حالی که می دانند که آقای خامنه ای تمایلی ندارد که آقای هاشمی رئیس مجلس خبرگان شود، به ایشان رای دادند. از این بالا و پائین شدن ها در جمهوری اسلامی زیاد اتفاق افتاده و قابل پیش بینی هست که باز هم اتفاق بیافتد…….” با انتخاب محمد یزدی آیا می توان گفت جبهه محافظه کاران تندرو در مجموعه نظام تقویت خواهد شد؟ در این صورت تاثیر آن بر دولت حسن روحانی و میانه روها چه خواهد بود؟ رضا علیجانی از جمله می گوید: “این انتخابات یک حالت نمادین پیدا کرد و می توان گفت یک دوپینگ روحی روانی خواهد شد و به نوعی ادامه حصر آقای خاتمی است. درعین حال این انتخابات یک شوک هم به جناح اعتدال گرا یعنی دولت و اصلاح طلبان وارد می کند که در خوشی و سرمستی پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری نمانند و بیرون بیایند و حد و اندازه شان دوباره به سنجش گذاشته شود……” فایل صوتی کامل گفتگو با رضا علیجانی را اینجا گوش کنید

اما آیا انتخاب رئیس و هیئت رئیسه جدید مجلس خبرگان می تواند انتخابات سال آینده این مجلس و نیز مجلس شورای اسلامی را نیز تحت الشعاع قرار دهد؟

به نظر رضا علیجانی: “تاثیر آن در حد تاثیر روانی-روحی برای فعالان و کنشگران سیاسی و مردم است و نتیجه آن می تواند نتیجه عکسی باشد. یعنی اگر خوش بینی در بین مردم و کسانی که به هرحال رای می دهند وجود داشته باشد، حالا نوعی تردید پیش می آید و می تواند انگیزه بیشتری بدهد که با انرژی بیشتری برنامه ریزی و پی گیری بکنند و بنابراین میزان مشارکت به صورت اتوماتیک بالا خواهد رفت. هرچند به نظر من تیغ نظارت استصوابی امسال تیزتر از سال های قبل خواهد بود…..”

ظرف چند هفته گذشته شایعاتی در مورد حاد بودن بیماری رهبر جمهوری اسلامی منتشر شد و مسئله جانشینی او و نقش مجلس خبرگان را برجسته کرد. آیا این مسئله نیز از عوامل موثر در پیروزی محمد یزدی بود؟

رضا علیجانی می گوید: “بدون شک همینطور است و حتی یک نوع پیچیدگی در رفتار رسانه های راست و راست افراطی دیدیم. یعنی بیشتر شایعات و نورافکن ها روی چهره آقای شاهرودی می چرخید. آقای یزدی تا روز آخر گفتند ما در همان صحن مجلس خبرگان با آقایان مصباح و جنتی مشورت هایی خواهیم کرد، بدون اینکه حساسیتی روی آقای یزدی فعال شود،(چون ایشان خیلی چهره جذاب و محبوبی بین روحانیون ندارد) و بیشتر آقای شاهرودی مطرح بود. قرار بود اگر آقای شاهرودی می آید، آقای هاشمی نیاید. اما یک هفته مانده به انتخابات شایعات و شنیده هایی در ارتباط با پرونده اقتصادی آقای شاهرودی مطرح شد و به نوعی آقای رفسنجانی دچار تردید و خوش بینی شد در اینکه می تواند در حضور آقای شاهرودی هم وارد بشود. به این ترتیب جریان مقابل آقای رفسنجانی رفتار پیچیده ای نشان داد و به نتیجه هم رسید….”

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود