بنیامین نتانیاهو شانس زیادی در انتخابات ندارد

بنیامین نتانیاهو شانس زیادی در انتخابات ندارد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل حزب لیکود را در انتخابات پارلمانی این کشور رهبری می کند. وی که در سال ۱۹۴۹ در تل آویو به دنیا آمده، از سال ۲۰۰۹

آگهی

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل حزب لیکود را در انتخابات پارلمانی این کشور رهبری می کند. وی که در سال ۱۹۴۹ در تل آویو به دنیا آمده، از سال ۲۰۰۹ تاکنون، ریاست دولت این کشور را بعهده داشته است. وی در فاصلۀ سالهای ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ نیز نخست وزیری اسراییل را در راس حزب لیکود بعهده داشت.

نخست وزیر اسراییل، در این انتخابات، کار سختی در پیش رو دارد. علاوه بر احزاب میانه رو و چپ گرای اسراییل، فهرست مشترکی که احزاب عرب اسراییل برای این انتخابات معرفی کرده اند، می تواند به چالشی برای وی تبدیل شود. بنیامین نتانیاهو در کارزار خود برای این انتخابات، امنیت اسراییلی ها را شعار خود قرار داده است و مسالۀ ایران و پروندۀ اتمی این کشور نیز بخش مهمی از تبلیغات وی را تشکیل می دهد.

برای رهبری دولت آینده، بنیامین نتانیاهو نیاز به کسب اکثریت آرا در این انتخابات را دارد تا بتواند بدون نیاز به ائتلاف با دیگر احزاب، یک دولت یکدست تشکیل بدهد. برای رسیدن به این هدف، همانطور که خود در تمام دیدارهای عمومی اش تکرار می کند، به آرای مردم نیاز دارد. با اینحال و طی روزهای اخیر، تظاهرات متعددی که در شهرهای اسراییل علیه سیاست های داخلی وی برگزار شد، از چشم انداز خوبی برای حزب لیکود خبر نمی دهد.

رقبای بنیامین نتانیاهو از جمله اسحاق هرزوق، رهبر حزب اتحاد کارگران اسراییل یا تزیپی لیونی، رییس حزب جنبش نیز بر همین مساله یعنی مشکلات داخلی و بویژه مشکلات اقتصادی تکیه می کنند. افزایش بهای کالا، خدمات درمانی و بویژه مسکن در اسراییل به نارضایتی ها افزوده و موجب کاهش محبوبیت نخست وزیر این کشور شده است.

مبحوبیتی که بنیامین نتانیاهو برای به دست آوردن آن راهی طولانی طی کرده بود. وی تا پیش از رسیدن به مقام نخست وزیری، سالها سفیر اسراییل در سازمان ملل بوده و هدایت وزارتخانه هایی مانند امور خارجه و دارایی را نیز بعهده داشته است. وی بخش مهمی از این محبوبیت را به خروج از کابینۀ آریل شارون در اعتراض به تخلیۀ اسراییلی ها از ۱۰ شهرک ساخته شده در غزه مدیون است. همین مانور سیاسی موجب شد که در سال ۲۰۰۲ از سوی شیمون پرز برای تشکیل دولت انتخاب شود. وی در دور دوم و سوم نخست وزیری خود نقش مهمی به ناسیونالیست ها و ارتودکس های اسراییلی داد.

بخش مهمی از درگیری با فلسطینی ها نیز در هر دو دولت وی اتفاق افتاده است. در دورۀ نخست وزیری وی که تنها یک توافقنامۀ امضا شده با مقامات فلسطینی در کارنامۀ خود دارد، بر شدت شهرک سازی ها در اراضی اشغالی نیز افزوده شد.

بنیامین نتانیاهو در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۰۹، در حالیکه حزب لیکود تنها ۲۷ کرسی از ۱۲۰ کرسی این پارلمان را کسب کرده بود، از سوی شیمون پرز، رییس جمهوری وقت مامور تشکیل کابینۀ اسراییل شد.

این انتخابات آغاز اختلاف میان بنیامین نتانیاهو و تزیپی لیونی، رهبر حزب لیکود شد که توانسته بود ۲۸ کرسی از پارلمان را از آن خود کند. پس از این انتخابات، حزب لیکود اعلام کرد با نزدیکی به احزاب چپ مانند اتحاد کارگران، رهبری اپوزیسیون دولت بنیامین نتانیاهو را بعهده گرفت.

دولت ائتلافی راست وی با ۶۹ رای اعتماد در مقابل ۴۵ رای منفی از روز سی و یکم مارس ۲۰۰۹ کار خود را آغاز کرد. این دور از نخست وزیری وی با دور جدیدی از مذاکرات با فلسطینی ها همراه بود. اگرچه این مذاکرات بارها به دلیل عدم پذیرش شرایط از سوی دو طرف موفق نبوده اما برای نخستین بار بود که بنیامین نتانیاهو در جریان این مذاکرات، از تشکیل دو کشور مستقل سخن گفت. وی در سخنانی در چاردهم ژوئن ۲۰۰۹ گفت: “اگر به ما ضمانت های لازم برای خلع سلاح فلسطینی ها داده شود و همچنین به توافق هایی برای امنیت اسراییل دست یابیم، و اگر فلسطینی ها کشور اسراییل را بعنوان یک کشور یهودی برسمیت بشناسند، ما هم آماده هستیم بعنوان یک کشور یهودی در کنار کشور فلسطین غیرمسلح به یک توافق صلح واقعی دست یابیم.”

بنیامین نتانیاهو علیرغم این سخنان و مخالفت متحدان خود یعنی کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا، بارها توافقات صلح با دولت خودگردان فلسطین را زیر پا گذاشته است. این رفتارها موجب نارضایتی رهبران غربی از جمله باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا شده که اوج آن را در جریان مربوط به سخنرانی بنیامین نتانیاهو در کنگرۀ آمریکا شاهد بودیم.

رییس جمهوری آمریکا که مخالفت خود با این سخنرانی را اعلام کرده بود، برای اعلام این نارضایتی حتی با نخست وزیر اسراییل نیز دیدار نکرد.

حیف و میل اموال و بودجۀ دولتی توسط همسر او که در آستانۀ انتخابات در رسانه های اسراییلی بارها مطرح شده است، نیز دلیل دیگری بر نارضایتی از وی است. منتقدان نتانیاهو به این مساله عنوان “باتل گیت” داده اند و در نظرسنجی ها نیز یکی از دلایل کاهش محبوبیت وی عنوان شده است. جوانان بیکار از مهمترین مخالفان بنیامین نتانیاهو هستند

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخستین کشتی حامل کمک‌های غذایی از مبدأ قبرس به نوار غزه نزدیک شد

معترضان اسرائیلی با بستن بزرگراهی در تل‌آویو خواستار آزادی گروگان‌های باقی مانده در غزه شدند

راه‌اندازی کریدور دریایی برای کمک‌‌رسانی به غزه؛‌ اتحادیه اروپا به آمریکا می‌پیوندد