مذاکرات لوزان؛ خوش بینی آلن ایر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

مذاکرات لوزان؛ خوش بینی آلن ایر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

آیلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا که در لوزان سوئیس حضور دارد، نسبت به گفتگوهای هسته ای بین دو هیئت ایرانی و آمریکایی خوش بین است و فضای حاکم بر این دور از مذاکرات را مثبت تر از گذشته توصیف می کند.

این دور از مذاکرات که از روز یکشنبه آغاز شد، پس از یک وقفه کوتاه، روز پنجشنبه ۲۸ اسفندماه بار دیگر از سر گرفته شد و توجه دو طرف بر هر دو جنبه سیاسی و فنی مسئله متمرکز گردید. در این گفتگوها هر دو هیئت مذاکره کننده در آرایش کامل خود حضور دارند و علی اکبر صالحی سرپرست سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا نیز دیدارهای جداگانه ای داشته اند. اگر چه علی اکبر صالحی گفته است که اکثر موانع توافق در زمینه فنی از سر راه برداشته شده، اما برخی مقامات ارشد آمریکایی و اروپایی می گویند که در زمینه تحقیق و توسعه برنامه هسته ای ایران هنوز گره هایی وجود دارد.

در حالی که این دور از مذاکرات قرار است روز جمعه ۲۹ اسفند پایان یابد، اما محمد جواد ظریف و جان کری امکان تمدید زمان گفتگوها را منتفی ندانسته اند.

یکی از اعضای هیئت مذاکره کننده ایرانی در جمع خبرنگاران گفته است که در این دور از گفتگوها هر نوع توافقی نیز به دست آید، با توجه به ادامه مذاکرات تا ماه ژوئن، نمی توان نام آن را توافق نهایی گذاشت.

از سوی دیگر آیلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا، که دلیلی نمی بیند مذاکرات به نتیجه نرسد به گزارشگر یورونیوز در لوزان گفت: « در یک سال و اندی گذشته پیشرفت خوبی داشتیم. ایران به خوبی می داند که برای راضی کردن جامعه جهانی باید تصمیمات جدی اتخاذ کند.»

آقای ایر نسبت به واکنش کنگره نسبت به توافق احتمالی نگرانی ندارد. به گفته او در صورت اطمینان از استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای و دستیابی به توافق، کنگره آمریکا از آن حمایت خواهد کرد.

سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکا مهمترین هدف گروه ۱+۵ را جلوگیری از دستیابی ایران به بمب هسته ای خواند و افزود: «ما می خواهیم راه های دستیابی ایران به بمب هسته ای را بگیریم. غنی سازی اورانیوم در نطنز، فوردو و اراک یا روش های مخفی دیگر از جمله این راه هاست که باید خنثی شود.»

اظهار نظر آلن ایر درباره مذاکرات لوزان را اینجا ببینید:

ریحانه مظاهری، گزارشگر یورونیوز در لوزان سوئیس: «مذاکرات میان وزیران خارجه ایران و آمریکا در حالی ادامه دارد که با وجود اخبار خوش اوایل هفته مبنی بر احتمال دستیابی به توافق، اینک دو طرف بر وجود اختلاف های اساسی تاکید دارند. با اینحال هر دو طرف همچنان امیدوارند تا پایان مارس به توافق سیاسی دست یابند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود