حضور اسلامگرایان در تونس و لیبی از نگاه رسانه های اروپا

حضور اسلامگرایان در تونس و لیبی از نگاه رسانه های اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هفته ای که گذشت، برای تونس هفته خوبی نبود. حملۀ تروریستی مردان مسلح به موزۀ باردو در شهر تونس، دست کم بیست و یک کشته برجای گذاشت که بیست نفر از این

آگهی

هفته ای که گذشت، برای تونس هفته خوبی نبود. حملۀ تروریستی مردان مسلح به موزۀ باردو در شهر تونس، دست کم بیست و یک کشته برجای گذاشت که بیست نفر از این میان گردشگران خارجی بودند. در برنامۀ اینهفتۀ چشم انداز به این موضوع از نگاه رسانه های اروپایی پرداخته ایم:

رادیو تلویزیون سوییس، تی اس آر

خبرنگار این شبکه در گزارشی به واکنش مردم به این حملۀ تروریستی پرداخته و به میان نمایندگان شوک زدۀ پارلمان رفته است. تونس طی سالهای اخیر و بعد از تحولات سیاسی، دستخوش ناآرامی هایی بوده که از آنجمه می توان به قتل دو نمایندۀ لاییک اشاره کرد، اما حملۀ تروریستی اخیر نگرانی ها را بیشتر کرده است.

برخی از شهروندان تونس بویژه آنهایی که در محلات شلوغ تر و فقیرتر زندگی می کنند نیز نگرانی خود را از تاثیرات این حملات به روی زندگی روزمرۀ مردم تونس بیان می دارند.

خبرنگار شبکۀ تلویزیونی سوئد در این گزارش می گوید علاوه بر وخیم تر شدن اوضاع اقتصادی، این حملات تروریستی ممکن است منجر به تشدید محدودیت ها به منظور تامین امنیت کشور بشود که در آنصورت می تواند اهداف انقلاب تونس را زیر سوال ببرد.

تلویزیون مستقل سوییس، آر اس آی

تلویزیون مستقل سوییس نیز در گزارشی به بهانۀ این حملۀ تروریستی، با انقلاب تونس که در دسامبر ۲۰۱۰ آغاز شد، پرداخته است. این انقلاب به سرنگونی حکومت بن علی، پس از ۲۳ سال منجر شد.

در نخستین روزهای سال ۲۰۱۱ تحولات تونس منجر به انقلاب یاسمن و بهار عربی شد که به دیگر کشورها هم سرایت کرد. تظاهرات مردم تونس در اعتراض به بیکاری و فساد مالی علیه زین العابدین بن علی آغاز شده بود که نهایتا منجر به سرنگونی دولت وی شد. در پی این اعتراضات، بن علی مجبور به استعفا شد و از همین جا بود که بهار عربی شکل گرفت.

پس از برکناری زین العابدین بن علی، تونس توسط حزب اسلامی میانه روی این کشور یعنی النهضه اداره می شد و نوبت به مرحۀ دولت موقت رسید که قرار بود تا انتخابات، این کشور را رهبری کند. در این مرحله، خشونت ها از سوی اسلامگرایان و قتل سیاستمداران مخالف شدت یافت. اسلامگرایان تلاش می کردند شریعت را در این کشور حاکم کنند که با مخالفت لاییک ها و میانه روها روبرو شد.

در آغاز سال ۲۰۱۴، قانون اساسی جدید تونس تصویب شد که بر آزادی مذاهب و رد شریعت تاکید داشت. حقوق زنان نیز از دیگر اصول مهم در این قانون اساسی بود. بموجب این قانون اساسی جدید نخستین انتخابات آزاد در این کشور در اکتبر سال ۲۰۱۴ برگزرا شد که در آن، احزاب محافظه کار اسلامی شانس کمی داشتند.

دو ماه بعد، یعنی در ماه دسامبر همان سال، باجی سعید اسبسی بعنوان رییس جمهوری این کشور سوگند ادا کرد.

این شبکۀ تلویزیونی در گزارش خود بر دشواری تونس برای رفتن به سوی دموکراسی تاکید می کند و می افزاید این کشور در میان دیگر کشورهای عرب منطقه که دستخوش این تحولات بوده اند، موفق تر عمل کرده است. با اینحال و به گفتۀ این شبکۀ تلویزیونی، بحران اقتصادی و تروریسم این دموکراسی نوپا را تهدید می کند.

شبکۀ دوم تلویزیون فرانسه، فرانس دو

سه نفر از میان کشته شدگان حملۀ تروریستی در موزۀ باردو در تونس فرانسوی تبار بوده اند. شبکۀ دوم تلویزیون فرانسه، در گزارشی به این موضوع پرداخته است. صنعت توریسم در تونس برای حیات اقتصادی این کشور بسیار مهم تلقی می شود و این حملۀ تروریستی که در خلال آن، دست کم ۲۱ نفر کشته شده اند برای این کشور که ۴ سال بعد از انقلاب هنوز نتوانسته سرپا بایستد، ضربۀ سختی است.

این شبکۀ فرانسوی به این بهانه به سراغ تونسی های ساکن فرانسه رفته است. شماری از اتباع این کشور که عازم تونس هستند با نگرانی وقایع اخیر در این کشور را دنبال می کنند.

موزۀ باردو در پایتخت تونس یکی از مکان هایی پر بازدید است. حمله به این موزه ضربۀ شدیدی به پیکرۀ صنعت گردشگری این کشور محسوب می شود. این صنعت ۷ درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد و ۴۰۰ هزار نفر نیز در این بخش بکار مشغول هستند. در سال های بعد از انقلاب یاسمن در این کشور، شمار توریست ها کاهش چشمگیری داشته و در سال ۲۰۱۴ تنها ۳ درصد گردشگر وارد این کشور شده اند. حملۀ به موزۀ باردو، تونس را از یکی از مهمترین منابع کسب درآمد محروم می کند.

این درحالیست که بلافاصله بعد از این حملۀ تروریستی، بسیاری از آژانس های مسافرتی و تفریحی، تورهای سفری خود به شهرهای تونس را لغو کرده اند.

شبکۀ سوم تلویزیونی ایتالیا، رای

آگهی

گروه دولت اسلامی (داعش) مسوولیت حمله به موزۀ باردو را بعهده گرفته است. تونس مرزهای مشترک زیادی با لیبی و الجزایر دارد و این گروههای اسلامگرای افراطی در این دو کشور نیز فعالیت دارند. صدها تونسی نیز به گروه داعش پیوسته اند. شبکۀ تلویزیونی رای ایتالیا نیز به همین موضوع پرداخته است.

گزارشگر این شبکۀ تلویزیونی از شهر سیرت که به تازگی محل درگیری میان اسلامگرایان و نیروهای دولتی بوده، خبر می دهد. مردم در این شهر با کمبود بنزین و مواد غذایی روبرو هستند و زیر نگاه شبه نظامیان به امور روزمره شان می پردازند.

این شهر بمدت سه روز از سوی دو طرف درگیر یعنی دو دولت حاضر در این کشور در محاصره بود. نیروهای دولتی از یک سو و اسلامگرایان که در شرق لیبی دولت مستقل تشکیل داده اند، از سوی دیگر در جنگ با یکدیگرند. تهدید مردم و نیروهای دولتی از سوی اسلامگرایان پایانی ندارد.

مردان دولت اسلامی داعش از هرج و مرج موجود در این کشور بهره برده و کشور را به دو قسمت تقسیم کرده اند. دولت مرکزی لیبی که از سوی جامعۀ بین المللی به رسمیت شناخته شده توانایی مقابله با این گروه اسلامگرا را ندارد و مجبور شده شهر طرابلس را ترک و در توبروک مستقر شود.

طرابلس و بنغازی در دستان گروه اسلامگرای فجر لیبی قرار گرفته و در میان این دو نیز، گروه اسلامگرای داعش قرار دارد. چاههای نفتی موجود در این مناطق منابع مالی اسلامگرایان را تامین و مرزهای غیرقابل کنترلی میان این کشور و دو کشور تونس و مصر ایجاد می کند.

آگهی

این امر نفوذ اسلامگرایان به کشورهای همسایه را سهل تر کرده است. نخست وزیر دولت اصلی لیبی نیز در همدردی با تونس، حمله به موزۀ باردو را یک حمله به امنیت دیگر کشورها از جمله لیبی عنوان کرده است.

در گفتگوهای صلح در مراکش که توسط سازمان ملل برگزار شد اما همزمان، بمباران مواضع دولت اصلی لیبی از جمله فرودگاه طرابلس که هنوز در اختیار نیروهای این دولت است، توسط نیروهای فجر لیبی ادامه یافت.

سازمان ملل تلاش می کند به یک راه حل سیاسی در این کشور برسد اما این بحران روز به روز بیشتر می شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دونده بریتانیایی پس از ۱۶ هزار کیلومتر و گذر از طول آفریقا به سفر خود پایان داد

ممنوعیت ورود هیئت پارلمانی اروپا به تونس؛ بروکسل توافقنامه مهاجرتی را تعلیق می‌کند؟

دیده‌بان حقوق بشر تونس را به «سوءاستفاده جدی» علیه مهاجران آفریقایی محکوم کرد