فیلم اشکها و لبخندها پنجاه ساله شد

فیلم اشکها و لبخندها پنجاه ساله شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فیلم اشکها و لبخندها که در سال ۱۹۶۵میلادی برنده جایزه اسکار شد و اقتباسی از تئاتر موزیکال راجرز و هامرستاین بود، اینک پنجاهمین سالش را جشن می گیرد

آگهی

فیلم اشکها و لبخندها که در سال ۱۹۶۵میلادی برنده جایزه اسکار شد و اقتباسی از تئاتر موزیکال راجرز و هامرستاین بود، اینک پنجاهمین سالش را جشن می گیرد.

این فیلم داستان یک معلم خانگی با بازی اندروز را دهه ۱۹۳۰ میلادی روایت می کند که به شاگردانش آواز خواندن یاد می دهد و عاشق کارفرمایش به نام سرهنگ وون تراپ می شود. خانواده آنها پیش از جنگ جهانی دوم مجبور به فرار می شوند.

برای جولی اندروز، ستاره این فیلم، باور کردن این سالگرد مشکل است. او می گوید: «اگر کسی روزی که ما این داستان را فیلمبرداری می کردیم به من می گفت که پنجاه سال بعد من چنین مصاحبه ای انجام می دهم هرگز تصورش را نمی توانستم بکنم. هرگز!»

همه اما با شوق از سالگرد این فیلم لذت نمی برند. کریستوفر پلامر، که همبازی اندروز در این فیلم بوده پیش از این، از این فیلم به طعنه بعنوان «صدای مخاط ها» (اشکها و مخاطها) یاد کرده است.

سایر فیلمهای موزیکال آمریکایی همچون فیلم «کاباره» و یا «داستان وست ساید» هم شاید مورد علاقه باشند اما تعداد کمی از آنها به اندازه اشکها و لبخندها مورد توجه هستند. اندروز فکر می کند که دلیل این امر را می داند: «این فیلم در اذهان باقی ماند چون خیلی خوب ساخته شده است و موزیک زیبایی دارد. عوامل باشکوهی همچون چشم انداز زیبا و کوهها و بچه ها همراه با سرنوشتی مخاطره انگیز و داستانی عاشقانه هم به این امر کمک کرده اند. فکر کنم که فیلمهای موزیکال ویژه هستند و سطح آنها با داشتن موزیک در کنار داستان بالا می رود.»

این فیلم علیرغم نقدهای منفی در زمان اکرانش، توانست پنج جایزه اسکار را به دست آورد و با در نظر گرفتن نرخ تورم، سومین فیلم پرفروش طول تاریخ در جدول فروش ایالات متحده آمریکا پس از «بر باد رفته» و «جنگ ستارگان» باشد.

استودیو «فاکس قرن بیستم» مجموعه ای از پنج دی وی دی و بلوری این فیلم را همراه با موزیک متن آن منتشر کرده است. در شهر سالزبورگ اتریش که این فیلم در آنجا فیلمبرداری شده نیز برنامه هایی در گرامیداشت پنجاهمین سالگرد این فیلم برگزار می شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هدر منزیس، بازیگر فیلم اشک‌ها و لبخندها درگذشت

فیلم چی ببینیم؟ با آثار محبوب کارگردان‌های سرشناس آشنا شوید

جوایز فیلم اروپا؛ با ۵ فیلم برتر اروپایی سال ۲۰۲۳ آشنا شوید