کشفیات شگفت انگیز از دنباله دار چوری

کشفیات شگفت انگیز از دنباله دار چوری
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

داستان سفر روزتا و فرود فیله بر روی دنباله دار، بسیار هیجان انگیز بوده است، اما از دنباله دار چه نکات علمی جدیدی آموخته ایم؟ دانشمندان در سراسر

آگهی

داستان سفر روزتا و فرود فیله بر روی دنباله دار، بسیار هیجان انگیز بوده است، اما از دنباله دار چه نکات علمی جدیدی آموخته ایم؟

دانشمندان در سراسر اروپا مشغول بررسی داده های فرستاده شده توسط روزتا هستند. در برن در سوییس، دانشمندان به یکی از شگفت آورترین کشفیاتشان دست یافته اند. برغم پیش بینی ها، نوع آبی که در سطح دنباله دار وجود دارد، با آبِ موجود روی سطح زمین تفاوت دارد.

این کشف جدید سر و صدای زیادی در جوامع علمی کرده است: از یک سو نشان می دهد که آب موجود در دنباله دار چوری با آبی دنباله دارهای دیگر هم تفاوت دارد، زیرا پیشتر ثابت شده بود که آب روی دنباله دارهای دیگر شبیه آب روی سطح زمین است. از سوی دیگر این کشف باعث می شود فرضیه پیدایش آب روی سطح زمین از دنباله دارها اعتبار خود را از دست بدهد.

در ماه نوامبر گذشته، پس از فرود کاوشگر بر روی دنباله دار امکان حفاری وجود نداشت. دانشمندان می گویند که کشف ماهیت مواد تشکیل دهنده سطح چوری، شگفتی ها زیادی بهمراه خواهد داشت.

ترک خوردگی ها، تخته سنگ های بزرگ، کوه، دهانه ها و برآمدگی ها در سطح دنباله دار، کشفیات شگفت آور دیگری است که از دنباله دار چوری بدست آمده است.

گروه علمی روزتا دوران پرجنب وجوش و هیجان انگیزی را پشت سر می گذارد، زیرا سفینه فضایی که در کنار دنباله دار حرکت می کند هر روز از آن عکس می گیرد و گرد و غبار و گازهایی را که از دنباله دار می آید، ثبت می کند.

بیش از ده سال از آن زمانی که روزتا و فیله سفر خود را برای رسیدن به دنباله دار چوری آغاز کردند، می گذرد. اطلاعات و داده هایی که روزتا در اختیارمان خواهند گذاشت، درک ما را از چگونگی شکل گیری منظومه شمسی زیر و رو خواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کریستوفورتی: کار در فضا در حالت بی وزنی فوق العاده است

فرود «اودیسئوس» روی ماه؛ آمریکا پس از نیم قرن بار دیگر به ماه بازگشت

کشف یک «اَبَر زمین» در فاصله تنها ۱۳۷ سال نوری از زمین