حوثی ها در دروازه های عدن، جنگنده های سعودی در آسمان صنعا

حوثی ها در دروازه های عدن، جنگنده های سعودی در آسمان صنعا
Copyright 
نگارش از Masoud Imani Kalesar
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شبه نظامیان حوثی در یمن با کنترل صنعا، پایتخت در شمال به دروازه های عدن در جنوب رسیده اند، پیشروی قابل توجهی که با منافع عربستان سعودی همسو نیست و

آگهی

شبه نظامیان حوثی در یمن با کنترل صنعا، پایتخت در شمال به دروازه های عدن در جنوب رسیده اند، پیشروی قابل توجهی که با منافع عربستان سعودی همسو نیست و این کشور را به آغاز حملات هوایی علیه این گروه شیعه مذهب واداشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حملات هوایی عربستان و متحدان عرب آن در شورای همکاری خلیج فارس به مواضع حوثی ها در صنعا تاکنون حداقل جان ۱۳ غیرنظامی را در این شهر گرفته است.

عربستان سعودی دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن را که عملا پایتخت را رها کرده است دولتی مشروع و دفاع از آن در برابر شبه نظامیان شیعه حوثی را ضروری می داند.

این در حالی است که ریاض پیشتر تجمع نیروهای نظامی خود در مرزهای یمن را تاکتیکی و دفاعی خوانده و گفته بود قصد دخالت در بحران یمن را ندارد.

در عین حال، سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان سعودی همچنین گفته بود که اگر بحران یمن بطور صلح آمیز حل نشود «اقدامات لازم» علیه حوثی ها انجام خواهد شد.

این حملات هوایی به درخواست عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن صورت می گیرد.

حوثی ها از حمایت ایران برخوردارند و عملیات هوایی ریاض و متحدانش از تایید و حمایت آمریکا برخوردار است.

عادل بن احمد جبیر، سفیر عربستان در ایالات متحده آمریکا گفت: «ما در حفاظت از دولت مشروع یمن در برابر خطر شبه نظامیان خارجی، هر آنچه لازم باشد را انجام خواهیم داد، شبه نظامیانی که موشک های بالستیک، تسلیحات سنگین و نیروی هوایی در اختیار دارند، یا می توانند داشته باشند.»

این عملیات به رهبری عربستان و با حمایت ایالات متحده آمریکا در حالی صورت می گیرد که شبه نظامیان حوثی کنترل پایگاه هوایی «العند» در شصت کیلومتری عدن را در اختیار گرفته اند.

حوثی ها به همراه متحدان خود که ارتشیان وفادار به علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیشین یمن می باشند در صدد کنترل بندر عدن هستند.

عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن به این شهر گریخته است و گزارش ها از محل فعلی اقامت او ضد و نقیض است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیشروی حوثی های یمن به سوی عدن در جنوب کشور

یمن؛ میدان جدید جنگ سرد بین ایران و عربستان؟

شش کشته در درگیری میان معترضین به اشغال شهر تعز و شبه نظامیان حوثی در یمن