برگزاری انتخابات نیجریه تحت شدیدترین تدابیر امنیتی

برگزاری انتخابات نیجریه تحت شدیدترین تدابیر امنیتی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

اهالی نیجریه شنبه بپای صندوقهای رای می روند تا رییس جمهوری جدید کشور و نمایندگان پارلمان را تعیین کنند.
رقابت بین نامزدهای ریاست جمهوری شدید خواهد بود.

در یک طرف گودلاک جاناتان، رییس جمهوری کنونی قرار دارد و رقیب اصلی اش ژنرال محمدو بوهاری است.

رقابت این دو نامزد در انتخابات سال 2011 باعث شد تا بسیاری جانشان را نیز از دست بدهند. نزدیک به هزار نفر در حوادث پس از انتخابات کشته شدند. این بار دو نامزد متعهد شده اند تا به پیروزی دیگری احترام گذاشته و باعث تحریک هوادارانشان نشوند.

گودلاک جاناتان، رییس جمهوری نیجریه که بزرگترین چالش پیش رویش در سالها و ماههای اخیر مبارزه با گروه اسلام گرای بوکوحرام بوده است، در ویدئویی تاکید می کند که جهانیان نظاره گر این انتخابات خواهند بود. او از تمامی اهالی نیجریه در هر پست و مقامی که هستند خواست تا تکلیف شهروندانی شان را بجای آورند و در این شرایط حساس به پای صندوقهای رای بروند.

ابتدا قرار بود انتخابات در چهاردهم فوریه برگزار شود و بدلیل تهاجم شبه نظامیان بوکوحرام و پیشروی آنها در شمال شرقی کشور و در ایالت بورنو این انتخابات به تعویق افتاد. پس از مدتها انتظار و تاخیر در انتخابات ریاست جمهوری نیجریه، این انتخابات سرانجام شنبه برگزار می شود. نیجریه ایی ها رییس جمهوری جدید کشورشان را در شرایطی برمی گزینند که بوکوحرام می خواهد به هر قیمتی مانع از برگزاری این انتخابات شود.
در اینباره با محمد بن هامو، رییس فدراسیون مطالعات استراتژیک آفریقا صحبت کرده ایم.

یورونیوز: آقای بن هامو به یورونیوز خوش آمدید. انتخابات بالاخره انجام می شود، در حالیکه بوکوحرام خواسته مانع از اجرای آن شود. آیا به اهدافشان می رسدند؟

محمد بن هامو: فکر نمی کنم بوکوحرام بتواند خللی وارد کند. درست است که موفق شده اند تا حدودی، خصوصا در شمال کشور، باعث تاخیر در برگزاری انتخابات شوند اما فکر نمی کنم بتوانند مانع برگزاری آن شوند. باید پذیرفت که در زمان انتخابات شرایط امنیتی خاصی حاکم خواهد بود و شاید هم در برخی از ستادها مشکلاتی بوجود آید اما بوکوحرام نمی تواند مانع از برگزاری این انتخابات شود.

*یورونیوز: آیا دولت می تواند امنیت برگزاری یک انتخابات سالم را تامین کند؟ *

محمد بن هامو: مقامات نیجریه تدابیر شدید امنیتی را در روز انتخابات اتخاذ کرده اند، امنیت کاملی در مرزهای زمینی و دریایی برقرار خواهد بود. آنها مانع از رفت و آمد برخی از وسایل نقلیه خواهند شد، خصوصا در مناطقی که بوکوحرام قدرتمند است.

یورونیوز: آیا کسانی که بدلیل حملات بوکوحرام از شهرهایشان فرار کرده اند می توانند رای بدهند؟

محمد بن هامو: درست بسیاری به خاطر حملات بوکوحرام آواره شده اند. بیش از یک میلیون و پانصد هزار نفر. کمیته برگزاری انتخابات نهایت تلاشش را خواهد کرد تا این مشکل را حل کند. اما فکر می کنم این کار مشکلی خواهد بود. به همین دلیل ممکن است انتخابات آنطور که باید و شاید بطور مناسب برگزار نشود و خشونتها احتمالا پس از انتخابات است که افزایش می یابند. مانند انتخابات سال 2011 که هزار نفر جانشان را از دست دادند.

یورونیوز: آیا بخت اصلی گودلاک جاناتان است؟

محمد بن هامو: نه نمی توانیم بگوییم که او بخت اصلی است، آمارهای ماه فوریه آنچنان که باید وشاید به نفع او نبوده است. عدم موفقیت در برپایی امنیت یکی از بزرگترین مشکلات او می باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نامزدهای انتخابات نیجریه توافقنامۀ عدم خشونت امضا کردند

ترکیه، ایران و مراکش برای ایفای نقش پررنگ‌تر در منطقه ساحل صحرای آفریقا با هم رقابت می‌کنند

یونیسف: از سال ۲۰۱۶ اندام جنسی ۳۰ میلیون زن و دختر در سراسر جهان مثله شده‌ است