بمباران مواضع حوثی ها در یمن برای سومین شب متوالی

بمباران مواضع حوثی ها در یمن برای سومین شب متوالی
نگارش از Ali Kheradpir با استفاده از  Reuters , AFP
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بمباران مواضع حوثی ها در یمن از سوی ارتش ائتلاف کشورهای عرب به رهبری عربستان سعودی برای سومین شب متوالی ادامه یافت. نیروی هوایی ارتش عربستان روز

آگهی

بمباران مواضع حوثی ها در یمن از سوی ارتش ائتلاف کشورهای عرب به رهبری عربستان سعودی برای سومین شب متوالی ادامه یافت.

نیروی هوایی ارتش عربستان روز جمعه نیز فرودگاه صنعا را هدف قرار داد.

در همین حال حسن نصرالله، رهبر سازمان سیاسی- نظامی حزب الله لبنان در پیامی که از تلویزیون المنار پخش شد ضمن محکوم کردن اقدام نظامی علیه حوثی ها، از رهبران کشورهای عرب خواست تا این حمله را متوقف کنند. وی گفت: «ما خواستار توقف فوری این یورش هستیم تا از هر لحظه آن جلوگیری شود. ما خواهان برقراری گفتگو هستیم تا راه حلی سیاسی در یمن یافت شود و این امر ممکن است.» حزب الله لبنان که از سوی استرالیا و کانادا به عنوان سازمانی تروریستی شناخته می شود از حمایت سیاسی و مالی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.

از سوی دیگر وزیر امورخارجه بریتانیا روز جمعه در جریان سفر به واشینگتن با اشاره به حمایت ایران از شورشیان، اظهار نگرانی کرد که جنگ حوثی ها در یمن به نبردی نیابتی میان عربستان سعودی و ایران بدل شود. فیلیپ هموند اظهار امیدواری کرد که عربستان و ایران از تلاش برای آغاز گفتگوی سیاسی بین تمامی احزاب در یمن حمایت کنند.

جمهوری اسلامی ایران به حمایت مالی و نظامی از شبه نظامیان شیعه مذهب در یمن متهم است. دولت ایران این اتهام را رد می کند.

علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیشین یمن نیز که هوادارانش در جبهه شبه نظامیان هستند، خواستار برقراری صلح شده است. آقای صالح در سال ۲۰۱۱میلادی و در پی حوادثی که به «بهار عرب» شهرت یافت مجبور به ترک قدرت شد.

علمیات نظامی علیه مواضع حوثی ها در یمن توسط اعضای شورای همکاری کشورهای خلیج فارس و به رهبری عربستان سعودی آغاز شده است و هدف از آن «جلوگیری از سقوط دولت قانونی یمن» عنوان می شود. دولت مصر نیز با حمایت از حمله نظامی علیه شبه نظامیان شیعه مذهب در یمن، اعلام کرده است که «در صورت نیاز برای اعزام نیروی زمینی آمادگی دارد.»

تظاهرات حامیان عملیات نظامی

هزاران تن از شهروندان تعز روز جمعه به خیابان ها آمده و حمایت خود را از عمیات نظامی ارتش ائتلاف ابراز کردند. آنان در این راهپیمایی که پس از نماز جمعه برپا شد با در دست داشتن پلاکاردهایی علیه حوثی ها شعار سردادند.

برخی از این تظاهرکنندگان تصویر ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی و نیز پرچم این کشور را در دست داشتند. تصویر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز در دست تعدادی از تظاهرکنندگان دیده شده است. دولت ترکیه نیز از این عملیات نظامی حمایت کرده است.

عملیات نظامی مشترک کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس علیه مواضع شبه نظامیان حوثی و تظاهرات متعدد شهروندان در یمن تاکنون مانع از پیشروی آنان به سوی جنوب و شرق این کشور نشده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عیدروس الزبیدی مستقر در عدنِ یمن: عملیات زمینی علیه حوثی‌ها لازم است

حمله حوثی‌ها به اسرائیل؛ برای محور مقاومت و فلسطین یا کسب مشروعیت برای مذاکرات صلح با عربستان؟

جنگ در یمن؛ حوثی‌ها پس از مذاکرات «مثبت» ریاض را ترک کردند