نمایشگاه ناصر اویسی در تهران

نمایشگاه ناصر اویسی در تهران
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

نمایشگاهی از نقاشی های ناصر اویسی، در موزه هنرهای زیبای مجموعه کاخ سعدآباد تهران برپا شده است.

ناصر اویسی یکی از پیشگامان مکتب سقاخانه‌ای در هنر معاصر ایران است و این نخستین نمایشگاه انفرادی آثار او در تهران، بعد از سال‌ها دوری از ایران است. اویسی سال هاست که ساکن ویرجینیای آمریکاست.

مجموعاً ۷۹ اثر این هنرمند در این نمایشگاه به تماشا گذاشته شده و علاوه بر موتیف‌های همیشگی اویسی، بخشی از آثار طراحی او نیز به نمایش درآمده است.

موضوع اصلی آثار اویسی در این نمایشگاه، زن و اسب است و ویژگی مهم آن این است که بسیاری از آثار به نمایش گذاشته شده نه از طریق مجموعه‌داران بلکه از طرف خود اویسی به این نمایشگاه راه یافته اند.

ناصر اویسی، متولد ۱۳۱۳ تهران و از بنیانگذاران مکتب سقاخانه ای است، جریانی هنری که در دههٔ ۱۳۴۰ شمسی در ایران شکل گرفت و تأثیر زیادی بر هنر مدرن ایران گذاشت.ویژگی اصلی آثار ناصر اویسی، استفاده از رنگ های درخشان و نقش های زنان زیباروی است که بر اساس شمایل های ایرانی مثل خورشید خانوم و اسب‌های پر زورِ در حال حرکت طراحی شده اند.

اویسی، جوایز متعددی را از دوسالانه‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی کسب کرده و آثار او در موزه‌های آتن، بارسلونا، بلگراد، بروکسل، رم، تهران، مادرید، نیویورک، پاریس، لندن، زوریخ، برلین و چند شهر دیگر نگهداری می‌شود.

جولیو کارلو ارگان، هنرشناس معروف ایتالیایی دربارۀ نقاشی‌های اویسی گفته است: «سبک نقاشی اویسی شعرگونه است و آن را در حد فاصل نقاشی و خط معلق نگه می‌دارد.»

نمایشگاه آثار ناصر اویسی در موزه سعدآباد، از ۲۲ اسفند ماه شروع شده و ۱۵ فروردین به کار خود خاتمه می دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وتوی روسیه به نفع پیونگ یانگ؛ «قدرت‌های بزرگ باید از خفه کردن کره شمالی دست بردارند»

کوتاه‌ترین مرز جهان میان کدام کشورهاست؟

دی‌ان‌ای باستانی راز مرگ امپراتور‌ چین را در قرن ششم میلادی فاش کرد