پاکسازی دریا از مواد سوختی با تجهیزات جدید

پاکسازی دریا از مواد سوختی با تجهیزات جدید
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نشت مواد سوختی در دریا در همه نقاط دنیا رخ می دهد. پاکسازی دریا از این مواد کار ساده ای نیست. متخصصان زمان زیادی را برای این عملیات اختصاص می دهند

نشت مواد سوختی در دریا در همه نقاط دنیا رخ می دهد. پاکسازی دریا از این مواد کار ساده ای نیست. متخصصان زمان زیادی را برای این عملیات اختصاص می دهند. اما چگونه می توان کار آنها را آسان کرد؟

در سواحل کاردیف پایتخت ولز مهندسان بر روی نمونه های اولیه یک پروژه تحقیقاتی اروپایی کار می کنند. هدف از این پروژه پاکسازی مواد سوختی در دریا با روشی آسان، موثر و ارزان تر نسبت به سایر روشهاست. روشهای حال حاضر که مستلزم دخالت کشتی و قایق است به محدود کردن دامنه آلودگی ها خلاصه می شود.

جیمز ایسلی، مهندس محیط زیست در این زمینه می گوید: «ما توری را ساخته ایم که می تواند بر روی سطح آب و بدون کمک پلاستیکهای شناور باقی بماند.»

فدریکو منگلئو، یک از مسئولین اجرای این پروژه می گوید: «مزیت این سیستم اینست که آنرا تنها با یک قایق و کشتی می توانیم مورد استفاده قرار دهیم حتی اگر دریا ناآرام باشد. برخلاف روشهای دیگر احتیاجی به هماهنگی با کشتی های مختلف نیست.»

جیمز ایسلی در ادامه گفت: «این سیستم در دریای ناآرام و با وجود طوفان شدید قابلیت استفاده دارد. یعنی با وجود موجهای بسیار بزرگ. این تور از جنس «پلی پروپیلن» با تطبیق خود با موج می تواند مواد سوختی را جذب کند.»

اما دقیقا چگونه این تور آلودگی دریا را پاک می کند؟ تور مورد آزمایش قرار گرفته نقش یک اسفنج بزرگ جذب کننده مواد را بازی می کند. این تور روغن موتور ریخته شده در سطح دریا را بدون جذب آب دریا به خود جذب می کند. این تور از الیاف هیدروفوب ساخته شده است. لایه های مختلفی در این تور وجود دارد که می تواند انواع مواد سوختی را به خود جذب کند.

مونیکا ریمارزیک، محقق می گوید: «هیچ گاه از قبل نمی دانیم با چه نوع ماده سوختی سر و کار داریم ممکن است مواد سوختی سنگین و یا سبک باشند. این تور قابلیت آنرا دارد تا مواد سوختی سنگین و سبک را جذب کند. ساختار تور نیز بسیار مقاوم است.»

تورهایی برای پاکسازی دریا قبلا ساخته شده اما آنها دارای معایبی هستند. اول آنکه مواد زیادی را جذب نمی کنند. دیگر آنکه زمانی که آب زیادی به خود می گیرند به زیر آب حرکت می کنند.

فدریکو منگلئو در ادامه می گوید: «مواد استفاده شده برای ساخت این تورها موجب می شود زمانی که آنها در آب قرار می گیرند آب را به خود جذب می کنند و به زیر فرو می روند. اما مواد استفاده شده در این پروژه از جنس هیدروفوب هستند. بدین معنا که آنها آب را پس می زنند اما مواد سوختی موجود در آنرا جذب می کنند و بر سطح آب باقی می مانند.»

چالش پیش روی مهندسان توسعه مدل اولیه خود و وارد بازار کردن آنست. آنها باید اندازه این تورها را افزایش دهند. در حال حاضر ظرفیت جذب مواد سوختی این تورها حدود پنجاه برابر وزن آنهاست. زمانی که تور پر از مواد سوختی می شود آنرا بر روی کشتی می کشند و پس از جدا کردن این مواد بار دیگر از آن استفاده می کنند.

ساخت این نوع از تورهای جذب کننده مواد سوختی تا ماههای آینده مراحل نهایی خود را طی خواهد کرد و تا کمتر از یک سال وارد بازار خواهند شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فناوری تازه تشخیص ذرات آلاینده هوا

ریزجلبک‌ها، تحولی بزرگ در صنعت تولید مکمل‌های غذایی

موزه مجازی از آثار هنر زیرزمینی کمونیسم در مجارستان