تاثیر تفاهم لوزان بر چشم انداز اقتصادی ایران و بازار نفت

تاثیر تفاهم لوزان بر چشم انداز اقتصادی ایران و بازار نفت
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در این مجله بازرگانی خاورمیانه خواهیم دید تفاهم لوزان چه تاثیری بر چشم انداز اقتصادی ایران دارد. بخش نگاه گذارا هم به نگرانی های باراک اوباما از

آگهی

در این مجله بازرگانی خاورمیانه خواهیم دید تفاهم لوزان چه تاثیری بر چشم انداز اقتصادی ایران دارد. بخش نگاه گذارا هم به نگرانی های باراک اوباما از افزایش ارزش دلار آمریکا اختصاص دارد.

تفاهم لوزان، به شهر تهران که سالهاست از تحریمهای غرب علیه ایران رنج می برد، بارقه ای از امید آورده است. امروز با امکان از میان رفتن این تحریم ها، فصل تازه ای در تاریخ ایران آغاز شده است.

شاید ایران که منابع غنی در اختیار دارد، بتواند جای خود را در نقشه اقتصاد منطقه و جهان باز یابد. اما همزمان نگرانیهایی در بازارهای نفت بوجود آمده است مبنی براینکه وضع بازار نفت از این هم وخیم تر شود.

گزارش اختصاصی ریحانه مظاهری از لوزان

تحریمهای اعمال شده از سوی غرب طی چند سال گذشته بر بخشهای مختلف اقتصاد در ایران تاثیر گذاشته است. تحریمها بویژه به سیستم بانکی این کشور ضربه زده است و سبب شده که ارزش ریال ایران در برابر دلار امریکا دو سوم کاهش یابد.

اتحادیه اروپا دارایی های ایران متعلق به بانک مرکزی را مسدود و تمام معاملات طلا و سایر فلزات قیمتی را ممنوع کرده است.

صادرات بخش نفت در اقتصاد ایران که ۶۰ درصد درآمد دولت را تأمین می کند، نیز بشدت کاهش یافته، در حالیکه هزینه های دولت افزایش داشته است.

از سوی دیگر، بیش از سی میلیون بشکه نفت خام درون تانکرهای بزرگ نفتکش ذخیره شده که در بنادر ایران لنگر گرفته اند و منتظر دستور هستند که مستقیماً وارد بازار شوند.

تفاهم تاریخی که هفته گذشته بین ایران و کشورهای ۵ + ۱صورت گرفت، ممکن است در نهایت منجر به برداشته شدن تحریمهای غرب علیه ایران شود. این تفاهم چارچوبی برای حل مشکل برنامه هسته ای ایران است و زمینه توافقی نهایی را فراهم می کند که امید است تا ۳۰ ژوئن آماده شود. از گزارش رسانه ها این چنین برمی آید که برداشته شدن تحریمها گام به گام خواهد بود و تا پایان سال جاری به طول خواهد انجامید.

ریحانه مظاهری، خبرنگار یورونیوز از لوزان می گوید: «سوال و نگرانی اساسی اینجاست که این اتفاق و این توافق چه تاثیری بر آینده بازار جهانی نفت خواهد گذاشت.»

برای اینکه در این زمینه بیشتر بدانیم با نورالدین الحموری، کارشناس بازارهای مالی از ابوظبی گفتگو می کنیم.

یورونیوز: پس از مذاکرات لوزان، اوپک به سرعت اعلام کرد که وضعیت بازار نفت در کوتاه مدت تغییر نخواهد کرد. این مسئله را چطور باید تعبیر کرد؟ شما وضعیت دراز مدت بازار نفت را چگونه می بینید؟

نورالدین الحموری: «البته مذاکرات لوزان تاثیر فوری بر میزان ذخایر نفتی نخواهد داشت. زیرا تحریمها هنوز برجا هستند و ایران هم میزان تولید نفتش را دستکم تا ۳۰ ژوئن، یعنی زمان امضای توافقنامه و زمان جلسه بعدی اوپک (۱۵ ژوئن) افزایش نخواهد داد. زمانیکه ایران توافق نامه [هسته ای] را امضا کند، در این صورت، طبق آمار منتشر شده توسط این کشور میزان ذخایر نفت به بیش از یک میلیون بشکه در روز می رسد. اگر اوپک میزان تولید نفت را تغییر ندهد، فشارهای اقتصادی برای کاهش قیمت نفت ادامه خواهد داشت.»

یورونیوز: از میان رفتن تحریمهای ایران چه اثری بر بازار ارز در منطقه خاورمیانه خواهد داشت؟

نورالدین الحموری: «تاثیر فقط، منطقه ای نخواهد بود. بلکه جهانی است. تفاهم صورت گرفته بر دلار آمریکا تاثیر مثبتی می گذارد و به جای اینکه به جنگی دیگر دامن بزند، دستاوردی برای این ارز در منطقه به حساب می آید. تجارت در ایران برای همه ممکن می شود. بانکها و صنایع نفتی در ایران درهایش را بروی فرصتهای جدید سرمایه گذاری خواهند گشود. این امر باعث خواهد شد که میزان تجارت در منطقه به ریال ایران و سایر ارزهای منطقه افزایش یابد.»

یورونیوز: ریال ایران چه تأثیری خواهد پذیرفت؟

نورالدین الحموری: «ارزش ریال ایران از زمان تحریمهای ِ سال ۲۰۱۱ میلادی، ۸۰ درصد افت کرده است. در نتیجه تفاهم لوزان برای ریال ایران مثبت خواهد بود و ممکن است باعث شود این ارز، بخشی از ارزش از دست رفته اش طی سالهای اخیر را بازیابد. بخصوص اگر تحریمهای بانکی علیه این کشور برداشته شوند، اکثر توافقهای تجاری با ایران هم به ریال خواهد بود، هم به دلار آمریکا.»

نگرانی باراک اوباما از بالارفتن ارزش دلار آمریکا

آگهی

باراک اوباما نگرانی خود را از تأثیر بالارفتن ارزش دلار بر صادرات ایالات متحده ابراز کرد. وی از جمهوریخواهان به دلیل طرفداری آنها از کاهش مالیات ثروتمندان انتقاد کرد.

وی دراینباره گفت: «اقتصاد کشورهای اروپایی ضعیف هستند همینطور اقتصادهای آسیا. دلار قوی تر می شود و خیلی از مردم پولشان را به ایالات متحده می آورند، چون فکر می کنند اینجا جای امنتری برای سرمایه گذاری است. به این ترتیب کالاهای صادراتی ما گرانتر می شود. ما نباید خیالمان راحت باشد که رشد اقتصادی مان با همین آهنگ ادامه خواهد یافت. باید به فکر آینده و فراهم آوردن فرصتهای شغلی برای جوانان باشیم.»

یورونیوز: این اولین بار است که اوباما به تأثیر قدرت دلار بر اقتصاد ایالات متحده اشاره می کند. به نظر شما اوباما تلاش می کند چه پیامی را به گوش ما برساند؟

نورالدین الحموری: «رئیس جمهوری تلاش می کند این واقعیت را توضیح دهد که رشد اقتصادی آمریکا کند شده است، بویژه پس از آخرین گزارش درباره وضعیت بازار کار که خیلی مأیوس کننده بود و با انتظارات خیلی فاصله داشت. بنابراین صحبتهای اوباما را می توان اشاره ای مستقیم به این نکته تفسیر کرد که چنانچه افزایش ارزش دلار ادامه پیدا کند، اقتصاد ایالات متحده آمریکا احتمالا با یک دوره رشد پایین اقتصادی مواجه خواهد شد. از سوی دیگر، این احتمال نیز وجود دارد که رئیس جمهوری ایالات متحده می خواهد به این ترتیب افزایش ارزش دلار را متوقف یا کُند کند تا شاید ارزش یورو از مقدار کنونی یک دلار و هشت سنت به بیشتر از یک دلار و ده سنت برسد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نگاهی به رویدادهای اقتصادی مهم در سال ۲۰۱۵ و چشم انداز بازارها برای سال آینده

وضعیت آشفته بازارهای سهام و نفت در آستانه نشست بانک مرکزی آمریکا

گمانه زنی درمورد قیمت نفت پس از نشست اوپک