سیپراس در آستانه سفر به روسیه از آلمان غرامت جنگی خواست

سیپراس در آستانه سفر به روسیه از آلمان غرامت جنگی خواست
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان، برای دیدار با ولادیمیتر پوتین، رییس جمهوری روسیه طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه به این کشور سفر می کند. این سفر در حالی

آگهی

الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان، برای دیدار با ولادیمیتر پوتین، رییس جمهوری روسیه طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه به این کشور سفر می کند. این سفر در حالی صورت می گیرد که یونان بر سر مهلت بازپرداخت بدهی های خود با وام دهندگان اروپایی در حال مذاکره است.

سفر نخست وزیر یونان به روسیه در حالی است که به دلیل بحران اوکراین، روابط کشورهای اروپایی با مسکو اندکی به تیرگی گراییده است. دیدار الکسی سیپراس و ولادیمیر پوتین ممکن با واکنش کشورها و نهادهای اروپایی بعنوان وام دهندۀ اصلی به یونان روبرو شده است. مارتین شولتز، رییس پارلمان اروپا در مصاحبه ای با یک نشریۀ آلمانی، از الکسی سیپراس خواسته است موجب ناخشنودی شرکای اروپایی خود نشود.

زیگمار گابریل، وزیر دارایی آلمان نیز گفت: «نمی توانم تصور کنم که دولتی مثل یونان در این شرایط به اروپا پشت کند و خود را در آغوش روسیه بیاندازد.»

مقامات یونان برای اطمینان خاطر شرکای اروپایی خود می گویند رییس دولت یونان در این سفر در جستجوی منابع مالی جدید بعنوان وام نیست و هدف از این سفر را گسترش روابط میان دو کشور عنوان کرده اند. به گفتۀ منابع نزدیک به دولت، کاهش قیمت گاز روسیه به یونان یکی از موضوعاتی است که قرار است در این سفر میان رهبران دو کشور مطرح شود.

هفتۀ گذشته نیز یکی از سخنگویان کرملین از گفتگو میان دو کشور بر سر روابط اقتصادی و تحریم های اتحادیۀ اروپا علیه روسیه در خلال دیدار نخست وزیر یونان و رییس جمهوری روسیه سخن گفته بود.

یانیس واروفاکیس، وزیر دارایی یونان در این باره، ضمن تاکید بر پایبندی این کشور به تعهدات خود گفت: «دولت یونان در مقابل طلبکاران خود به تعهداتی که دارد عمل خواهد کرد و ما تا به آخر، وظایفمان را انجام خواهیم داد.»

همزمان با این سفر، کمیسیون پارلمانی یونان برای تعیین غرامت از آلمان به کار خود پایان داد. طبق ارزیابی این کمیسیون و بنابر اعلام دولت یونان، آلمان باید مبلغ ۲۷۹ میلیارد یورو بعنوان غرامت جنگ جهانی دوم به این کشور پرداخت کند.

یونان به دریافت این غرامت اصرار می ورزد اما دولت آلمان این موضوع را فیصله یافته عنوان می کند. همین امر به یک مساله مهم در روابط دیپلماتیک دو کشور بدل شده است.

دست کم ۴۰۰ هزار نفر از یونانی ها در جریان جنگ جهانی دوم جان خود را در نتیجه حملات نیروهای آلمان نازی از دست دادند و اقتصاد این کشور نیز کاملا ویران شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اختلافات بین آلمان و یونان، نشانی از تزلزل ساختاری اتحادیه اروپا

با رای پارلمان، شهباز شریف به عنوان نخست وزیر پاکستان برگزیده شد

هشدار صندوق بین‌المللی پول: هوش مصنوعی بر ۴۰ درصد مشاغل در سراسر جهان تأثیر خواهد گذاشت