نگاهی به اوضاع اسفبار اردوگاه یرموک

نگاهی به اوضاع اسفبار اردوگاه یرموک
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گزارش تحلیلی «یرموک» اردوگاهی است در حومه دمشق، پایتخت سوریه. سرپناه قدیمی نزدیک به دویست هزار آواره فلسطینی در گذشته؛ و امروز در بحبوحه جنگ داخلی،

آگهی

گزارش تحلیلی

«یرموک» اردوگاهی است در حومه دمشق، پایتخت سوریه. سرپناه قدیمی نزدیک به دویست هزار آواره فلسطینی در گذشته؛ و امروز در بحبوحه جنگ داخلی، میدان نبرد میان طرفداران و مخالفان رژیم بشار اسد.

خوراک و مواد غذایی در «یرموک» کمیاب است و از دارو و درمان خبری نیست.

نفوذ نیروهای وابسته به داعش، رعب و ترس را به مشکلات حدود بیست هزار ساکن این اردوگاه افزوده و صدای شورای امنیت را نیز بلند کرده است.

اردوگاهی که از بیش از دو سال پیش در محاصره ارتش سوریه و مخالفان قرار دارد و جنگنده های دمشق، ابایی از بمباران گاه و بیگاه آن ندارند.

اقدامی که صدای اعتراض مسئولان فلسطینی را از کرانه باختری و نوار غزه بدنبال داشته است. وضعیت بوجود آمده انگیزه ای شده برای برخی اسلامگرایان فلسطینی تا در جبهه مخالفان بشار اسد دست به سلاح ببرند.

از ابتدای سال 2014 میلادی به این سو، پناهجویان فلسطینی ساکن این اردوگاه از دو سمت مورد حمله قرار می گیرند: ارتش بشار اسد از یکسو و اسلامگرایان داعش از سوی دیگر.

موقعیت ژئوپولتیک این اردوگاه موجب شده تا گروه داعش که داعیه تسلط بر منطقه دارد و رویای برگزیدن دمشق بعنوان پایتخت را در سر می پروراند، به هر قیمتی شده بر سر «یرموک» کوتاه نیاید.

تراژدی یرموک نمادی است بارز از تضاد منافع نیروهای داخلی و خارجی در سوریه. ساکنان اردوگاه خواستار دخالت جامعه بین الملل هستند در حالیکه به زعم کارشناسان، کمک ها هم حتی بموقع نمی رسند.

کریستوفر کانس، یکی از سخنگویان سازمان ملل در این باره می گوید:«یرموک نتیجه یک شکست سیاسی است. این ناکامی های سیاسی به نوبه خود نتیجه عدم اتحاد است. باید اختلافات سیاسی از سوی قدرتهای اصلی دنیا کنار گذاشته شوند. آنها باید با هم و در کنار هم برای نجات جان انسانهای اینجا تلاش کنند برای اینکه اعتبار نظام بین المللی زیر سئوال می رود. ساکنان یرموک را نباید اینگونه به حال خود رها کرد.»

هر چند شورای امنیت خواستار دسترسی امدادگران و نیروهای صلیب سرخ جهانی به این اردوگاه شده و جنایات داعش و جبهه النصره را محکوم کرده، اما تاکنون توفیقی در بهبود وضعیت فلسطینی های مقیم این اردوگاه مشاهده نشده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هنرمندان آواره فلسطینی برای به تصویر کشیدن امید به سوریه بازگشتند

حمله هوایی شبانه به شرق سوریه؛ بهروز واحدی از اعضای سپاه پاسداران ایران کشته شد

تظاهرات مخالفان اسد در سیزدهمین سالگرد قیام؛ چهار کشور غربی: جنگ در سوریه تمام نشده است