نبرد میان حوثی ها و نیروهای دولتی در عدن، صنعا زیر حملات هوایی ائتلاف منطقه ای

نبرد میان حوثی ها و نیروهای دولتی در عدن، صنعا زیر حملات هوایی ائتلاف منطقه ای
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

باید به یمنی ها کمک شود تا با یکدیگر گفتگو کنند و به نبرد موجود پایان دهند. باید توجه داشت که القاعده و داعش می جنگند تا کنترل یمن را در اختیار گیرند، چنانکه بخش هایی از این کشور در کنترل آنهاست

آگهی

تبادل آتش سنگین میان حوثی های یمن و نیروهای وفادار به عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری در سومین هفته درگیری ها در عدن همچنان ادامه دارد.

در جریان نبرد خونین طرفین شماری جان باخته اند و ساختمان های زیادی تخریب شده است. آب و برق مناطق مرکزی شهر قطع و بیمارستان ها پر از زخمی های درگیری ها شده است.

در همین حال، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران ضمن هشدار نسبت به سوء استفاده شبه نظامیان اسلامگرای سنی از هرج و مرج حاکم بر یمن گفت: «باید به یمنی ها کمک شود تا با یکدیگر گفتگو کنند و به نبرد موجود پایان دهند. باید توجه داشت که القاعده و داعش می جنگند تا کنترل یمن را در اختیار گیرند، چنانکه بخش هایی از این کشور در کنترل آنهاست.»

او این سخنان را در جریان دیدار دو روزه اش از پاکستان ایراد و بر همکاری تهران و اسلام آباد به منظور حل بحران شدید یمن تاکید کرد.

این در حالی است که ائتلاف منطقه ای کشورهای عرب ایران را به حمایت مالی و نظامی از حوثی ها متهم می کند، اما تهران این اتهام ها را رد کرده است.

عبدالله بن زاید آل نحیان، وزیر خارجه امارات متحده عربی ضمن ابراز ناخرسندی از نقش ایران در بحران یمن گفت: «امیدوارم درگیریهای یمن با کشمکش های فرقه ای اشتباه گرفته نشود. این نزاع برخاسته از فرقه گرایی نیست بلکه مربوط به باور ایرانی ها در زمینه صدور انقلاب است که بخشی از قانون اساسی و نظام سیاسی آنها را تشکیل می دهد.»

از سوی دیگر، امارات متحده عربی روز چهارشنبه از سازمان ملل متحد خواست تا با صدور قطعنامه ای تمامی احزاب و گروه های یمن را به گفتگو با رئیس جمهور منصور هادی فراخواند.

در حالی که حملات هوایی ائتلاف کشورهای عرب عضو شورای همکاری خلیج فارس به مواضع حوثی ها در صنعا از دو هفته پیش تاکنون ادامه دارد، ایران دو ناو جنگی بوشهر و البرز را به خلیج عدن فرستاده است. تهران هدف این اقدام را حفاظت از منافع این کشور در آب های آزاد اعلام کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تحولات اخیر یمن از نگاه کارشناسان یورونیوز

جنگ داخلی، یمن را به زمینه ای مساعد برای حضور داعش تبدیل می کند

یمن؛ میدان جدید جنگ سرد بین ایران و عربستان؟