بزرگداشت فرانچسکو رُزی در جشنوارۀ بین المللی فیلم فجر تهران

بزرگداشت فرانچسکو رُزی در جشنوارۀ بین المللی فیلم فجر تهران
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

جشنواره بین المللی فجر، با نمایش فیلم‌های فرانچسکو رزی، از این کارگردان بزرگ و صاحب سبک سینمای ایتالیا تقدیر می‌کند. به گفتۀ علیرضا رضاداد، دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، این جشنواره، در برنامه بزرگداشت فرانچسکو رزی، ۷ فیلم این سینماگر را به نمایش می‌گذارد.

فرانچسکو رُزی که در دهم ژانویه ۲۰۱۵ درگذشت، یکی از مهم‌ترین سینماگران سیاسی بعد از جنگ ایتالیا محسوب می‌شود و در فیلم‌هایش به افشای فساد سیاسی و اخلاقی در جامعه ایتالیا و مناسبات قدرت، مافیا و گروه‌های سیاسی راست و چپ پرداخته است.

رُزی در ایران، چهره شناخته شده‌ای است و بعضی از فیلم‌های او مثل «مسیح در ابولی متوقف شد»، «سالواتوره جولیانو» و «سه برادر» بار‌ها از تلویزیون ایران پخش شده است. او چندین بار به ایران سفر کرد از جمله در سال ۱۳۵۰ برای نمایش فیلم «جسدهای عالیجنابان» و نیز در سال ۱۳۵۱ برای ساختن فیلم «ماجرای ماتئی» که داستان زندگی انریکو ماتئی، سیاستمدار و تاجر نفت ایتالیایی بود. رُزی بعد از انقلاب، در سال ۱۳۷۸ نیز به دعوت جشنواره فیلم فجر به ایران سفر کرد و جشنواره فجر مجموعه‌ای از فیلم‌های او را به نمایش گذاشت.

بخش بین المللی جشنواره فیلم فجر از امسال از بخش اصلی آن جدا شده و قرار است در ماه اردیبهشت به صورت مستقل در تهران برگزار شود. به گزارش دبیرخانه بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر، بیش از ۳۰۰ فیلم از ۵۴ کشور جهان در دو بخش رقابتی و غیررقابتی این جشنواره به نمایش درخواهند آمد.

جشنواره فیلم فجر سال هاست که عنوان بین المللی را یدک می‌کشد اما به خاطر محدودیت‌هایی که در نمایش کامل و بدون سانسور فیلم‌ها دارد، نتوانسته است، اعتماد سینماگران و تهیه کننده‌های سینمایی بین المللی را جلب کرده و در میان جشنواره‌های سینمایی معتبر جهان جایی برای خود کسب کند.

اکنون سیاست گذاران این جشنواره امیدوارند که با جدا کردن بخش بین الملل این جشنواره از بخش داخلی (ملی) که مربوط به تولیدات سینمای ایران است، این جشنواره بتواند خود را به عنوان جشنواره‌ای بین المللی به دنیا بشناساند. نیما عباسپور، عضو هیئت انتخاب فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر، در این مورد گفته است: «مدیران سینما به این نتیجه رسیده‌اند که تاکنون جشنواره فجر یک جشنواره بین المللی جدی نبوده، این جشنواره عنوان بین المللی داشت، اما در سطح یک جشنواره بین المللی جهانی برگزار نشده است.»

به گفته آقای رضا داد، دبیر این جشنواره، قرار است هیئتی مرکب از سینماگران ایرانی و برخی چهره‌های سینمایی بین المللی، فیلم‌های بخش مسابقه را داوری کنند که اسامی آن‌ها هفتۀ آینده اعلام خواهد شد.

علاوه بر بخش بزرگداشت فرانچسکو رزی، جشنواره فیلم فجر با اختصاص بخشی با عنوان «چشم انداز سینمای ترکیه»، به معرفی سینمای معاصر ترکیه می‌پردازد. بر این اساس بین ۷ تا ۱۰ فیلم از تولیدات جدید سینمای ترکیه در این جشنواره به نمایش درخواهند آمد. این فیلم‌ها که محصول سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵‌اند با حضور سازندگان آن‌ها و کار‌شناسان سینمای ایران و ترکیه مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرند. همچنین به منظور آشنایی بیشتر مخاطبان جشنواره با سینمای ترکیه، کتاب «یادداشت‌هایی بر سینمای ترکیه» نوشته نیلگون آبیسل با ترجمۀ عبدالحسین لاله، همزمان با برگزاری جشنواره منتشر خواهد شد.

بخش سینمای سعادت (مسابقه سینمای جهان)، جلوه‌گاه شرق (مسابقۀ سینمای آسیا و جهان اسلام)، بخش مسابقه هنر و تجربه، بخش سینما حقیقت (ویژه آثار مستند روز جهان) و بخش چشم‌انداز سینمای روز چین، از بخش‌های دیگر سی و سومین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجرند.

به گفتۀ دبیر این جشنواره، همچنین قرار است ۵۲ فیلم کوتاه از جمله ۲۹ فیلم از آثار کارگاه‌های عباس کیارستمی در کلمبیا و اسپانیا، در بخش جداگانه‌ای به نمایش درآید. به علاوه ۶ فیلم نیز از ساخته‌های سینماگران ایرانی در بخش نام‌آوران بین‌المللی سینمای ایران که غیررقابتی است، به نمایش درمی آید.

به گفتۀ آقای رضاداد، علاوه بر نمایش فیلم‌ها، برگزاری کارگاه‌های تخصصی و آموزشی فیلمسازان زیر نظر خانه سینما، یکی دیگر از برنامه‌های جنبی این جشنواره خواهد بود.

بخش بین‌الملل سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ اردیبهشت ماه در تهران برگزار خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فهرست پربازدیدترین مقالات ویکی‌پدیا در سال ۲۰۲۳؛ چت جی‌پی‌تی یکه‌تاز شد

زنبورها و شامپانزه‌ها؛ از نابغه‌های کوچک روی زمین چه می‌دانیم؟

نرگس کلهر در گفت‌وگو با یورونیوز: راه رفته پس از جنبش مهسا قابل برگشت نیست