چالش بر سر روسری وزیر خارجه استرالیا در ایران

چالش بر سر روسری وزیر خارجه استرالیا در ایران
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

سفر جولیا بیشاپ، وزیر امور خارجه استرالیا به ایران و ظاهر شدن او با روسری در ملاقات های رسمی با دولتمردان ایرانی، با واکنش های متفاوت رسانه ها و سیاستمداران استرالیایی مواجه شده است.

به گزارش روزنامه گاردین، اندرو بولت، روزنامه نگار و مفسر محافظه کار استرالیایی و نویسنده روزنامه «هرالد سان» استرالیا، در انتقاد از رفتار خانم بیشاپ نوشت که خانم بیشاپ باید در بازدید خود از ایران، از «ارزش های غربی» دفاع می کرد. به اعتقاد این مفسر استرالیایی، خانم بیشاپ باید در دفاع از «ارزش های غربی»، از گذاشتن روسری امتناع می کرد.

به نوشته اندرو بولت، الزاماتی که در زمینه حجاب زنان در ایران وجود دارد، در جهت انقیاد زنان است. به عقیده بولت، ظاهر خانم بیشاپ در نخستین دیدار رسمی بین مقامات استرالیایی و ایران بعد از ۱۲ سال «مضحک» بود.

اما خانم بیشاپ گفته است که او از قوانین جمهوری اسلامی که در آن رعایت حجاب برای زنان امری اجباری است، دنباله روی کرده است.

به گزارش گاردین، اریک ایبتز، وزیر کار استرالیا و عضو لیبرال مجلس سنای این کشور نیز در دفاع از نوع پوشش وزیر خارجه استرالیا در ایران گفت: “خانم بیشاپ حتی با آن روسری هم خوش قیافه است.”

اریک ایبتز در پاسخ به انتقادات اندرو بولت گفت: “به نظر من الزاماتی در این زمینه وجود دارد و اگر قرار است ما به دیدگاه های آنها احترام بگذاریم، باید به این الزامات تن بدهیم.”

وزیر کار استرالیا همچنین گفته است: “اگر شما از کشوری دیدن می کنید و در آنجا همانند وقتی که وارد خانه یک نفر می شوید که باید در آن کفش تان را دربیاورید، خب باید این کار را بکنید.”

جان راسکم، مدیر اجرایی موسسه امور عمومی استرالیا نیز در واکنش به سخنان اندرو بولت گفته است:
“جولی بیشاپ برای جلب همکاری ایران به این کشور سفر کرده و ما به همکاری آنها در این زمینه(بازگرداندن پناهندگان ایرانی) نیازمندیم.”

وی گفت: “آنچه اکنون در ایران اتفاق می افتد، انقیاد زنان است. حجاب زنان در ایران اجباری است. ایران یک دولت توتالیتر است اما اگر شما به عنوان وزیر امور خارجه به یک کشور توتالیتر سفر می کنید و در آنجا کلاه و روسری سرتان نمی کنید، پس نباید از آنها انتظار همکاری داشته باشید.”

به نوشته گاردین، میشل اوباما، همسر باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا، در دیدارش از عربستان سعودی در ژانویه گذشته، از پوشاندن موهایش خودداری کرد. به نوشته گاردین، این حرکت او مورد استقبال فمینیست ها و فعالان حقوق زن قرار گرفت.

خانم جولیا بیشاپ، وزیر امور خارجه استرالیا اخیراٌ برای جلب موافقت مقامات ایرانی برای بازگرداندن پناهندگان ایرانی در استرالیا به ایران سفر کرده است.

او نتیجه دیدارش با جواد ظریف را مثبت ارزیابی کرده است. اما به گزارش گاردین، با اینکه خانم بیشاپ، دیدارش با وزیر امور خارجه ایران را مثبت ارزیابی کرد اما او هنوز نتوانسته مقامات ایرانی را در مورد عودت پناهندگان ایرانی متقاعد کند.

با این حال خانم بیشاپ، امیدوار است در دیدار خود با حسن روحانی رئیس جمهور ایران، مذاکره در این مورد و نیز مسئله هسته ای ایران و نیز همکاری با ایران در مبارزه با نیروهای داعش در عراق را پیش ببرد.

این نخستین سفر بلندپایه ترین مقام دیپلماتیک استرالیا به تهران طی ده سال گذشته است. تونی ابوت، نخست وزیر استرالیا، هفته گذشته از ایران خواسته بود تا شهروندانی که درخواست پناهندگیشان از سوی استرالیا رد شده است را یپذیرد.

دولت استرالیا در سال های اخیر سیاست های سختگیرانه ای را در قبال پناهجویان درپیش گرفته است. این کشور بسیاری از مهاجران غیرقانونی را که عمدتا از راه دریا خود را به سواحل استرالیا رسانده اند، در اردوگاه هایی در جزایر اقیانوس آرام نگهداری می کند. بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه حدود بیست درصد از ۱۸۴۸مهاجر کمپ های استرالیا و بیشتر پناهجویان کمپ های جزایر نائورا و پاپوآ گینه نو از اتباع ایران هستند.

در ماه های گذشته، شماری از پناهجویان ایرانی در راه رسیدن به استرالیا در اقیانوس آرام غرق شدند.

آگهی

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در دیدار با خبرنگاران، ضمن اشاره به وضعیت پناهجویان ایرانی در استرالیا، با نگران کننده خواندن فعالیت گروه های قاچاق انسان گفته است: “امیدوارم با ادامه همکاری ها و تعاملات و تبادل های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین ایران و استرالیا بتوانیم زمینه را برای بهبود وضعیت پناهجویان و جلوگیری از سوءاستفاده قاچاقچیان از این افراد فراهم کنیم.”

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟

ادعای مقام ایرانی: سفیر سوئیس در شب حمله به اسرائیل به‌جای وزارت خارجه به سپاه احضار شد