کنترل پهپاد از طریق ذهن خلبان

کنترل پهپاد از طریق ذهن خلبان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کنترل ماشین ها با ذهن به داستانهای علمی – تخیلی شبیه است اما امروزه دقت بازخوانی داده ها از مغز در حال افزایش است. پژوهشگران یک پروژه تحقیقاتی

کنترل ماشین ها با ذهن به داستانهای علمی – تخیلی شبیه است اما امروزه دقت بازخوانی داده ها از مغز در حال افزایش است.

پژوهشگران یک پروژه تحقیقاتی اروپایی در لیسبون، پایتخت پرتغال، موفق شده اند پهپادی را از راه دور توسط ذهن خلبان کنترل کنند. این تکنولوژی می تواند زندگی افراد معلول را تغییر دهد.

ریکاردو مندس، مدیر این پروژه می گوید: «این اولین بار است که ما بطور عمومی یک پرواز واقعی را با کنترل ذهن به نمایش می گذاریم، این نمایش کاملا بی سابقه است.»

همانند پهپادهای دیگر، این هواپیما دستورها را از طریق امواج رادیویی از زمین دریافت می کند، اما بجای استفاده از دسته کنترل و دکمه ها، خلبان فقط با استفاده از افکارش، جهت حرکت پهپاد را مشخص می کند.

ریکاردو مندس می افزاید: «ما در حال انتقال از کنترل معمول هواپیماها به کنترل مغزی پروازها هستیم. از این لحظه هواپیما توسط امواج مغزی خلبان کنترل می شود.»

خلبان توجه اش را بر روی صفحه کنترل که شامل پارامترهای پرواز است، متمرکز می کند. او از نظر ذهنی تلاش می کند که پهپاد را در جهت مورد نظرش هدایت کند و آنرا در منطقه برنامه ریزی شده نگه دارد.

نونو لوریرو، محقق در حوزه تحقیقات پزشکی بنیاد شامپا لیمود می گوید: «این کار خیلی دشوار نیست. با تمرین بیشتر، ما می توانیم کارهای بیشتری انجام دهیم و به این صورت کار خلبانی ذهنی تر می شود.»

این تکنولوژی مبتی بر رابطه مغز و ماشین است، سیستمی که با استفاده از مجموعه ای از الکترودها که به پوست سر فرد متصل می شود کار می کند. محققان با استفاده از نرم افزاری خاص پیامهای فرستاده شده از مغز را دریافت می کنند.

روی کوستا، پژوهشگر در حوزه مطالعات رابطه مغز و ماشین می گوید: «ما از کلاهی استفاده می کنیم که پیام ها را از سطح پوست سر دریافت می کند، جایی که فعالیت های الکتریکی از مغز صادر می شود. ما این سیگنال ها را می گیریم و به کامپیوتر منتقل می کنیم و سپس آنها را به عناصر قابل مشاهده ای تبدیل می کنیم که می توان روی صفحه نمایش دید.»

هنگامی که خلبان به صفحه نمایش نگاه می کند، مغزش می آموزد که چگونه الگوهای پیام های الکتریکی فرستاده شده، حرکات اشیاء را کنترل می کند. دانشمندان می گویند با تمرین بیشتر، این روش می تواند برای کنترل خودروها هم بکار برود.

روی کوستا می افزاید: «در اصل، همه می توانند این کار را یاد بگیرند اما در نهایت بستگی به قابلیت یادگیری فرد دارد. همچنانکه هر کسی نمی تواند پیانیست شود.»

این تکنولوژی در کابین شبیه سازی شده یک هواپیما مورد آزمایش قرار گرفته است. محققان می گویند که در آینده، رابطه مغز و ماشین ممکن است به ساده سازی سیستم های کنترل هواپیما و کوتاه تر شدن زمان آموزش خلبان ها کمک کند و شاید هم روزی به افراد معلول کمک کند که بتوانند هواپیماها را به پرواز درآورند.

ریکاردو مندس می گوید: «علاوه بر صنعت هوانوردی، ما در پی استفاده از این تکنولوژی در حوزه های گوناگون هستیم. تصور کنید بتوانیم از آن در صندلی های چرخدار استفاده کنیم و افراد معلول بتوانند صندلی چرخدارشان را با ذهن شان کنترل کنند و یا از آن برای کنترل روزمره لوازم برقی خانه استفاده کرد.»

از خاموش و روشن کردن لامپ ها، تا تایپ ایمیل یا کنترل اندام های مصنوعی با سیگنال های مغز، همه اینها و شاید بیشتر می توانند روزی با توسعه بیشتر تکنولوژی مغز و ماشین امکانپذیر شوند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فناوری تازه تشخیص ذرات آلاینده هوا

ریزجلبک‌ها، تحولی بزرگ در صنعت تولید مکمل‌های غذایی

موزه مجازی از آثار هنر زیرزمینی کمونیسم در مجارستان