رئیس «اسپورت آکورد»: نیازی به کاردینال و پاپ ورزشی نداریم

رئیس «اسپورت آکورد»: نیازی به کاردینال و پاپ ورزشی نداریم
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اظهارات جنجالی ماریوس ویزر، رئیس «اسپورت آکورد»، واکنش های گسترده ای را در پی داشت. ماریوس ویزر، روز گذشته، با انتقاد از سیاست های اصلاحی کمیته بین

آگهی

اظهارات جنجالی ماریوس ویزر، رئیس «اسپورت آکورد»، واکنش های گسترده ای را در پی داشت.

ماریوس ویزر، روز گذشته، با انتقاد از سیاست های اصلاحی کمیته بین المللی المپیک، توماس باخ رئیس این کمیته را متهم کرد که به اندازه کافی و به طور شفاف با فدارسیون های بین المللی همکاری نمی کند.

توماس باخ در واکنش به این سخنان، آن را صرفا بازتاب نظرات شخصی رئیس اسپورت آکورد دانست. همزمان خبر رسید که سه فدراسیون دو و میدانی و تیراندازی و تیر و کمان از حضور در اسپورت آکورد انصراف دادند. چند فدراسیون دیگر نیز با امضای نامه ای، مخالفت خود را با مواضع رئیس اسپورت آکورد اعلام کرده اند. اسپورت آکورد سازمانی بین المللی است که یکصد و هفت فدراسیون ورزشی را شامل می شود.

در پی انتشار این اخبار، یورونیوز گفتگویی اختصاصی با ماریوس ویزر صورت داد.

آقای ویزر، اظهارت شما در سخنرانی افتتاحیه نشست مجمع عمومی مثل بمب صدا کرد. چه شد که ناگهان چنین جنگی را علیه کمیته بین المللی المپیک و رئیس آن توماس باخ به راه انداخته اید؟

ماریوس ویزر: سخنان من پیامی بود برای جامعه ورزش نه حمله ای شخصی به نهاد یا فردی مشخص. این حقیقت دنیای ورزش امروز ماست. کمیته بین المللی المپیک بزرگترین نظام و نهاد ورزشی جهان است. سازمانی که دست کم مایل است نقش رهبر را در دنیای ورزش ایفا کند. ما همه به ارزش های المپیک و بازی های المپیک احترام می گذاریم و خواهان این هستیم که یک نظام و ساختار واقعی از این ارزش ها حمایت کند.

یورونیوز: یعنی شما بخشی از مساله را مربوط نهادهای بین المللی می دانید؟ نقش فدراسیون ها در این مساله چیست؟

ماریوس ویزر: من از واقعیت های موجود سخن گفتم چون سال ها است که در جامعه ورزش کار و زندگی می کنم از مشکلات آگاه هستم. سخنان من چکیده نظرات مسئولان فدراسیون های بین المللی بود. من به عنوان نماینده آنها سعی کردم صدای آنها باشم. اما روز گذشته کمیته بین المللی المپیک به جای آنکه به این پیام توجه کند و ببیند که آیا اصلا این پیام درست است یا نه، و اگر درست است برای بهبود وضعیت چه باید کرد، بلافاصله بر فدراسیون های بین المللی فشار آورد تا نسبت به اظهارات من واکنش نشان دهند که به باور من راه و روش درستی نیست.

یورونیوز: فدراسیون دو و میدانی از حضور در «اسپورت آکورد» انصراف داد و چند فدراسیون دیگر از جمله فیفا و فینا با امضای نامه ای، اعلام کردند که مخالف مواضع شما هستند. آیا انتظار این واکنش را داشتید؟ آیا فدراسیون هایی هم بودند که از شما حمایت کنند؟

ماریوس ویزر: وجدان من راحت است چون می دانم که حقیقت را گفتم و هیچکس هم نمی تواند آن را کتمان کند. به گمان من باید فرق گذاشت بین کسانی که برای ورزش زندگی می کنند و آنهایی که از قبل ورزش زندگی می کنند. کم و بیش برای تمام کسانی که فقط و فقط از قبل ورزش امرار معاش می کنند مهم است که از نظام حاکم بر ورزش حمایت کنند چون از آن سود می برند. کمیته بین المللی المپیک روابط زیادی در ابعاد مختلف دارد. مساله ساده است؛ باید به این سوال پاسخ داد: آیا ما می خواهیم پمهان کاری کنیم یا شفاف سازی؟

یورونیوز: فدراسیون های بین المللی به ریاست شما برای چهار سال دیگر رای دادند. حالا اگر آنها نیز مانند فدراسیون دو و میدانی رفتار کنند چه خواهید کرد؟ اگر از پیشنهادهای اصلاحی شما در کمیته بین المللی المپیک حمایت نکنند چه رخ خواهد داد؟

ماریوس ویزر: من در طول زندگی ام سختی های زیادی را تحمل کردم و راهبردهای مختلفی هم برای رسیدن به اهدافم داشته ام. پس مطمئن باشید که برای مراحل بعدی نیز آماده ام. مراحلی که فقط به سخنرانی محدود نمی شود.

یورونیوز: بخش اعظم انتقادات شما از رئیس کمیته بین المللی المپیک مربوط به مسایل مالی است از جمله مبالغ سرسام آوری که خرج مراسم افتتاحیه و اختتامیه یا راه اندازی شکبه تلویزیونی المپیک شده است.

ماریوس ویزر: مساله اصلی من پاکسازی و شفاف سازی ساختاری است؛ ایجاد نظامی عادل که به سود ورزش باشد و نه نظامی که منافع خود و عده معدودی را تامین کند. ورزش و ورزش دوستان خواستار چنین نظامی نیستند. برای من مهم نیست که عده ای می ترسند و این حقیقت را نمی گویند ولی من می گویم که ما نیازی به کاردینال های ورزشی نداریم، ما پاپ نمی خواهیم، ما به رهبرانی عادل نیاز داریم که فروتن باشند و نمونه ای برای همه ما.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چگونه از شر رژیم‌های غذایی سخت و غیراصولی خلاص شویم و به تناسب اندام برسیم؟

قهرمانی هادی چوپان در آرنولد کلاسیک ۲۰۲۴؛ «اسطوره کودکی من بودی و الان هر دو برای دنیا قهرمانیم»

اعضای فدراسیون فوتبال عربستان رونالدو را به‌خاطر حرکتی «تحریک‌آمیز» جریمه و محروم کردند