«بانک سرمایه گذاری زیرساختهای آسیایی»؛ رقیبی برای بانک جهانی و صندوق بین المللی پول؟

«بانک سرمایه گذاری زیرساختهای آسیایی»؛ رقیبی برای بانک جهانی و صندوق بین المللی پول؟
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«بانک سرمایه گذاری زیرساختهای آسیایی» در حال جلب کشورهای جهان به سمت خود است. چین در راستای تلاشهای خود برای به دست اوردن نفوذ اقتصادی بیشتر، ۵۷ کشور

آگهی

«بانک سرمایه گذاری زیرساختهای آسیایی» در حال جلب کشورهای جهان به سمت خود است.

چین در راستای تلاشهای خود برای به دست اوردن نفوذ اقتصادی بیشتر، ۵۷ کشور را برای تاسیس «بانک سرمایه گذاری زیر ساخت های آسیایی» جذب کرده است تا به تامین هزینه پروژه های توسعه بخش بپردازند.

پکن از مشارکت جهانی استقبال کرده است اما واشینگتن با انتقاد از برخی جنبه های این پروژه از آن فاصله گرفته است.

قدرتهای اصلی اقتصادی سریعا به این پروژه پیوستند، امری که پرسشهایی را درباره کارآیی صندوق بین المللی پول پدید آورده است. در همین حال، برخی بر این باورند که پکن قادر خواهد بود تا قطب تصمیم های اقتصادی جهان را تغییر دهد.

۵۷ کشور جهت تعیین قوانین و مقررات این بانک که در پکن مستقر است و بودجه ای پنجاه میلیارد دلاری دارد همکاری می کنند.
هدف اصلی این پروژه ارائه کمکهای مالی برای ساخت جاده ها، خطوط آهن، فرودگاهها و دیگر پروژه های زیربنایی در آسیا است.
اعضای موسس آن می توانند تصمیم گیری کنند و به تدوین چهارچوب کاری و تعیین قواعد مدیریتی بپردازند. در مقابل، اعضای وابسته در مورد تصمیمات بانک حق رای خواهند داشت.

هفت کشور عرب به این بانک پیوسته اند. مصر عضو موسس آن است و امارات عربی متحده، عربستان سعودی، قطر، اردن، عمان و کویت اعضای وابسته این بانک خواهند بود.

هفده کشور از اعضای اتحادیه اروپا نیز به عنوان عضو موسس درخواست عضویت کرده اند. مهمترین آنها فرانسه، آلمان، بریتانیا، ایتالیا و پرتغال هستند.

بسیاری از گزارشها از «بانک سرمایه گذاری زیرساختهای آسیایی» به عنوان رقیبی برای بانک جهانی و بانک توسعه آسیایی که ژاپن و ایالات متحده در آن قدرت دارند نام برده اند.

دیوید لیپتون، معاون کل صندوق بین المللی پول می گوید: «دنیا منتظر کشورهایی است که تصمیم گرفته اند عضو شوند و انتظار دارد که این نهاد به خوبی و مطابق معیارهای سطح بالایی که در دیگر موسسات مالی بین المللی اجرا می شوند اداره شود که این امر هنوز جای کار دارد.»

دولت اوباما بسیار تلاش کرد تا از «بانک سرمایه گذاری زیرساختهای آسیایی» مشروعیت زدایی کند و آن را به حاشیه براند اما در این امر به شکل چشمگیری شکست خورد. همه اینها در اوج مخالفت جمهوریخواهان در کنگره با اصلاحات اساسی در صندوق بین المللی رخ می دهد. اصلاحاتی که به چین قدرت بیشتری در این نهاد خواهد داد. روشن نیست که ایالات متحده چگونه می تواند این شکست بزرگ دیپلماتیک را در ماه های آینده جبران کند.

دیدگاههای مختلفی در مورد «بانک سرمایه گذاری زیرساختهای آسیایی» وجود دارد. برخی آن را چالشی برای بانک جهانی و صندوق بین المللی پول می دانند و برخی دیگر معتقدند که این قدم مهمی برای یوان واحد پول چین است و تحولی برای قاره آسیا است که انتظار آن می رفته است.

جهت بررسی بیشتر این موضوع با نور الدین الحموری، استراتژیست ارشد بازار در شرکت «آ.د.اس سکیوریتیز» گفتگو کرده ایم:

یورونیوز: اهمیت تاسیس بانک سرمایه گذاری زیرساختهای آسیایی برای چین چه بوده است؟ این نهاد مالی چگونه می تواند با صندوق بین المللی پول و بانک جهانی رقابت کند؟

نور الدین الحموری: «اهمیت این بانک در این است که به تامین مالی پروژه هایی گسترده در آسیا خواهد پرداخت که از توسعه پایدار حمایت می کنند. هدف این بانک همچنین پر کردن خلاء موجود در بخش زیرساختها است. رقابت با صندوق بین المللی پول مهم است ولی کار آسانی نخواهد بود. در عین حال این بانک جدید سرمایه کلانی خواهد داشت و ممکن است که بیشتر از صندوق بین المللی پول به تامین مالی پروژه های آسیایی بپردازد.»

یورونیوز: متحدان واشینگتن به ویژه اروپایی ها با وجود هشدارها خیلی سریع به عنوان عضو موسس این بانک درآمدند. شما این امر را چگونه تفسیر می کنید؟

نور الدین الحموری: «تعداد کشورهایی که به عضویت درآمده اند حاکی از علاقه به بازار آسیا و علاقه به ارز قوی به جای یک ارز مطمئن است. ایالات متحده تلاش دارد که به عنوان یک رهبر باقی بماند و همزمان چین هم در تلاش برای رسیدن به این جایگاه است. علاوه بر این، این بانک می تواند سهم صندوق بین المللی پول را در منطقه کاهش دهد. کشورهای اروپایی به دنبال سهم سرمایه گذاری خود در این پروژه ها هستند تا به اقتصادهای شکننده خودشان کمک کنند.»

یورونیوز: پس از راه اندازی این بانک چه روندی را برای یوان چین می توان انتظار داشت؟

نور الدین الحموری: «نرخ یوان مطمئنا برای چین و منطقه مثبت خواهد بود. درخواست برای یوان چین به عنوان یک ارز قوی احتمالا در طول زمان افزایش می یابد. امری که به شکل کلی نرخ یوان را هم افزایش می دهد.»

آگهی

یورونیوز: هفت کشور عرب عضو این بانک شده اند. در میان آنها مصر عضو موسس است . این امر چه مزایایی می تواند برای منطقه داشته باشد؟

نور الدین الحموری: «منطقه خاورمیانه و شمال افریقا ممکن است که از مزیت تامین مالی پروژه های زیرساختی جدید بهره مند شود، پروژه هایی که در منطقه به آنها نیاز است. برخی از این پروژه ها در کشورهای موسس بانک اجرا خواهند شد. امری که امکان سرمایه گذاری های جدید خارجی را افزایش خواهد داد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نگاهی به رویدادهای اقتصادی مهم در سال ۲۰۱۵ و چشم انداز بازارها برای سال آینده

وضعیت آشفته بازارهای سهام و نفت در آستانه نشست بانک مرکزی آمریکا

گمانه زنی درمورد قیمت نفت پس از نشست اوپک