نمایش فیلمی از کیارستمی در ایران

نمایش فیلمی از کیارستمی در ایران
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

فیلم «کپی برابر اصل» ساخته عباس کیارستمی از پنجم اردیبهشت ماه در گروه سینمایی هنر و تجربه تهران به نمایش درمی آید. این فیلم قرار است به صورت دوبله و نیز با زبان اصلی و زیرنویس فارسی در سینماهای تهران نشان داده شود.

«کپی برابر اصل» محصول سال ۲۰۱۰ است و ژولیت بینوش و ویلیام شیمل بازیگران اصلی آن هستند. وقایع این فیلم در منطقه توسکانی ایتالیا میگذرد و داستان صاحب یک گالری هنری (با بازی ژولیت بینوش) است که با نویسنده ای انگلیسی(ویلیام شیمل) آشنا میشود. در نسخه دوبله شده این فیلم، سعید مظفری به جای ویلیام شیمل و مریم شیرزاد به جای ژولیت بینوش حرف می زنند.

جعفری، مدیر شرکت قرن ۲۱ درباره دوبله این فیلم به فارسی گفته است: “دوبله این فیلم با نظارت خود آقای کیارستمی انجام شده است. خصوصا اینکه آقای کیارستمی حساسیت ویژهای در زمینه ترجمه و دوبله این فیلم داشت. مدیریت دوبلاژ این فیلم بر عهده سعید مظفری بوده و ترجمه آن را خانم گرگانی برعهده داشته است.”

«کپی برابر اصل» در بخش مسابقه اصلی جشنواره فیلم کن ۲۰۱۰ به نمایش درآمد و ژولیت بینوش، جایزه بهترین بازیگر زن این جشنواره را از آن خود کرد.

عباس کیارستمی، موفق ترین و مشهورترین سینماگر ایرانی در سطح جهانی است و فیلم های او تاکنون جوایز بین المللی بسیاری از جمله نخل طلایی جشنواره کن در سال ۱۹۹۷ را به دست آورده اند. با این حال، برخی از فیلم های کیارستمی اجازۀ نمایش در ایران را نیافته اند.

از این رو «کپی برابر اصل»، در واقع نخستین فیلم کیارستمی است که پس از سال ها به صورت رسمی در ایران اکران می شود.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمان دولت محمود احمدی نژاد با نمایش این فیلم کیارستمی به دلیل پوشش غیراسلامی بازیگر زن اصلی آن یعنی ژولیت بینوش مخالفت کرده بود.

جواد شمقدری معاون وقت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بعد از نمایش فیلم در کن گفته بود که فیلم عباس کیارستمی را می توان در برخی دانشگاه ها و محافل خصوصی ایران نمایش داد اما به خاطر پوشش خانم بینوش، نمایش عمومی آن میسر نیست. شمقدری همچنین مدعی شده بود که خود عباس کیارستمی مایل به نمایش فیلم اش در ایران نیست.

عباس کیارستمی، در واکنش به حرف های شمقدری، دربارۀ اکران فیلمش در ایران در گفتگو با روزنامه شرق گفته بود: «آقای شمقدری با وجود اينكه يک جاهايي جسته و گريخته در مصاحبه هايشان حسن نيت نشان دادند، ولي اين بار لباس ژوليت بينوش را بهانه كردند. اما سئوال من اين است كه مگر در فيلمهاي ديگر من لباس بازيگرها مشكلي داشته، اين فيلمها چرا توقيف شدند و تا به امروز اجازه اكران پيدا نكرده اند. اينها همه بهانه است. مطمئنا لباس بازيگران جديدم را هم بر اساس فيلمنامه و لوكيشن انتخاب خواهم كرد. من نميتوانم لباس بازيگرم را بي توجه به محيط و فارق از واقعيتهاي زندگي انتخاب كنم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟

ادعای مقام ایرانی: سفیر سوئیس در شب حمله به اسرائیل به‌جای وزارت خارجه به سپاه احضار شد