صدمین سالگرد نبرد گالیپولی در ترکیه گرامی داشته می شود

صدمین سالگرد نبرد گالیپولی در ترکیه گرامی داشته می شود
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هزاران نفر در آستانه گرامیداشت صدمین سالگرد نبرد خونین گالیپولی یا چاناق قلعه، جایی که آرامگاه ابدی هزاران سرباز شد، در ترکیه گردهم آمده اند. در این

آگهی

هزاران نفر در آستانه گرامیداشت صدمین سالگرد نبرد خونین گالیپولی یا چاناق قلعه، جایی که آرامگاه ابدی هزاران سرباز شد، در ترکیه گردهم آمده اند.

در این نبرد متفقین از جمله انگلستان، استرالیا، فرانسه و نیوزیلند با هدف تحمیل شکست به متحدین، متشکل از آلمان، امپراطوری اتریش-مجارستان و امپراطوری عثمانی به تنگه داردانل ترکیه آن وقت هجوم آورده بودند.

پدر بزرگ خلیل گوچ در نبرد گالیپولی جنگیده بود. خلیل می گوید:«سال ۱۹۹۰ با پدربزرگم اینجا بودم. ۲۵ سال پیش نتوانستیم متقاعدش کنیم تا دست کهنه سرباز استرالیایی را به نشانه دوستی بفشارد. اما امروز من و یک استرالیایی در کنار هم بر سر مزار و آرامگاه شهیدان استرالیایی و ترک حاضر شدیم.»

پدر بزرگ توماس هارلز اسکیتز استرالیایی هم در گالیپولی جنگیده بود. توماس می گوید:«ترس و درد و مصیبت های ناشی از جنگ دامن تمامی طرفین درگیر در آن را می گیرد و باید بفهمیم که رنج ناشی از جنگ فراتر از ملل است. به نظرم حکایت زیبای نبرد گالیپولی و چاناق قلعه، آشتی دشمنان سابق است.»

نبرد گالیپولی یا چاناق قلعه در ۲۵ آوریل سال ۱۹۱۵ میلادی آغاز شد و در پایان از هر دو جبهۀ متفقین و متحدین بیش از نیم میلیون نفر کشته و زخمی برجای گذاشت.

در این نبرد کشتی های نیروی دریایی متفقین آسیب زیادی دیدند اما در پایان آنان فاتح جنگ جهانی اول شدند.

مصطفی کمال، افسر ترک در جنگ گالیپولی به شهرت رسید و پس از پایان جنگ و فروپاشی امپراطوری عثمانی بنیانگذار ترکیه نوین شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

صد سالگی نبرد گالیپولی میان ارتش عثمانی و متفقین

موزه گالیپولی: میراث نبرد میان نیروهای متفقین و عثمانی

بلندپروازی هواپیمایی ترکیه؛ غذا با ستارهٔ میشلن، و تربیت خلبان برای دنیا