نهمین جشنواره هنر کولی های بالکان در بروکسل

نهمین جشنواره هنر کولی های بالکان در بروکسل
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نهمین فستیوال هنرهای نمایشی کولی های اروپا، موسوم به فستیوال "بالکان" با شرکت گروههای موسیقی و فیلمهای ساخته شده در بالکان در بروکسل برگزار شد.

آگهی

بروکسل، پایتخت بلژیک بار دیگر میزبان فستیوال سالیانه «بالکان» بود….و گوران برگوویچ، موزیسین معروف منطقه بالکان، طبق معمول سالهای گذشته در آن حضور داشت.

مارتا دیواس، گزارشگر یورونیوز می گوید: «بمدت چهار روز، بروکسل پایتخت فرهنگی کشورهای منطقه بالکان بود. هنرمندانی که همه ساله – در نه سال گذشته – به اینجا می آیند، همگی در جوامعشان اسطوره هایی زنده اند. اما فستیوال امسال بویژه جای تامل دارد.»

ایوان آکیمف، موزیسین فرانسوی/اسلواک می گوید این فستیوال درهای بسیاری را برای کولی های جوان گشوده است: “نام گروه ما به معنی این است که اگر کسی طالب عشق و محبت است، باید اول محبت کردن را بیاموزد. بخش دیگر آن به معنی کودک است… و اینکه به کودکان بگوییم در دنیای زیبایی زندگی می کنیم که می توانیم در آن پیروز شویم…به زیبایی برای همه اعتقاد داشته باشیم….”

فیلم “پارادا” از سرجان دراگو یویچ، کارگردان صرب، موضوع همجنس گرایی را به بحث کشاند. او می گوید: “بسیار مشکل می توان از تاریخ مشکلی حرف زد که گاه در بالکان پایانی غم انگیز داشته است. از این معضل با لحنی طنزآمیز حرف زده ایم….”

نیکلاس وییرز، برگزارکننده فستیوال می گوید: “امسال محدوده خود را کمی بیشتر گسترده ایم تا اقلیتهای کولی در مثلا اسلواکی و اوکراین را هم بپذیریم. بنابراین، فستیوال بالکان امسال بالهایش را گشوده اما خصوصیات آن از جمله چندگونگی اش را از دست نداده است.” در میان کسانی که برای تماشای هنر کولی ها به این فستیوال آمدند، یک پدر در اشاره به دختر کوچکش گفت که می خواسته دخترش این فستیوال را با همه دیوانگیش ببیند. یک شرکت کننده دیگر گفت این دومین بار است که به فستیوال آمده است. سال پیش به او و خانواده اش بسیار خوش گذشته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«تجربه مُد ووگ» در دوبی؛ معرفی طراحان نوظهور

هجوم هواداران به بریتنی اسپیرز در جریان سفر او به اسرائیل

آیا ارزش زنان در هند از گاو کمتر است؟