جایزه انجمن قلم نیوانگلند برای ستار بهشتی

جایزه انجمن قلم نیوانگلند برای ستار بهشتی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

انجمن قلم نیوانگلند در آمریکا، جایزه «واسیل استوس» را به احترام ستار بهشتی و همه نویسندگان و دگراندیشان ایران که با سانسور مبارزه می کنند، به این وبلاگ‌نویس ایرانی اهدا کرد.

ستار بهشتی، کارگر وبلاگ نویسی بود که در آبان‌ماه سال ۱۳۹۱ در ایران بازداشت و به دلیل فعالیت در شبکه های اجتماعی، به “اقدام علیه امنیت ملی” متهم و بازداشت شد و زیر شکنجه جان باخت.

جایزه واسیل استوس، جایزه ای است که به نام شاعر اوکراینی، واسیل استوس که در اعتراض به اختناق رژیم کمونیستی شوروی سابق در اردوگاه های کار اجباری شوروی جانش را از دست داد نام گذاری شده و همه ساله به یکی از نویسندگان کشورهایی که آزادی بیان در آن محدود شده اهدا می شود.

انجمن قلم نیوانگلند در بیانیه خود به مناسبت اهدا این جایزه گفته است که آن را به احترام ستار بهشتی و دیگر نویسندگان و دگراندیشان که در مبارزه با سانسور و سرکوب از خود شجاعت نشان دادند، به مادر ستار بهشتی اهدا می کند. به گفته این انجمن، قتل ستار بهشتی، باعث برانگیختن خشم بین المللی و عامل اتحاد هواداران آزادی بیان در ایران در سراسر جهان شد.

به اعتقاد انجمن قلم نیوانگلند، ستار بهشتی با اینکه شناخته شده نبود اما در وبلاگش مطالب انتقادی می نوشت و به همین خاطر جانش را زیر شکنجه از دست داد.

گوهر دشتی، مادر ستار بهشتی با ارسال یک پیام ویدئویی از برگزار کنندگان این مراسم و مردم آمریکا که نام پسرش را زنده نگه داشته اند، تشکر کرد. او در قسمتی از پیامش گفت: «خدا را قسم می دهم که هیچ وقت یک زندانی در زندان اوین نباشد.»

شیرین عبادی، حقوق دان و برنده جایزه صلح نوبل نیز با ارسال یک پیام ویدئویی، به بی عدالتی قضایی در مورد قتل ستار بهشتی اعتراض کرد و گفت که روند حقوقی پرونده این مقتول با استانداردهای بین المللی فاصله داشته و قاتل ستار بهشتی هرگز به مجازات نرسیده است.

در این مراسم که در سالن کتابخانه دانشگاه‌ ام. آی. تی. برگزار شد، برخی از شاعران ایرانی از جمله مجید نفیسی، لیلا فرجامی، علا خاکی و نیز شاعران آمریکایی؛ فَنی هاو، ریچارد هافمن و فرد مرشانت، اشعاری را که در ستایش آزادی و به احترام ستار بهشتی سروده بودند برای حاضران خواندند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تحولات در ایران؛ مولوی عبدالحمید: مسمومیت در مدارس دخترانه ادامه سرکوب اعتراضات است

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد