روند رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه اول امسال، خلاف انتظارات بود

روند رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه اول امسال، خلاف انتظارات بود
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دراین برنامه مجله بازرگانی خاورمیانه به آمار و ارقام اقتصادی ایالات متحده آمریکا در سه ماهه اول سال جاری نظری می اندازیم. بخش نگاه گذرای برنامه هم

آگهی

دراین برنامه مجله بازرگانی خاورمیانه به آمار و ارقام اقتصادی ایالات متحده آمریکا در سه ماهه اول سال جاری نظری می اندازیم. بخش نگاه گذرای برنامه هم به قانون مالیاتی جدیدی که در مصر بر سود سهام وضع شده است، اختصاص دارد.

روند رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه اول سال خلاف انتظارات بود

آهنگ رشد بزرگ ترین اقتصاد جهان مأیوس کننده بود و بسیاری از انتظارات را برآورده نکرد. بهبود اوضاع اقتصادی دستکم در کوتاه مدت نامحسوس خواهد بود. در این میان، از لحن گفتار بانک مرکزی آمریکا اینطور برمی آید که این نهاد همچنان درمورد افزایش نرخ بهره اصلی خود، تردید دارد. اکنون همه منتظر اعلام آمار و ارقام مربوط به میزان اشتغال و نرخ بیکاری هستند.

طبق آمار منتشر شده توسط وزرات بازرگانی ایالات متحده آمریکا، رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه اول سال ۲۰۱۵ به ۰.۲ درصد رسیده است. این میزان، نسبت به رشد اقتصادی سه ماهه پایانی سال گذشته میلادی پایین تر، و یک درصد نیز از آنچه پیش بینی ها نشان می داد، کمتر است.

عوامل زیادی در کندی روند رشد اقتصادی آمریکا نقش دارند. از جمله افزایش ارزش دلار [در مقابل یورو] که تاثیری منفی بر مبادلات ارزی داشته و سبب شده است که میزان صادرات ۷.۰۲ درصد کاهش یابد.

تنها چند ساعت پس از انتشار گزارش وزارت بازرگانی آمریکا، بانک مرکزی این کشور اعلام کرد که فعلا تصمیم گیری درباره افزایش نرخ بهره اصلی خود را به تعویق می اندازد. این نهاد همچنین هیچ تاریخی برای تصمیم گیری در این زمینه اعلام نکرده است. با این همه، پیش بینی ها حاکی از این است که آهنگ رشد اقتصادی در ایالات متحده در سه ماهه دوم امسال کمی سرعت گیرد.

با نورالدین الحموری، کارشناس بازارهای مالی در ابوظبی در اینباره گفتگو می کنیم.

یورونیوز: آهنگ رشد اقتصادی در ایالات متحده خلاف انتظارات بود و باعث شد که پیش بینی های مربوط به نرخ رشد اقتصادی برای سه ماهه دوم سال تغییر کند. این مسئله دقیقا برعکس چیزی است که سال گذشته شاهدش بودیم. نظرتان چیست؟

نورالدین الحموری: «موجودی کالا در ایالات متحده به بیشترین حد خود رسیده است. در حالیکه طی سه ماهه اول سال، بدلیل افزایش ارزش دلار [در مقابل یورو] فروش به میزان قابل توجهی کاهش داشت. این واقعیت به بانکهای جهانی نشان داد که رشد اقتصادی ایالات متحده در ماههای پیش رو عقب نشینی می کند. البته با سناریویی مشابه آنچه سال گذشته رخ داد، روبرو نیستیم، زمانی که بخش دوم برنامه تسهیل مالی اجرا شد، آنهم بدلیل اینکه بخش اول این برنامه سبب بهبود شرایط اقتصادی نشده بود. از این رو، باید از این پس، هر نوع آمار و داده ای را که منتشر می شود، زیر نظر داشت.»

یورونیوز: هیچ اتفاق تازه ای در نشست بانک مرکزی آمریکا رخ نداد. ما منتظر گزارش نرخ بیکاری هستیم که پایان هفته جاری اعلام خواهد شود. این گزارش چه تاثیری بر تصمیم فدرال رزرو مبنی بر افزایش نرخ بهره اصلی اش خواهد داشت؟

نورالدین الحموری: «نتیجه گزارش مربوط به میزان اشتغال و بیکاری در ایالات متحده، کلیدی مهم برای بانک مرکزی آمریکاست. فدرال رزرو در تازه ترین بیانیه خود اعلام کرده است که در صورتی که بازار کار بهبود یابد، بالا بردن نرخ بهره اصلی این نهاد، اقدامی مناسب و بجا خواهد بود. از این رو، چنانچه در ماه آوریل، بهبود وضعیت اقتصاد سبب ایجاد ۲۰۰ هزار فرصت شغلی شود، گمانه زنی ها درباره افزایش نرخ بهره در ماه ژوئن تقویت می یابد. از سوی دیگر هر عدد و رقم منفی ای که منتشر شود، موجب رنگ باختن احتمالات مربوط به افزایش نرخ بهره در نشست بانک مرکزی آمریکا در ماه ژوئن می شود.»

یورونیوز: با انتشار این آمار جدید چه بر سر وضعیت دلار آمریکا خواهد آمد؟

نورالدین الحموری: «تاکنون دلار آمریکا متاثر از واقعیتهای اقتصادی ناامیدکننده ای است که منتشر می شوند. چنانچه این آمار منفی سرجای خود باقی بمانند، دلار آمریکا هم طی ماههای آتی تحت فشار ناشی از این واقعیت قرار خواهد گرفت. با اینحال اگر گزارش مربوط به اشتغال و نرخ بیکاری مثبت باشد، دلار هم بهبود می یابد.»

وضع قانون جدید مالیاتی در مصر بر سود سهام

افزایش ۱۰ درصدی مالیات بر سود سهام در مصر سبب خشم بسیاری از سرمایه گذران و تجار مصری شده و از سوی دیگرانتقادات زیادی بدنبال داشته است. مسئله ای که همچنین وزرات دارایی این کشور را با چالشهای زیادی روبرو کرده است.

انجمن بودجه و سرمایه گذاری مصر همراه با شماری از سرمایه گذاران وبازرگانان شکایتی به دادگاه امور اداری ارائه کرده اند و در آن خواهان تغییراتی در قانون افزایش مالیات بر سود سهام شده اند.

محمد عمران، مدیر بازار بورس مصر، گفته است که در دوره مالی پیشین، این قانون مالیاتی و همین طور ابهام در برخی مقررات مربوط به موارد جدید در قانون مالیاتی بر بازار تأثیری منفی داشته است.

در پایان ماه آوریل، شاخص ای جی اکس۳۰، ۸۰۰۰ واحد کاهش یافته و تمام افزایش های قبلی را خنثی کرده است. شاخص ای جی ایکس در ماه فوریه ۱۰۰۰۰ واحد افزایش داشت. تحلیلگران اقتصادی می گویند که افت ارزش سهام تنها به دلیل وضع مالیات های جدید نیست، بلکه سازوکار دریافت این مالیات و وضعیت سرمایه گذاران خارجی در این میان نیز در افت ارزش سهام نقش مهم دارد.

آگهی

نظر نورالدین الحموری را در باره تاثیرات این قانون مالیاتی جدید می پرسیم.

یورونیوز: هفته گذشته بازار سهام مصر با افت شدید مواجه شد. مالیات جدیدی وضع شده که سبب بی اعتمادی سرمایه داران نسبت به بازارهای مصر شده است.

نورالدین الحموری: «شاخص سهام ای جی ایکس ۳۰ در بازارس بورس قاهره اخیرا کاهش یافته است. با این حال، گمان نکنم این مسئله تاثیری بر تمایالات عمومی [نسبت به بازارهای این کشور] داشته باشد. فراموش نکنیم که نشست اقتصادی در مصر دستکم نشان داد که نسبت به اقتصاد این کشور اعتماد وجود دارد. از این رو، روند کاهش ارزش سهام، پس از وضع قانون مالیاتی جدید موقتی است و مدت زیادی طول نخواهد کشید. به باور من، این کاهش، برای روند صعودی مفید است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نگاهی به رویدادهای اقتصادی مهم در سال ۲۰۱۵ و چشم انداز بازارها برای سال آینده

وضعیت آشفته بازارهای سهام و نفت در آستانه نشست بانک مرکزی آمریکا

گمانه زنی درمورد قیمت نفت پس از نشست اوپک