اعتراض شبانۀ شهروندان برزیل به دولت روسف با قابلمه و ماهی تابه

اعتراض شبانۀ شهروندان برزیل به دولت روسف با قابلمه و ماهی تابه
Copyright 
نگارش از Masoud Imani Kalesar
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برزیلی ها سه شنبه شب با کوبیدن بر قابلمه ها و ماهی تابه ها و خاموش و روشن کردن لامپ های منازلش خود، دولت و حزب حاکم دیلما روسف، رئیس جمهوری را به

آگهی

برزیلی ها سه شنبه شب با کوبیدن بر قابلمه ها و ماهی تابه ها و خاموش و روشن کردن لامپ های منازلش خود، دولت و حزب حاکم دیلما روسف، رئیس جمهوری را به چالش کشیدند.

اعتراض خودجوش شهروندان برزیلی به دنبال پخش برنامه تبلیغاتی ده دقیقه ای «حزب کارگران» خانم روسف از تلویزیون ملی شکل گرفت.

حزب کارگران که در این برنامه وعده مبارزه با فساد مالی و سیاسی را می داد اشاره ای به جنجال و رسوایی فساد مالی صدها میلیون دلاری نمی نکرد؛ اتهامی که محرک اصلی اعتراضات است و در کانون آن این حزب، خانم و غول نفتی پتروبراس قرار دارند.

در همین رابطه برای ۹۷ نفر از جمله چهار مدیر سابق پتروبراس و خزانه دار حزب خانم روسف کیفرخواست صادر شده است اما نام خانم روسف در بین این افراد دیده نمی شود. دیلما روسف بین سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ رئیس هیات مدیره پتروبراس بوده است.

پائولو روبرتو کوستا، مدیر عامل سابق پتروبراس در برابر یک کمیسیون پارلمان برزیل گفت:«پتروبراس و مدیر آن کارتل نساختند و شرکتها ملزم به پرداخت رشوه به سیاستمداران نبودند… منشاء تمام این جنجال ها و دردسرهای پتروبراس را باید در اینجا در برازیلیا جست. بله، از پتروبراس خواسته شده بود تا برای کارزار انتخاباتی خانم روسف ۲ میلیون رئال (۶۵۰ هزار دلار) تقبل کند.»

برزیلی های معترض، از هزینه های گزاف برگزاری جام جهانی ۲۰۱۴، بازی های المپیک ۲۰۱۶ ریو، وضعیت اقتصادی و فساد سیاسی انتقاد می کنند و خواهان استعفای خانم روسف هستنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تصویب کلیات لایحه «عوامل خارجی» در پارلمان گرجستان؛ اتحادیه اروپا هشدار داد

اعتراضات جدید در مجارستان؛ مقام سابق با انتشار صدای ضبط شده دولت اوربان را به فساد متهم کرد

معترضان اسرائیلی با بستن بزرگراهی در تل‌آویو خواستار آزادی گروگان‌های باقی مانده در غزه شدند