هیات رئیسه مجلس ایران: طرح سه فوریتی برای مقابله با مصوبه سنا فعلا لازم نیست

هیات رئیسه مجلس ایران: طرح سه فوریتی برای مقابله با مصوبه سنا فعلا لازم نیست
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ایران می گوید که طرح سه فوریتی برخی نماینده های مجلس برای مقابله با مصوبه اخیر سنا درباره برنامه هسته ای ایران، فعلاً لازم نیست.

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران نیز با طرح ۳ فوریتی موسوم به توقف مذاکرات اتمی مخالفت کرده بود.

به گزارش ایسنا وی با اشاره به طرح های برخی نمایندگان برای مقابله با مصوبه اخیر سنای آمریکا، گفته است که بر اساس جمع بندی صورت گرفته فعلاً نیازی به طرح های جدید نیست.

جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به عنوان ارایه کننده این طرح سه فوریتی در توجیه آن گفته بود که «این طرح سه فوریتی به مذاکرات توقف می دهد نه این که آن را تعطیل کند . توقف تا زمانی است که آمریکایی ها رسما اعلام کنند دست از تهدید ملت ایران برداشته اند؛ در آن صورت مذاکرات می تواند ادامه یابد. البته این توقف هم ممکن است یک هفته طول بکشد یا یک ماه، ولی تا زمانی که آمریکایی ها اعلام موضع نکنند دولت موظف نیست مذاکرات را ادامه دهد.»

طرحی برای مقابله با سنای آمریکا

این طرح سه فوریتی در واکنش به طرح سنای آمریکا برای نظارت بر هرگونه توافق احتمالی با ایران ارایه شد.

سنای آمریکا هفته گذشته با اکثریت قاطع به طرحی رای داد که به کنگره این کشور امکان می دهد تا ظرف یک ماه (۳۰ روز) هر گونه توافق هسته ای با ایران را بررسی و در صورت لزوم، آن را رد کند.

پس از طرح سنا، محمد رضا باهنر، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در گفت و گویی تلویزیونی تاکید کرد «مذاکره زیر سایه تهدید دیگر نامش مذاکره نیست. اگر قرار باشد ما را با مسائل نظامی تهدید کنند دیگر سرداران دیپلمات خود را به میدان نمی فرستیم و از دیگران و امکانات دیگر خود استفاده می کنیم.»

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) آقای باهنر با اشاره به طرح نظارت کنگره آمریکا بر توافق احتمالی ایران گفت: «قرار یک مقابله بچگانه بدون ریشه احساسی در برابر کنگره آمریکا نداریم؛ اما تاثیر اتفاقات کنگره بر مذاکرات را رصد می کنیم.»

ارایه طرح سه فوریتی در مجلس ایران مخالفت برخی نمایندگان را در پی داشت از جمله مهدی دواتگری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصویب طرح سه فوریتی برای توقف مذاکرات هسته ای را مغایر با بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی دانست و گفت : چنین طرحی قطعا با ایراد شورای نگهبان مواجه می شود.

عراقچی: دخالت سنا، اجرای توافق را حدود ۲ ماه به تأخیر می اندازد

عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده اتمی ایران که برای ارایه گزارش درباره روند مذاکرات هسته ای به مجلس رفته بود اظهار داشت که تنها اثر دخالت سنا، اجرای توافق را حدود دو ماه به تأخیر می اندازد و اثر دیگری ندارد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وی گفته است که «۲۰ صفحه» از توافق نهایی درباره برنامه اتمی ایران تهیه شده که این صفحات مربوط به فعالیت های هسته ای، «لغو تحریم های ایران و جدول زمانی آن» است.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز روز یکشنبه گفت که مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ «خوب جلو رفته است.»

به گزارش خبرگزاری مهر، وی درعین حال اضافه کرد که «طرف مقابل روی برخی از موضوعاتی که بر سر آنها تفاهم شده دبه می کند.»

وی همچنین با تاکید بر اینکه که مذاکره کنندگان ایران نمی خواهند گفتگوها “به هر قیمتی” به نتیجه برسد اعلام کرد: “در چارچوبی کلی که مقام معظم رهبری و مسئولان نظام مشخص کرده اند، پیش می رویم”.

آقای صالحی با انتقاد از لحن برخی از منتقدان مذاکرات هسته ای گفت: «همین الان وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی در خیلی از موارد اختلاف نظر دارند، اما همزبانی و همدلی می کنند و راهگشایی می کنند که از این گردنه عبور کنیم. اختلاف نظر به معنای دشمنی نیست و ما هیچ گاه از ادب دور نشده ایم.»

طی هفته هی گذشته و با نزدیک شدن به زمان تعیین شده برای رسیدن به موفقنامه احتمالی جامع هسته ای تا ۱۰ تیرماه، برخی از مخالفان مذاکرات هسته ای ایران بر شدت انتقادهای خود بر تیم مذاکره کننده هسته ای ایران افزوده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها