طرح جدید کمیسیون اروپا برای مقابله با مهاجران

طرح جدید کمیسیون اروپا برای مقابله با مهاجران
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کمیسیون اروپا در رویارویی با موج مهاجرین که بطورغیرقانونی از طریق دریای مدیترانه خود را به اروپا می رسانند، طرحی را ارائه داده است که در میان آن پذیرفته شدگان در میان کشورهای اتحادیه اروپا اسکان داده

آگهی

کمیسیون اروپا در رویارویی با موج مهاجرین که بطورغیرقانونی از طریق دریای مدیترانه خود را به اروپا می رسانند، طرحی را ارائه داده است که در میان آن پذیرفته شدگان در میان کشورهای اتحادیه اروپا اسکان داده خواهند شد.

دیمیتریس آوراماپلوس، کمیسر اتحادیه در امور مهاجرت گفت: “ما پیشنهاد می کنیم که یک مکانیزم فوری ایجاد شود که پناهندگان از کشورهایی که تحت فشار هستند به گونه ای منصفانه در میان سایر کشورهای عضو اسکان یابند.”

در حال حاضر، آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا بیشترین تعداد مهاجران را که عمدتا از خاور میانه و شمال آفریقا گریخته اند، در خود پذیرفته اند.

فرانس تیمرمن، معاون کیسیون اروپا، ضمن اشاره به نارضایتی شهروندان اروپا گفت: “بسیاری از شهروندان ما به سیاست پناهجویی ما اعتماد نمی کنند زیرا ما در مورد افرادی که حق پناهجویی نداشته اند، با موفقیت عمل نکرده ایم. به همین دلیل، کمیسیون (اروپا) پیشنهاد می کند به کشورهای ساحلی جنوب اروپا کمک شود تا جریان پناهندگی، گرفتن اثر انگشت، رسیدگی به موارد آنها را با سرعت هرچه تمامتر انجام داده و افرادی را که حق پناهندگی ندارند، بازگردانند.”

در جریان کنفرانس ماه گذشته سران اتحادیه اروپا از طرحی صحبت شد که بر اساس آن اتحادیه اروپا می توانست علیه روند مهاجرین وارد عملیات نظامی شود.

اما، فدریکا موگرینی، رئیس اداره خارجه اتحادیه گفت: “ ما هیچگونه برنامه ای برای دخالت نظامی در لیبی نداریم. طرحمان، عملیات دریایی، احتملا با همکاری مقامات لیبی است.”

در شش ماه گذشته، بیش ازیکهزار و هشتصد مهاجر در آبهای دریای مدیترانه جان باخته اند.

برای تحلیل استراتژی جدید کمیسیون اروپا در امر مهاجرت، با یوژینو آمبروسی، مدیر اداره منطقه ای سازمان بین المللی مهاجرت، شاخه اتحادیه اروپا گفتگو کرده ایم. مارگریتا اسفورزا از آقای آمبروسی می پرسد آیا این طرح مسئله را در بلند مدت حل می کند یا اروپا همچنان در پی راه حل فوری است؟

یوژینو آمبروسی: هدف حرکت بسوی تغییرات اساسی در بلند مدت و مدیریت آن برای اعضای بیست و هشتگانه اتحادیه اروپاست. البته، زمان بندی و فوریت این طرح به فجایع غرق شدن قایقهای مهاجرین در دریای مدیترانه مرتبط است. فوریت آن بخاطر افرادی است که کشته شده و در معرض خطر مرگ قرار دارند. اما، اصل موضوع، بیش از واکنش فوری در قبال کنترل مرزها، نیاز به ابزاری متفاوت است.

*یورونیوز: می گویید مسئله، اساسی است… آمار اتحادیه اروپا نشان می دهد که تنها در سال دو هزار و چهارده، یکصد و هفتاد و یک هزار نفر از آبهای مدیترانه گذشته و خود را به ایتالیا و مالت رسانده اند. این چهار برابر سال پیش از آن بوده است. البته این بخشی بخاطر جنگ داخلی در لیبی است، اما نشان می دهد که قاچاقچیان مردم، طرز کار خود را عوض کرده اند…

یوژینو آمبروسی: این مخلوطی از شرایط متفاوت است: عدم ثبات، جنگ و مصیبت در بخشی از جهان که به اروپا نزدیک است. از لیبی، یمن، جمهوری آفریقای مرکزی صحبت می کنیم…یکسال و نیم پیش مالی دچار بحران شد…سومالی بی ثبات است…بنابراین، یک رشته بحران در مناطقی که با سواحل جنوبی مدیترانه مرز دارند، این حرکت را براه انداخته و موجب افزایش عملیات قاچاقچیان شده است. این گروهها، آماتور نیستند؛ شبکه های جنایی و بسیار سازمان یافته و ثروتمند هستند.

*یورونیوز: آنها از طریق فضای مجازی هم عمل می کنند…

یوژینو آمبروسی: در فضای مجازی هم هستند. ما شاهد صفحات فیسبوک هستیم که از طریق آن قربانیانشان را جلب کرده به قایقهاشان می کشند. بنابراین، از نظر جنایی، با یک پدیده پیچیده روبرو هستیم.

  • یورونیوز: عملیات دریایی در آبهای لیبی به این مسئله پایان خواهد داد؟

یوژینو آمبروسی: این اقدامی بسیار مخاطره آمیز است و تردید دارم که موفقیت آمیز باشد. نخست اینکه تشخیص میان قایقهای قاچاقچیان و قایقهای ماهیگیری بسیار دشوار است. دیگر اینکه، حتی اگر قایق قاچاقچیان را منهدم کنید، راه دیگری خواهند یافت. نباید تصور کنیم که قاچاقچیان تنها در آبهای شمال آفریقا عمل می کنند. آنها گروههای فرای مرزی در منطقه هستند.

*یورونیوز: اروپا تعداد بیست هزار پناهنده را از اردوگاههای خارج از مرزهای اروپا می پذیرد. این تنها قطره ای از اقیانوس است زیرا بیش از یک میلیون آواره سوری در لبنان و ترکیه هستند…

ِیوژینو آمبروسی: امیدوارم اروپا در مورد اسکان آنها بهتر عمل کند. اتحادیه اروپا از منبع، مساحت و قابلیت و توسعه لازم برای پذیرش مردم برخوردار است. من فکر می کنم مهم است اروپا به باشگاه کشورها و مناطق اسکان (آوارگان) بپیوندد که از سال هزار و نهصد و پنجاه و یک فعال بوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنگ فراموش شده شرق اوکراین همچنان قربانی می گیرد

مواد منفجره بجا مانده از داعش، خطری بزرگ برای ساکنان موصل

فینال لیگ قهرمانان؛ تجربه کهکشانی ها کارساز تر است یا انگیزه قرمزها؟