کودتا در بروندی با خوشبینی به حمایت ارتش صورت گرفت و شکست خورد

کودتا در بروندی با خوشبینی به حمایت ارتش صورت گرفت و شکست خورد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کودتا در بروندی شکست خورد و عده ای نیز دستگیر شده اند. در همین ارتباط اولیویه پگی، خبرنگار یورونیوز با اولیویه کاسلن، روزنامه نگار مجله آفریقای جوان

آگهی

کودتا در بروندی شکست خورد و عده ای نیز دستگیر شده اند. در همین ارتباط اولیویه پگی، خبرنگار یورونیوز با اولیویه کاسلن، روزنامه نگار مجله آفریقای جوان گفتگویی انجام داده که متن آن در ادامه آمده است.

یورونیوز: اولیویه کاسلن، شما روزنامه نگار مجله آفریقای جوان هستید و بروندی را خوب می شناسید. این کشور آفریقایی صحنه یک حرکت اعتراضی علیه رئیس جمهور انکورونزیزا بوده و از آن بعنوان تلاش برای کودتا یاد شده است. تلاشی که ناکام مانده است. از نظر شما چرا این کودتا شکست خورد.

اولیویه کاسلن: «ژنرال نیومباره که رهبری کودتا را برعهده داشت شاید بیش از اندازه خوش بین بود. او تصور می کرد که حمایت ارتش را همراه داشته باشد و ساعاتی پس از کودتا مشخص شد که تنها بخش کوچکی از ارتش واقعا پشتیبان او بود. بین دو بخش ارتش، کودتاچیان از یکسو و وفاداران به رئیس جمهور از سوی دیگر مذاکرات طولانی صورت گرفت. این گفتگوها طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه دنبال شد و تا پایان شب گذشته ادامه یافت. اما ظاهرا به نتیجه نرسید و طرفین به توافقی دست نیافتند. وفادارن به رئیس جمهوری فرصت را غنیمت شمرده و رادیو های خصوصی را که در کنترل کودتاچیان بود در اختیار گرفتند.»

یورونیوز: از نظر شما آیا شکست کودتا به معنای پایان جنبش اعتراضی است؟

اولیویه کاسلن: «نه. این به معنای پایان چیزی است که سناریوی بورکینافاسو نام دارد. یعنی ارتش قدرت و اختیارات رئیس جمهوری را در اختیار گیرد تا مردم را به اطاعت وادارد. هم اکنون اطمینان یافته ایم که این سناریو پیاده نخواهد شد. اما این امر به معنای توقف اعتراضات نیست. به احتمال زیاد اعتراضات ادامه پیدا می کند. اما این بار تنها در سطح مدنی و بدون حضور نظامیان. و این امر احتمالا موجب می شود که نیروهای امنیتی به محض احساس نگرانی، به خشونت متوسل شوند.»

یورونیوز: برخی نگرانند که موج سرکوبها آغاز شود. آیا این نگرانی جدی است؟

اولیویه کاسلن: «کاملا درست است. صبح روز جمعه عده ای دستگیر شده اند.»

یورونیوز: در سطح مدنی و با توجه به پیشینه این کشور، آیا خطر ظهور دوباره تنازعات قومی وجود دارد؟

اولیویه کاسلن: «خطر کشمکش های قومی در این منطقه همیشه وجود دارد. در حال حاضر این مساله تحت کنترل است. برخلاف رواندا، در بروندی اقدامات بلند مدتی برای اقوام صورت گرفته و آنها در کنار یکدیگر زندگی می کنند. نیمی از ارتش را توتسی ها و نیمی دیگر را هوتوها تشکیل می دهند. در حال حاضر شکاف قومی دیده نمی شود. اما در کشوری که طی ده های گذشته صحنه خشونت بود، می توان بدترین سناریوها را متصور شد.»

یورونیوز: اولیویه کاسلن، روزنامه نگار مجله آفریقای جوان از شرکت شما در این گفتگو سپاسگزارم.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یونیسف: از سال ۲۰۱۶ اندام جنسی ۳۰ میلیون زن و دختر در سراسر جهان مثله شده‌ است

دانشمندان رمز و راز یکی از بزرگ‌ترین تلماسه‌های کره زمین را کشف کردند‌

شرکت فرانسوی توتال از بازنگری آمایش سرزمینی در پروژه‌های بحث‌برانگیز در اوگاندا و تانزانیا خبر داد