قدرت در دستان دانش آموزان، نگاهی به سه رویکرد در طراحی محیطهای آموزشی

قدرت در دستان دانش آموزان، نگاهی به سه رویکرد در طراحی محیطهای آموزشی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آیا دانش آموزان یا دانشجویان باید در نحوه مدیریت مدرسه یا دانشگاه خود دخالت کنند و چنانچه از این امکان برخوردار شوند، چه پیش خواهد آمد؟

آگهی

اداره مدرسه توسط خود دانش آموزان، ممکن است به هرج و مرج منجر شود، اما امروز افراد بسیاری به کارایی و موثر بودن دخالت دانش آموزان در نحوه اداره مدرسه، باور دارند.

استرالیا؛ استخدام آموزگاران توسط دانش آموزان

فرض کنید زمانی که به مدرسه می رفتید، می توانستید معلمهایتان را خودتان انتخاب کنید. در این صورت، چه مهارتها و توانایی هایی برایتان تعیین کننده بود؟

در برخی از مدارس استرالیا گروههایی از دانش آموزان در آزمون مصاحبه برای انتخاب معلم مورد نظرشان جدید شرکت دارند. با این روش جدید، دانش آموزان نیز در اداره امور مدرسه نقش دارند و می توانند دیدگاههای جدید و متفاوتی برای انتخاب آموزگار آینده شان فراهم کنند. دبیرستان دولتی “نوسال” واقع در حومه ملبورن، یکی از این مدارس است. تشکیل این گروهها، ابتکاری از راجر پیج، مدیر دبیرستان “نوسال” است. وی می گوید که یکی از مهترین اهدافش این بوده است که به دانش آموزان قدرت و حق انتخاب دهد.

وی می افزاید: «یکی از مسائل مربوط به محیط آموزشی نوجوانان که همیشه برایم خیلی جالب بود، حق انتخاب دانش آموزان است. دوسال پس از تاسییس دبیرستان، تصمیم گرفتیم برخی از دانش آموزان را درگیر فرایند [گزینش معلمان] کنیم. بعد از آنها خواستیم که دواطلبان خود را معرفی کنند. تقریبا نیمی از شاگردان اعلام آمادگی کردند. آنها از این ایده استقبال کردند.»

دانش آموزان برای شرکت در فرایند تصمیم گیری، نیاز به آموزشهایی دارند. به این منظور یک برنامه آموزشی به آنها می آموزد که چگونه معلمشان را به شیوه ای حرفی و محرمانه برگزینند.

انتقادهایی به شیوه کار دبیرستان “نوسال” شده است. البته گروه زیادی هم با این روش موافقند، چون از نظر آنها سود این کار برای همه است. جولیا استوپا، معلم موسیقی دبیرستان، توسط دانش آموزان انتخاب شده است و می گوید هیچکس بهتر از خود شاگردان، از نیازهای آنها آگاه نیست.

پرتغال؛ دانشجویان کارکرد اساتید را ارزیابی می کنند

استاد خوب چه کسی است؟ هشت سال پیش دانشگاه پورتو در پرتغال نظرسنجی انجام داد و از دانشجویان خواست که اساتید خود را ارزیابی کنند. پائولو بلزا واسکونسلوس و سوفیا گوتن، دو تن از اساتید دانشکده مدیریت که “ریاضی یک” درس می دهند، در این ارزیابی نتایج خوبی بدست آورند.

قبلا میزان قبولی در این درسها خیلی کم بود، ولی اینک میزان قبولی دانشجویان به هشتاد درصد رسیده است و دانشگاه پورتو هم با اهدای جایزه آموزش برتر سال تحصیلی ۱۵-۲۰۱۴ به این دو استاد، از آنها قدردانی کرد.

در این ارزیابی، دانشجویان باید به ساختار آموزش، رابطه با استاد، و میزان حمایت او از دانشجو نمره بدهند. اگر نتایج ارزیابی بیش از یک سال تحصیلی منفی بماند، شورای آموزشی و اساتید، باید اوضاع را تغییر دهند.

معاون رئیس دانشگاه می گوید که در سال ۲۰۰۷ میلادی استادها با آغاز این نظرسنجی بطور جدی مخالف بودند. اما از نظر خود او، این نظرسنجی موفق بوده است. ترم گذشته تنها ۳۰ درصد دانشجویان در ارزیابی هایی که روی اینترنت انجام می شود، شرکت کردند. شمار زیادی از آنها هنوز فکرمی کنند کسی به عقیده آنها اهمیت نمی دهد.

شعار مدرسه سامرهیل در بریتانیا: «راه خودت را برو»

مدرسه “سامرهیل” در بریتانیا به جنجالی ترین مدرسه دنیا معروف شده است. بنا بر رویکرد آموزشی این مدرسه، دانش آموزان در انتخاب دروس خود اختیار دارند و تمام قواعد و مقررات را تعیین می کنند. در “سامرهیل“، کلاسهای هنر و دروس فنی به یک اندازه اهمیت دارند.

کوینسی راسل دانش آموز پیشین این مدرسه که اینک مقیم فرانسه است، دو فرزندش را برای تحصیل به “سامرهیل” فرستاده است. راسل می گوید که هدفش این بوده است که فرزنداش هم درس خواندن در این مدرسه را تجربه کنند.

وی می افزاید: «می دانستم کجا می روند و می دانستم چه چیزهایی در انتظار آنهاست. خود من این دوران را گذرانده بودم و به خودم می گفتم :“تو که هستی که این فرصت یادگیری احترام و توان شنیدن و عشق و اعتماد را از آنها دریغ کنی”.»

ویژگی دیگر مدرسه سامرهیل، پایبندی به اصول دموکراسی است: دانش آموز و آموزگار هم تراز هستند و در جلسات هفتگی همه به یک میزان حق رأی دارند.

شاگردان مدرسه “سامرهیل” بین ۶ تا ۱۸ سال سن دارند. این مدرسه یک بار تهدید به تعطیلی شده است، اما در آخرین بازرسی، رویکرد آموزشی این مدرسه، بویژه در زمینه آموزش اخلاقی بسیار مثبت ارزیابی شد.

آگهی

مهم ترین اصل “ای اس نیل” مؤسس “سامرهیل” این بوده است: «راه خودت را برو». او گفته است ترجیح می دهد از “سامرهیل” رفتگری شاد و خوشحال بیرون بیاید، تا نخست وزیری عصبی.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گزارش جدید «پیزا»؛ درخشش آسیا و بهترین دانش‌آموزان از چین

سال تحصیلی افغانستان بدون حضور بیش از یک میلیون دختر آغاز شد

عکس دستکاری شده دیگری از کیت میدلتون؛ همسر ولیعهد با تصویر ملکه بریتانیا چه کرده است؟