آغاز کنفرانس سران اتحادیه اروپا و همسایگان شرق آن

آغاز کنفرانس سران اتحادیه اروپا و همسایگان شرق آن
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ریگا، مرکز جمهوری لتونی، بار دیگر میزبان کنفرانس همکاری میان سران اتحادیه اروپا و همسایگانشان در شرق اروپا و جمهوری آذربایجان خواهد بود، اما کنفرانس تحت الشعاع تنش میان روسیه و اوکراین قرار گرفته است.

آگهی

ریگا، مرکز جمهوری لتونی، بار دیگر میزبان کنفرانس همکاری میان سران اتحادیه اروپا و همسایگانشان در شرق اروپا و آذربایجان خواهد بود، اما کنفرانس تحت الشعاع تنش میان روسیه و اوکراین قرار گرفته است. این کنفرانس روابط میان اتحادیه اروپا و همسایگان ششگانه اتحادیه (اوکراین، گرجستان، مولداوی، ارمنستان، آذربایجان و بلاروس) را ارزیابی و روند آنرا در آینده تعیین می کند.

در این میان، اوکراین اصرار دارد که مقررات روادید برای شهروندان این کشور که قصد سفر به اروپا را دارند باید لغو شود، نکته ای که در متن نهایی کنفرانس گنجانده نشده است. در عین حال آنها خواهان آنند که تقاضایشان برای عضویت آتی در اتحادیه اروپا برسمیت شناخته شود.

اما، وایرا وایکه فرای برگا، رئیس جمهور سابق لتونی معتقد است که اوکراین، گرجستان و مولداوی، لزوما واجد شرایط لازم برای تقاضای عضویت در اتحادیه اروپا نیستند: “اتحادیه اروپا مهم نیست…امید نهایی باید بر این استوار باشد که بخاطر خودتان، کشورتان چه می خواهد و چگونه پیش می رود. اروپا تنها زینت روی کیک است اما کیک ساخته دست شماست.”

برخی از اعضای اتحادیه اروپا از جمله فرانسه و آلمان از برخی از قسمتهای بیانیه نهایی کنفرانس از جمله تقاضای اوکراین، گرجستان و مولداوی که خواهان لغو روادید با اروپا و ورود به صف عضوین در اتحادیه اروپا، حمایت نمی کنند.

اوله ریباچوک، نخست وزیر سابق اوکراین می گوید این کشور نباید در تقاضاهایش از اتحادیه اروپا اغراق کند: “ما احساس تعلق می کنیم، دارای ارزشهای مشابهی هستیم و در بسیاری موارد اتفاق نظر داریم. جامعه اوکراین مثل دولت این کشور در صدد اخاذی از اتحادیه اروپا نیست که بیش از آنچه شایستگی آنرا داشته باشد، بخواهد.”

ارمنستان و بلاروس مایل نیستند در بیانیه نهایی کنفرانس عبارت تهاجم روسیه علیه اوکراین به کار برده شود.

روسیه عامل مهمی در این کنفرانس است. در اواخر ماه گذشته بود که روسیه تهدید کرد علیه این کنفرانس که مسکو آنرا “ضد روسیه” می خواند، موضع سرسختانه ای اتخاذ خواهد کرد.

یانیس اوربانوویچ، دبیر یک گروه پارلمانی لتونی می گوید باید از روسیه دعوت می شد بعنوان عضو ناظر در این کنفرانس حضور یابد. آقای اوربانوویچ در توجیه این نظر افزود: “من موضع روسیه را بخوبی درک می کنم زیرا این کشور سخت و با دقت هرچه تمامتر تحولات مرزی اش را دنبال می کند.”

اما انتظار می رود کنفرانس با اعتراضات دیپلماتیک دیگری روبرو شود. ناتالیا ریچاردسون، گزارشگر یورونیوز در ریگا می گوید: اوکراین، گرجستان و مولداوی می گویند اگر نتیجه کنفرانس سران ریگا به اندازه کافی فراگیر نباشد، دست به اقدام دیپلماتیک خواهند زد، و کی یف اعلامیه نهایی کنفرانس را امضا نخواهد کرد که به معنی شکست کنفرانس خواهد بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شکست طرفداران روسیه در انتخابات کرواسی؛ محافظه‌کاران پیروز نیاز به ائتلاف با راست افراطی دارند

آغاز انتخابات پارلمانی در کرواسی؛ رئیس جمهور منتقد اروپا در سودای نخست‌وزیری است

جنجال فرهنگی در لهستان؛ مشق شب دانش‌آموزان حذف می‌شود