اپرای C02، اولین اپرا با موضوع تغییرات آب و هوایی

اپرای C02، اولین اپرا با موضوع تغییرات آب و هوایی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

موضوع بیشتر اپراها جنگ، مرگ و عشق است.اما اینک اپرای جدید ساخته شده است که به موضوع تغییرات آب و هوایی می پردازد. این اپرا C02 (دی اکسید کربن) نام دارد. این اثر در اپرخانه لااسکالای میلان به روی صحنه رفته است.

اپرا با آریاهای وهم انگیز و شخصیت های خیالی داستان، تأثیر گازهای گل خانه ای بر جو زمین را بازگو می کند.
جورجیو باتیستلی، آهنگساز معاصر ایتالیایی این اپرا را ساخته است. وی گوید: «اپرای C02 شاید اولین اپرایی باشد که به رابطه بین انسان و طبیعت می پردازد، رابطه ای بسیار پیجیده ای که شایدعشق، درام، حسادت، ستم، همه را در برمی گیرد.»

داستان اپرا با سخنرانی دکتر دیوید آدامسون، اقلیم شناس در باره تهدیدهای محیط زیست آغاز می شود. همزمان بر روی پرده ای بزرگ، پشت سر او چهار دانشمند با لباسهای سفید آزمایشگاه مشغول کار هستند.

رابرت کارسن، کارگردان این اثر می گوید: «در داستان اپرا دکتر دیوید آدامسون در باره مشکلات تغییرات آب وهوا صحبت می کند. سخنرانی او جان می گیرد و ما هم روی صحنه همین را پیاده کرده ایم. برای این کار استفاده از ویدئو خیلی اهمیت داشت. در نتیجه ترفند ما در اپرا این بود که کامپیوتر [دکتر آدامسون] به کامیپوتری عظیم تبدیل می شود و ما در واقع درون کامیپوتر او را می بینیم.»

در میانه سخنرانی دکتر آدامسون صحنه هایی از تورات، از سوپرمارکت و فرودگاه و کنفرانس سال ۱۹۹۷ کیوتو هم گنجانده شده است.

آنتونی مایکلز-مور خواننده نقش دکتر دیوید آدامسون می گوید: «از نظر هنری این اپرا بسیار جالب است و فکر می کنم هر جای دنیا که باشیم موضوع اپرا برای ما مهم است. اگر فقط یکی از مخاطبان ما از این اپرا تأثیر مثبت بگیرد در کار خودمان موفق بوده ایم.»

زبان اپرا، زبان انگلیسی است اما بخشهایی از آن به زبانهای دیگر خوانده می شود. لیبرتو آن را «یان برتون» نوشته است. اجرای اپرا تا روز ۲۹ ماه مه (هشتم خرداد ماه) در اپراخانه لااسکالای میلان ادامه خواهد داشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«تجربه مُد ووگ» در دوبی؛ معرفی طراحان نوظهور

هجوم هواداران به بریتنی اسپیرز در جریان سفر او به اسرائیل

آیا ارزش زنان در هند از گاو کمتر است؟