دادگاه جیسون رضاییان پنجم خرداد برگزار می شود

دادگاه جیسون رضاییان پنجم خرداد برگزار می شود
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

جلسه رسیدگی به اتهامات جیسون رضاییان، خبرنگار بازداشت شده واشنگتن پست در تاریخ ۵ خرداد ماه در دادگاه انقلاب برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، پنجم خرداد ۹۴ را برای محاکمه جیسون رضاییان، خبرنگار آمریکایی بازداشت شده در ایران تعیین کرده است.

مسئول دفتر سخنگوی قوه قضائیه ایران گفته است این جلسه که به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی تشکیل می‌شود، به اتهامات جیسون رضائیان، همسرش و دیگر متهم این پرونده رسیدگی خواهد کرد. این مقام مسئول قوه قضائیه ، درباره علنی یا غیرعلنی برگزار شدن جلسه محاکمه گفت که در این رابطه قاضی پرونده تصمیم می گیرد.

در تاریخ ۲ مرداد سال گذشته، روزنامه واشنگتن پست آمریکا خبر داد که جیسون رضائیان، خبرنگار این نشریه در تهران به همراه همسرش یگانه صالحی بازداشت شده‌اند. به نوشته واشنگتن پست، دو تبعه امریکایی دیگر که به عنوان عکاس-خبرنگار با آن‌ها در ایران فعالیت داشته‌اند نیز در بازداشت هستند که نامی از این دو نفر برده نشده است.

به دنبال آن، دادستانی تهران، روز ۲۴ دی ماه سال ۹۳ از صدور کیفرخواست پرونده جیسون رضاییان و ارسال آن به دادگاه انقلاب خبر داد.

جعفری دولت آبادی، دادستان تهران در مورد وضعیت جیسون رضائیان در زندان گفته بود: «بر خلاف ادعاهای برخی مجامع حقوق بشری در خصوص تضییع حقوق متهمان در ملاقات با خانواده‌های خود، مادر جیسون رضائیان که اخیرا برای دیدار فرزندش به ایران سفر کرده بود، دو نوبت با نامبرده ملاقات کرد.»

غلامحسین اسماعیلی، رئیس کل دادگستری استان تهران نیز در واکنش به خبرهای مربوط به بازداشت خبرنگار واشنگتن پست و همراهانش گفته بود: «این پرونده به یکی از شعبات دادگاه انقلاب ارجاع شده و در حال رسیدگی است. وی در خصوص علت تاخیر در رسیدگی این پرونده گفت: «این پرونده زوایای مختلفی دارد و حجم آن زیاد است اما قطعاً در فرصت مناسب رای مقتضی صادر می‌شود.»

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری فارس، مارتین بارون، سردبیر اجرایی واشنگتن‌پست در واکنش به این خبر، بیانیه‌ای صادر کرده و بار دیگر اتهامات علیه رضائیان را رد کرده است. وی در بخشی از این بیانیه نوشته است: «برای حمایت از جیسون و خانواده‌اش، واشنگتن‌پست در تلاش است تا به منظور حضور یکی از دبیران ارشد این رسانه در طول دادرسی، ویزای ایران را دریافت کند.»

لیلا احسن، وکیل مدافع جیسون رضائیان در ۲۰ آوریل ۲۰۱۵ در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مورد اتهامات موکلش گفته بود: «جیسون رضائیان از سوی دادستانی تهران به جاسوسی از طریق جمع‌آوری تصمیمات کشور در خصوص مسائل سیاست داخلی و خارجی و قراردادن آن در اختیار افراد غیر صالح متهم شده است.» به گفته لیلا احسن، بر اساس کیفرخواست صادره، دسترسی و جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده، همکاری با دول متخاصم و نوشتن نامه به باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران از دیگر اتهامات جیسون رضائیان است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران به پرداخت ۱۸۰ میلیون دلار خسارت به جیسون رضاییان محکوم شد

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟