برنامه قوی دولت اسلامی برای جذب نیرو

برنامه قوی دولت اسلامی برای جذب نیرو
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت اسلامی برای جذب نیرو مجهز به برنامه ای بسیار فکر و طراحی شده است که در آن اینترنت و شبکه های اجتماعی جایگاه مهمی دارند. هزاران جوان غربی در

آگهی

دولت اسلامی برای جذب نیرو مجهز به برنامه ای بسیار فکر و طراحی شده است که در آن اینترنت و شبکه های اجتماعی جایگاه مهمی دارند.

هزاران جوان غربی در حالی به دکترین دیکته شده توسط داعش تن داده اند که اغلب آن ها هیچ ذهنیت و شناخت واقعی از اسلام ندارند.

رضا یکی از آن ها است. فردی عرب تبار که در شهر لایدن هلند متولد و بزرگ شد سپس در بلژیک نزد عمویش اقامت گزید. جایی که به تفکرات رادیکال گرایش پیدا کرد و تنها دو ماه بعد برای پیوستن به نیروهای جهادی عازم سوریه شد. پدر رضا امروز از اینکه او را نزد خود با مذهب آشنا نساخته پشیمان است.

او می گوید: «این افراد بسیار حرفه ای هستند. آن ها دقیقا می دانند دام خود را کجا پهن کنند. آن ها آسیب پذیر ترین افراد را هدف قرار می دهند و بدین ترتیب می توانند به راحتی مغزشان را شستشو دهند.»

پس از مشاهده خشم پدری در هلند به گرجستان می رویم جایی که دو نوجوان شانزده و هجده ساله یک روز صبح با دوستانشان راهی مدرسه می شوند و دیگر باز نمی گردند. مدرسه آن ها درست کنار یک مرکز وهابیت (یکی از اصلی و سنتی ترین شاخه های بنیادگرایی اسلامی) واقع شده است. جایی که آن ها به راحتی با عقاید رادیکال آشنا و خیلی زود جذب نیروهای افراطی می شوند.

مادر این دو نوجوان می گوید: «وقتی هر روز به دو جوان شانزده و هجده ساله گفته شود که جهاد بهترین کار است، عاملان آن راهی بهشت می شوند و پاداش بزرگی دریافت خواهند کرد، طبیعی است که این جوانان فکر کنند آنچه گفته شده که حرف درستی است.»

پیتر نیومن مدیر مرکز مطالعات بین المللی کالج کینگز لندن که بر روی مسئله گرایش های رادیکال تحقیق می کند، می گوید: «هیچ مناقشه ای در دنیای اسلام از سال ۱۹۵۴ تاکنون به این میزان نتوانسته افراد خارجی را به سوی خود جلب کند. البته درست است که برخی افراد دین را بسیار جدی تلقی می کنند و آگاهانه جذب مناقشه ای می شوند که برای آن ها نمادی از مدینه فاضله و آرمان شهر مذهبیشان است، اما نباید فراموش کرد برخی دیگر تنها برای هیجان و ماجراجویی وارد این کارزار می شوند.»

در مجموع می توان اذعان کرد که دولت اسلامی در جذب نیرو بسیار قوی عمل کرده است زیرا در ابتکاری کمتر مشاهده شده هر روز موجی از تبلیغات را بر روی شبکه اینترنت نه فقط به زبان عربی که به زبان های متعدد غربی منتشر می کند. آیا می توان امید داشت افرادی که جذب تبلیغات فریبنده داعش می شوند در بازگشت به کشورهایشان دوباره به همان آدمی تبدیل شوند که پیش از این بودند؟

به اعتقاد پدر رضا آنچه نباید، اتفاق افتاده و آینده چشم انداز خوبی ندارد. او می گوید:«تصورکنید پسر من برگردد. من پس از این چه فرزندی خواهم داشت؟ او دیگر مانند قبل نخواهد بود. من پسری کاملا متفاوت را تحویل خواهم گرفت. دولت هلند می تواند مانع این کار شود. زیرا فرزندم چیزهای جدیدی را در سوریه یاد گرفته است. پسرم پس از این قادر است بمب بسازد و آدم بکشد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا چهار فرد ساکن ایران را به دلیل کمک به گردان‌های الشتر در بحرین تحریم کرد

پلیس و آژانس امنیت داخلی اسرائیل از کشف یک گروه تروریستی مرتبط با حماس در شهر سخنین خبر دادند

کارشناسان سازمان ملل از بریتانیا خواستند «عروس سابق داعش» را به کشور بازگرداند